ΜΑΣΣΩΝΙΣΜΟΣ – Παν. Ν. Τρεμπέλα
Τι είναι ο Μασσωνισμός; Ποιες οι σχέσεις του με τον Χριστιανισμό; Στα φλέγοντα αυτά ερωτήματα δίνει απαντήσεις το βιβλίο αυτό.
(Από την παρουσίαση του εκδότη)
[…] Η μύησις του διδασκάλου ή του γ’ βαθμού
Η μύησις του βαθμού του διδασκάλου συνίσταται εις την θλιβεράν ανάμνησιν και αφήγησιν του δολοφονικού θανάτου του διδασκάλου Χιράμ και εις την αναζήτησιν και υποτιθεμένην ανεύρεσιν του λειψάνου αυτού, καθώς και εις ειδός τι αναβιώσεως και ανεγέρσεως αυτού. Πριν η προχωρήσωμεν εις την έκθεσιν των κυρίων γραμμών της μυήσεως ταύτης, ενδείκνυται να εξετάσωμεν, τίς ο Χιράμ ούτος.
Ο θρύλος του Χιράμ και ο συμβολισμός αυτού
Υπό του επισήμου ελληνικού Τυπικού παρουσιάζεται ο Χιράμ γνώστης βαθύς της αρχιτεκτονικής και μεταλλουργίας, προϊστάμενος εν τη εκτελέσει του ευγενούς σχεδίου, όπερ είχε συλλάβει ο τεκτονισμός, όπως ανεγείρει ναόν εις δόξαν του Μεγάλου Αρχιτέκτονος του Σύμπαντος.. Το όνομα τούτο ελήφθη αναμφιβόλως εκ της Παλαιάς Διαθήκης, ήτις εν Γ’ Βασιλείων ζ’ 1-3 ποιείται λόγον περί του «Χιράμ εκ Τύρου, υιού γυναικός χήρας», τον οποίον ο Σολομών εζήτησεν εκ Τύρου, και ο βασιλεύς της πόλεως ταύτης αποστέλλων εις τον Σολομώντα ονομάζει μεν «Χιράμ τον πατέρα μου» ή «Χιράμ αβή», χαρακτηρίζει δε ως «ειδότα ποιήσαι εν χρυσίω και εν αργυρίων και εν χάλκω και εν σιδήρω και εν λίθοις και ξύλοις και υφαίνειν εν τη πορφύρα και εν τη υακίνθω και εν τη βύσσω και εν τω κοκκίνω, και γλύψαι γλυφάς».
Ούτω λοιπόν ο Χιράμ δεν εκλήθη, ίνα προστή της ανοικοδομήσεως του ναού του Σολομώντος και διευθύνη το πλήθος των εργατών και κτιστών, το απησχολημένον εις το έργον τούτο, αλλ’ εκλήθη ως χαλκουργός, το κύριον δε έργον αυτού εν τω ναώ του Σολομώντος υπήρξεν η χώνευσις των δύο υπερυψηλών στύλων του αιλάμ μετά των επιθεμάτων ξαι δύο δικτύων περικαλυπτόντων τα επιθέματα ταύτα […]
(Απόσπασμα από το περιεχόμενο του βιβλίου ΜΑΣΣΩΝΙΣΜΟΣ – Παν. Ν. Τρεμπέλα)