ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ
Αι σελίδες που ακολουθούν είναι προϊόν μιας βιβλικής συμμελέτης που έγινε προ ετών εις ένα κύκλον αδελφών.
Δεν είναι πλήρης ερμηνεία (λέξεων και εννοιών), αλλά μία προσπάθεια εμβανθύσεως εις τας κεντρικάς ιδέας του ιερού συγγραφέως.
Ως βασικόν ερμηνευτικόν βοήθημα εχρησιμοποιήθη το Υπόμνημα εις τας επιστολάς της Καινής Διαθήκης του Π. Ν. Τρεμπέλα, Έκδοσις «Ζωής» 1956 και η ερμηνείας εις προς Κολοσσαείς επιστολήν του αρχιμ. Ευσεβίου Ματθοπούλου, Αθήναι 1923.
Ο σκοπός ήτο να εισδύσωμεν κάπως εις τα βασικά νοήματα της επιστολής, να μαθητεύσωμεν εις το πνεύμα του αποστόλου, να γίνωμεν εις ένα βαθμόν κοινωνοί του πυρός που κατέφλεγε την μεγάλην ψυχήν του και όχι να μείνωμεν εις την γραμματικήν και εις την σύνταξιν.
Η επιστολή προς Κολοσσαείς είναι γραμμένη μάλλον από την Ρώμην, όταν ο Παύλος ήτο φυλακισμένος εκεί, κατά το 60-62 μ. Χ. Τούτο έχει μίαν τριπλήν σημασίαν: α) Ο απόστολος είναι αιχμάλωτος και δέσμιος διά Χριστόν και άρα γράφει μέσα από την επώδυνον εμπειρίαν της δοκιμασίας και όχι από κανένα άνετον γραφείον και εκ του ασφαλούς. β) Γράφει από την πρωτεύουσαν της αυτοκρατορίας και της ειδωλολατρείας, από την έδραν και το ορμητήριον του αντιχρίστου διωγμού, και διά τούτο αισθάνεται ιδιαιτέρως την τραγικότητα των ανθρωπίνων πραγμάτων και την κρισιμότητα του μηνύματός του. γ) Ο χρόνος της συγγραφής της επιστολής μας δείχνει ότι ο απόστολος είναι πλέον εις τα χρόνια της πλήρους ωριμότητός του.
Απ’ αρχής της κηρυκτικής του δραστηριότητος ο Παύλος αισθάνεται ότι αποστολή του δεν είναι απλώς να κηρύξη τον Χριστόν, αλλά να εμβαθύνη ουσιαστικά και να θεμελιώση αποδεικτικά το περί Χριστού «Ευαγγέλιόν του». Σκοπός του δεν είναι να αφηγηθή ιστορικώς και περιγραφικώς τα περιστατικά της επί γης ζωής του Χριστού ούτε να επαναλάβη απλώς τα ηθικά παραγγέλματα του Ευαγγελίου. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣ ΚΟΛΟΣΣΑΕΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΑΠ. ΠΑΥΛΟΥ