Από πολλές πλευρές έχει διατυπωθεί το, άλλωστε, επίμονο, αίτημα για ανανέωση και για εμπλουτισμό του σχολικού Μαθήματος των Θρησκευτικών.
Στο πλαίσιο αυτού του αιτήματος κινείται το παρόν πόνημα, και φιλοδοξεί να λογισθεί ως μία προσπάθεια και συμβολή για την κάλυψή του. Με την έννοια, λοιπόν, αυτή απευθύνεται ιδίως στους θεολόγους εκπαιδευτικούς.
Η επιλογή, εξάλλου, της διδακτικής ενότητας της Πεντηκοστής είναι προφανές ότι δεν είναι τυχαία: Η Πεντηκοστή είναι δεδομένο, ότι συνιστά το σημαντικότερο ή ένα από τα σημαντικότερα Κεφάλαια της Ορθόδοξης Χριστιανικής πίστης. Αντίστοιχα και της Χριστιανικής αγωγής. Είναι αυτόχρημα το «κλειδί» για την κατανόηση πολλών θεμελιακών αληθειών της Ευαγγελικής διδασκαλίας.
Από άλλη μεριά, τώρα, η σκέψη για να συνοδευθεί η θεωρητική διαπραγμάτευση του θέματος στην παρούσα έκδοση και από μια δειγματική εμπειρική ανάγνωση της εικόνας της Πεντηκοστής έχει μια σαφή προθετικότητα:
Την αντιμετώπιση του γεγονότος ότι είναι, πλέον, καιρός τα πλούσια θεολογικά «κοιτάσματα» της Ορθόδοξης εικονογραφικής μας παράδοσης να πάψουν να παραμένουν αναξιοποίητα. Ο σχολικός χώρος έχει άμεση ανάγκη της αξιοποίησης των «κοιτασμάτων» αυτών, μια και τούτο, πέρα άλλων, ανταποκρίνεται στο αίτημα για ανανέωση και εμπλουτισμό της διδακτικής πράξης, στο πλαίσιο του Μαθήματος των Θρησκευτικών.
Το εγχείρημα θα το κρίνει τελικά ο αναγνώστης, και ιδίως ο θεολόγος εκπαιδευτικός, στα χέρια του οποίου μπορεί να αποβεί ένα χρήσιμο «εργαλείο» για τη βελτίωση της διδακτικής – μαθησιακής διαδικασίας.
(Απόσπασμα από το εισαγωγικό κείμενο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Ενημέρωση του αναγνώστη
Αντί Προλόγου
Εισαγωγικά
ΜΕΡΟΣ Α’
Πεντηκοστή, η πλήρης αποκάλυψη του Τριαδικού Θεού στον κόσμο
Από το «μεσσίας» στον Μεσσία Ιησού Χριστό
Το ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο της Παλαιστίνης
ΜΕΡΟΣ Β’
Ο ειδικότερος κοινωνικός περίγυρος του Χριστού
Το στενότερο (άμεσο) περιβάλλον του Χριστού
ΜΕΡΟΣ Γ’
Οι μαθητές του Χριστού
ΜΕΡΟΣ Δ’
Από την Ανάληψη στην Πεντηκοστή
Συμπεράσματα
Αντί Επιλόγου
Πηγές
Νεώτερη βιβλιογραφία
Πίνακας ονομάτων και γεωγραφικών όρων
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
1.- Ανάγκη αξιοποίησης Εικόνων στη σχολική τάξη
2.- Η ορθόδοξη Εικόνα ως «καινή» θεολογική γλώσσα
α) Γλώσσα ευαγγελική
β) Γλώσσα λειτουργική
γ) Γλώσσα υμνογραφική
δ) Γλώσσα αγιολογική και Πατερική
ε) Γλώσσα ναοδομική
στ) Γλώσσα φιλοκαλική
3.- Μεθοδολογική προσέγγιση και ανάγνωση της ορθόδοξης Εικόνας
4.- Διδακτική αξιοποίηση της Εικόνας της Πεντηκοστής
α) Το φως στην ορθόδοξη εικονογραφία
β) Ο εικονογραφικός χώρος και η «προοπτική» της ορθόδοξης ζωγραφικής
γ) Ο εικονογραφικός χρόνος
δ) Σχηματοποίηση, αφαιρετικότητα και λιτότητα της ορθόδοξης Εικόνας
ε) Το χρώμα στην ορθόδοξη εικονογραφία και η συμβολική του σημαντική
Βιβλιογραφία
Πίνακας ονομάτων και θεμάτων