Η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων αποτελεί την καρδιά των καθημερινών Ακολουθιών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Χωρίς υπερβολή μπορούμε να ονομάσουμε την λειτουργία αυτή ως «Λειτουργία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής», αφού είναι η πιο χαρακτηριστική Ακολουθία της ιεράς αυτής περιόδου.
Ωστόσο, η Προηγιασμένη – καθώς σημειώνει ο αείμνηστος καθηγητής Ιωάννης Φουντούλης – «δεν είναι λειτουργία με την κυρία και ειδική έννοια του όρου αυτού, δηλαδή προσφορά θυσίας, τέλεσις του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας. Είναι απλώς κοινωνία προηγιασμένων τιμίων Δώρων, περιβεβλημένη με μια λειτουργική επισημότητα και εντεταγμένη στα πλαίσια Εσπερινού, εφ’ όσον οι ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, κατά τις οποίες τελείται, είναι ημέρες νηστείας – ασιτίας. Θα μπορούσαμε μάλιστα να ειπούμε ότι η Προηγιασμένη είναι Εσπερινός με παράθεσι προς το τέλος του των αγίων μυστηρίων προς κοινωνίαν». […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Περί της θείας Λειτουργίας των Προηγιασμένων
Γενική Διάταξις της θείας Λειτουργίας των Προηγιασμένων
Προπαρασκευή των λειτουργών
Ο ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ
Η έναρξις, ο προοιμιακός, τα ειρηνικά
Η στιχολογία του ψαλτηρίου, η προσκομιδή
Επιλύχνιοι ψαλμοί, θυμίασις, είσοδος
Προκείμενα και αναγνώσματα
Το «κατευθυνθήτω»
Η είσοδος των προηγιασμένων δώρων
Κοινωνία των πιστών
Ευχαριστία και απόλυσις
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑΝ ΜΕΤΑΛΗΨΙΝ
Στίχοι και ευχαριστήριαι ευχαί
ΤΥΠΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΙΣ
Προηγιασμένη μετ’ αρχιερέως
Προηγιασμένη μετά χοροστατούντος αρχιερέως
Σημειώσεις.