Η Αγία μας Γραφή αποτελείται από επί μέρους βιβλία, που το καθένα γράφτηκε για ένα συγκεκριμένο επί μέρους σκοπό μέσα στο γενικό πλαίσιο της θείας οικονομίας, την οποία εξαγγέλλουν. Κανένα βιβλίο της Αγίας Γραφής δεν είναι ανώτερο εν σχέσει προς τα άλλα, γιατί όλα έχουν τη σφραγίδα του ιδίου Αγίου Πνεύματος, που υπήρξε ο εμπνευστής τους. Το κάθε βιβλίο της Αγίας Γραφής έχει την ιδιαιτερότητά του και τη δική του ομορφιά. Γι’ αυτό δεν τίθεται ζήτημα συγκρίσεώς τους μεταξύ τους, αφού του Θεού θέλημα εκφράζουν όλα. Κάποια όμως από τα βιβλία αυτά έχουν στοιχεία, που με κριτήρια ανθρώπινα εκτιμώμενα μπορούν να σταθούν, αν δεν τα ξεπερνούν κιόλας, από άποψη καθαρώς τεχνική, φιλολογική, λογοτεχνική κλπ, πλάι πλάι στα αριστουργήματα της παγκόσμιας φιλολογίας.
Ένα τέτοιο βιβλίο, που ανήκει στην Παλαιά Διαθήκη (Π.Δ.) και έχει το όνομα του ήρωά του, του περιώνυμου αθλητή της υπομονής και της ακλόνητης πίστεως στο Θεό Ιώβ, ανήκει στην κατηγορία αυτών των βιβλίων. Το βιβλίο του Ιώβ κατά τη γνώμη των ειδικών, που μπορούν να εκτιμήσουν την αξία του και από την άποψη αυτή, θεωρείται εφάμιλλο των μεγάλων τραγωδιών, που έγραψαν τραγικοί ποιητές του μεγέθους του Σοφοκλέους, Ευριπίδου, Αισχύλου κ.α. Από πνευματική δε άποψη, που μας ενδιαφέρει πρώτιστα εδώ, το βιβλίο του Ιώβ αναφέρεται βασικά στο θέμα του ανθρώπινου πόνου και πιο συγκεκριμένα του πόνου και των δοκιμασιών των πιστών και αφοσιωμένων στο Θεό ψυχών. Επειδή ο πόνος δεν έπαψε ποτέ να υπάρχει στη ζωή των ανθρώπων γενικά αλλά και των πιστών ειδικότερα, η μελέτη του βιβλίου αυτού είναι πάντα επίκαιρη και πάντα πηγή δυνάμεως και τονώσεως των δοκιμαζόμενων ψυχών. […]
(Απόσπασμα από το προλογικό σημείωμα του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΣΥΝΟΨΗ ΤΩΝ ΔΙΑΛΟΓΩΝ ΣΤΟΝ ΙΩΒ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ, α’ 1 – β’ 13
Α’ ΤΜΗΜΑ
ΤΟ ΔΡΑΜΑ α’ 6 – β’ 10
α) Πρώτο μέρος του δράματος, α’ 6-22
- Η ουράνια Αυλή, α’ 6-12
- Ο πρώτος πειρασμός, α’ 13-22
β) Δεύτερος μέρος του δράματος, β’ 1-10
- Πάλι η ουράνια Αυλή, β’ 1-6
- Ο δεύτερος πειρασμός, β’ 7-10
γ) Η επίσκεψη των τριών φίλων του Ιώβ, β’ 11-13
Β’ ΤΜΗΜΑ
ΔΙΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΙΩΒ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΤΟΥ
Ο θρήνος του Ιώβ, γ’ 1-26
Πρώτος κύκλος διαλόγων δ’ 1 – ιδ’ 22
α) Πρώτος λόγος του Ελιφάζ, δ’ 1 – ε’ 27
α1) Απάντηση του Ιώβ στον Ελιφάζ, στ’ 1 – ζ’ 21
β) Πρώτος λόγος του Βαλδάδ, η’ 1-22
β1) Απάντηση του Ιώβ στον Βαλδάδ, θ’ 1 – ι’ 22
γ) Πρώτος λόγος του Σωφάρ, ια’ 1-20
γ1) Απάντηση του Ιώβ στον Σωφάρ, ιβ’ 1 – ιδ’ 22
Δεύτερος κύκλος διαλόγων ιε’ 1 – κα’ 34
α) Δεύτερος λόγος του Ελιφάζ, ιε’ 1-35
α1) Απάντηση του Ιώβ στον Ελιφάζ, ιστ’ 1 – ιζ’ 16
β) Δεύτερος λόγος στον Βαλδάδ, ιη’ 1-21
β1) Απάντηση του Ιώβ στον Βαλδάδ, ιθ’ 1-29
γ) Δεύτερος λόγος του Σωφάρ, κ’ 1-29
γ1) Απάντηση του Ιώβ στον Σωφάρ, κα’ 1-34
Τρίτος κύκλος διαλόγων κβ’ 1 – κζ’ 23
α) Τρίτος λόγος του Ελιφάζ, κβ’ 1-30
α1) Απάντηση του Ιώβ στον Ελιφάζ, κγ’ 1 – κδ’ 25
β) Τρίτος λόγος του Βαλδάδ, κε’ 1-6
β1) Απάντηση του Ιώβ στον Βαλδάδ, κστ’ 1-14
Γ’ ΤΜΗΜΑ
Μονόλογος του Ιώβ, κζ’ 1 – λα’ 40
α’ Μέρος του μονολόγου (εν σχέσει με τους φίλους του) κζ’ 1-23
- ‘Υμνος της σοφίας, κη’ 1-28
β’ Μέρος του μονολόγου, (εν σχέσει με το Θεό), κθ’ 1 – λα’ 40
- Η αρχαία ευτυχία του Ιώβ, κθ’ 1-25
- Η παρούσα δυστυχία του Ιώβ, λ’ 1-31
- Ο Ιώβ αναφέρεται στις πρακτικές εκδηλώσεις της ζωής του, που μαρτυρούν την αθωότητά του, λα’ 1-40
Δ’ ΤΜΗΜΑ
Η παρέμβαση του Ελιούς λβ’ 1 – λζ’ 24
α’ Λόγος του Ελιούς, λβ’ 1 – λγ’ 33
β’ Λόγος του Ελιούς, λδ’ 1-37
γ’ Λόγος του Ελιούς, λε’ 1-16
δ’ Λόγος του Ελιούς, λστ’ 1 – λζ’ 24
Ε’ ΤΜΗΜΑ
Η παρέμβαση του Θεού λη’ 1 – μβ’ 6
α’ Λόγος του Θεού λη’ – λθ’ 30
β’ Λόγος του Θεού μ’ 1 – μβ’ 9
ΣΤ’ ΤΜΗΜΑ
Ιστορικός επίλογος μβ’ 10-17ε
ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΓΛΩΤΤΙΣΗ