Η θρησκευτική εκπαίδευση αποτελεί ένα ζήτημα ιδιαίτερου θεωρητικού και ερευνητικού ενδιαφέροντος, δεδομένων των σημαντικών διαφοροποιήσεων που εντοπίζονται στους τρόπους με τους οποίους αυτή αναπτύσσεται και οργανώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο.
Παράλληλα, απασχολεί έντονα το δημόσιο και ακαδημαϊκό διάλογο, σε μία περίοδο κατά την οποία οι ευρωπαϊκές κοινωνίες καθίστανται πολυπολιτισμικές και πολυθρησκευτικές.
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η διερεύνηση του πλαισίου που διέπει τη θρησκευτική εκπαίδευση στην Ευρώπη σήμερα, εστιάζοντας στα αντίστοιχα μοντέλα που εφαρμόζονται στις διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και παρουσιάζοντας εννέα μελέτες περιπτώσεων που εμπίπτουν σε διαφορετικές προσεγγίσεις.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, η θρησκευτική εκπαίδευση στις ευρωπαϊκές χώρες ακολουθεί είτε την ομολογιακή προσέγγιση, με τα αντίστοιχα μαθήματα να είναι είτε υποχρεωτικής είτε εθελοντικής παρακολούθησης.
Ωστόσο, η σταδιακή σύγκλιση που παρατηρείται στις διαφορετικές αυτές προσεγγίσεις της θρησκευτικής εκπαίδευσης στον ευρωπαϊκό χώρο αναδεικνύει ομοιότητες ακόμα και μεταξύ των διαφορετικών αυτών μοντέλων, ενώ διαφοροποιήσεις υφίστανται ακόμα και στο εσωτερικό των χώρων.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
[…] Η παρούσα έρευνα αποτελεί μια ποιοτική έρευνα που βασίζεται σε περιγραφικές αναλυτικές μεθόδους στο πλαίσιο της ποιοτικής συγκριτικής ανάλυσης. Η ποιοτική έρευνα είναι μια πλαισιοθετημένη διαδικασία που τοποθετεί τον παρατηρητή στον κόσμο και συνίσταται από ένα σύνολο ερμηνευτικών και υλικών πρακτικών που μετατρέπουν και μετασχηματίζουν τον κόσμο σε μια σειρά αναπαραστάσεων του εαυτού, όπως είναι οι σημειώσεις πεδίου, οι συνεντεύξεις, οι συνομιλίες και οι μαγνητοφωνήσεις. Μια βασική παραδοχή μεταξύ των θεωρητικών της έρευνας είναι ότι για την εφαρμογή της ποιοτικής έρευνας δεν υπάρχει σωστή μεθοδολογία, καθώς η επιλογή της εξαρτάται από το είδος και τη φύση των ερευνητικών ερωτημάτων που ο ίδιος ο ερευνητής επιθυμεί να θέσει. […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Ευρωπαϊκές εξελίξεις
Θεσμικές εξελίξεις
Στοχοθετήσεις
Ερευνητικές προεκτάσεις
Σύγχρονες τάσεις
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ ΣΤΟΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΧΩΡΟ
Κυρίαρχες προσεγγίσεις
Κυρίαρχα υποδείγματα
Ενσωμάτωση στα Προγράμματα Σπουδών
Ο ρόλος της εκπαιδευτικής κοινότητας
Ο ρόλος των θρησκευτικών συμβόλων
Παιδαγωγικές και διδακτικές όψεις
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΕΛΕΤΗΣ
Μη ομολογιακή θρησκευτική εκπαίδευση
Προαιρετική ομολογιακή θρησκευτική εκπαίδευση
Προσέγγιση εκπαίδευσης Θρησκευτικών γεγονότων
Υποχρεωτική ομολογιακή προσέγγιση
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ