ΔΩΡΟ ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΣΑΚΑ
Για μια άλλη ετυμολογία:
Σάκα: εφόδιο για τον σπουδαστή. Στα σκοτεινά της βάθη στριμώχνονται σαιξπηρικοί ήρωες και βικτωριανά παραμύθια, διηγήματα του 19ου αιώνα και νουβέλες του μεσοπολέμου, μοντερνιστικοί πεζογράφοι και αυτόχειρες ποιητές, εξορία και δυστοπία, όψεις τρέλας και ρητορικά τεχνάσματα.
Σάκα: αρματωσιά για τον εκπαιδευτικό. Διδακτικές μέθοδοι και στρατηγικές, διδασκαλίες υποδειγματικές και δημιουργική γραφή, οικοπαιδαγωγική και ηθική, λόγος και εικόνα, χρώμα και μορφή. Όλα εκεί, παρόντα, σφριγηλά, ετοιμοπόλεμα, σφύζοντα στο μυαλό του, έτοιμα να τιθασεύσουν, να αναδείξουν, να εμπλουτίσουν. Να αναμοχλεύσουν τα σκοτεινά βάθη. Να φέρουν στο φως.
Σάκα: Χώρος σπαρτός νόησης και διανόησης. Αλώνι, όπου κονταροχτυπιούνται παρόν, παρελθόν και μέλλον, οι τρεις ιεροί χρόνοι του μαθητή. Ωσότου να φανεί από μακριά το μυστικό θάμα, η μάθηση, γλυκά να τους φιλιώσει.
Ας φωτίσει αυτό το βιβλίο τον δρόμο όσων το κρατήσουν στα χέρια τους. Η φθαρμένη, πολυκαιρισμένη σάκα, μακάρι να αποβεί για όσους την ανοίξουν, δώρο ακριβό, δώρο ασημένιο.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΔΩΡΟ ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΣΑΚΑ
Εισαγωγή
ΜΕΡΟΣ Α’: «Αν δεν μπορέσω να το δεις κι εσύ, μοιάζει σα να μην το’ χω»: Το διδακτικό στοίχημα της ποίησης και της πεζογραφίας
1.- ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ: Αναζητώντας τη λεκτική εικόνα: Η ενότητα μορφής και περιεχομένου στη θεωρία και τη διδακτική της Λογοτεχνίας
2.- ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ: Το μοτίβο της εκλογής των τριών κουτιών: Διδάσκοντας το λογοτεχνικό κείμενο με βάση το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία στο Γυμνάσιο
3.- ΑΡΕΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΔΟΥΚΑ και ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ: Διερευνώντας τη νουβέλα: Μια διδακτική προσέγγιση μέσω της δημιουργικής γραφής στο έργο του Μενέλαου Λουντέμη
4.- ΣΟΦΙΑ ΑΡΜΕΛΙΝΙΟΥ και ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ: Ποιητές στους καιρούς της λύπης και της εξορίας: Μια διδακτική πρόταση για τη διδασκαλία της ποίησης στο Γυμνάσιο σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Λογοτεχνία
ΜΕΡΟΣ Β’: «Από μόνο το θέλημα της αγάπης, μ’ ακούς/Ανεβάσαμε ολόκληρο νησί»: Αλλάζοντας τον εαυτό μας και τον κόσμο μέσα από τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας
5.- ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΟΥΤΖΙΑΡΑΚΗ: Η ηθική περιπέτεια της λογοτεχνικής διδασκαλίας: Ακολουθώντας τον «Νεαρό Βασιλιά» του Oscar Wilde στο μεταμορφωτικό ταξίδι της επίγνωσης και της ενσυναίσθησης
6.- TZINA KALOGIROU, PARASKEVI CHOURDAKI and ELENI MITSOULA (σε συνεργασία με τις E. Baritaki, A. Chondrali, A. Koutsouki, I. Koutsouki, D. Manoura, E.-M. Mavreli, K. Syndouka): Nature, mindfulness and compassion in children’ s books and in the classroom
7.- ELΕNI MITSOULA and TZINA KALOGIROU: Saving seeds for saving the planet: Teaching environmental literacy and praxis in the literature classroom
8.- ELΕNI MITSOULA and TZINA KALOGIROU: From Virginia WOLF to The Garden of Hope: Who’s afraid of the unpredicted? Teaching emotional issues and taboos in an ecocritical context
9.- ΑΡΕΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΔΟΥΚΑ: Soft skills και Λογοτεχνία: Η σύνδεση της Λογοτεχνίας με τις ήπιες δεξιότητες της αγοράς εργασίας
ΜΕΡΟΣ Γ’: «Έλα να παίξουμε./ Θα σου χαρίσω τη βασίλισσά μου»: Πρόσκληση σε δημιουργικά παιχνίδια γραφής
10.- ΤΙΝΑ ΧΡΗΣΤΙΔΗ: Bras de Fer: Βιζυηνός vs Παπαδιαμάντης. «Παλεύοντας» μέσω δημιουργικής γραφής στο ρινγκ της νεοελληνικής διηγηματογραφίας του 19ου αιώνα
11.- ΤΙΝΑ ΧΡΗΣΤΙΔΗ: Σπίτι-πόλη-πλανήτης, ένας τόπος για να ζούμε: Ουτοπία ή δυστοπία
12.- ΝΕΦΕΛΗ ΓΚΑΤΣΟΥ: Δημιουργική γραφή και μετάφραση: Πειραματικές δοκιμές και διδακτικές προτάσεις με έμφαση στον σχηματικό λόγο
13.- ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΟΥΝΤΖΙΑΡΑΚΗ: Σώζοντας ένα παιδί, πόσα ακόμη σώζουμε; Ο ηθικός αυτοσχεδιασμός στην αρένα της δημιουργικής γραφής
ΜΕΡΟΣ Δ’: «Οι λέξεις φταίνε. Αυτές/ενθάρρυναν τα πράγματα σιγά/σιγά ν’ αρχίσουν να συμβαίνουν.»: Η ρητορική και η λογοτεχνία στον δρόμο της χειραφέτησης
14.- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ: Διδακτικές προτάσεις για αξιοποίηση του επιχειρηματολογικού λόγου στο μάθημα της Λογοτεχνίας
15.- ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΣ: Ρητορική ανάλυση της παιδικής εικόνας: Το παράδειγμα της προπαγάνδας στη ναζιστική Γερμανία
ΜΕΡΟΣ Ε’: «Κάποτε, από μια σύμπτωση, βρίσκουν οι λέξεις το άλλο νόημά τους.»: Κριτική βουτιά σε αγαπημένα λογοτεχνικά αναγνώσματα
16.- ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ: Η σπαρακτική ομορφιά της νοσταλγίας. Η Μάσκα του Καπιτάνο: Το νέο μυθιστόρημα για νέους του Μάνου Κοντολέων. Η ανάγνωση μιας ενήλικης
17.- ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ: Πολύτιμα δώρα: Ο Μάνος Κοντολέων στον μαγικό καθρέφτη του παραμυθιού
18.- ΕΛΕΝΗ ΜΗΤΣΟΥΛΑ και ΤΖΙΝΑ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ: Η «οικοκριτική ψυχή» της ποίησης του Μανόλη Πρατικάκη
19.- ΝΑΤΑΣΑ ΧΑΛΚΙΑ: «Όψεις» της τρέλας στο νεοελληνικό διήγημα
20.- ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΡΑΜΑΛΗ: Το χρώμα στην ποίηση, η περίπτωση του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη