Το βιβλίο γράφτηκε στο πλαίσιο της εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής στο Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και πραγματεύεται κρίσιμης σπουδαιότητας ζητήματα όσον αφορά το φαινόμενο της εργασιακής παρενόχλησης στους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, και η προσπάθεια να συνδεθεί ο σχολικός εκφοβισμός και η επιρροή της προηγούμενης εμπειρίας σχολικού εκφοβισμού στην υιοθέτηση εχθρικών συμπεριφορών στο χώρο εργασίας και στη θυματοποίηση.
Απώτερος στόχος αλλά και προοπτική είναι να αποτελέσει η ερευνητική αυτή μελέτη και τα αποτελέσματά της, εφαλτήριο προβληματισμού και ανάληψης δράσεων και πρωτοβουλιών από τους ασκούντες εκπαιδευτική πολιτική απέναντι στο διαβρωτικό και επικίνδυνο φαινόμενο της εργασιακής παρενόχλησης στην εκπαιδευτική κοινότητα. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ο εκφοβισμός, γνωστός με τον αγγλικό όρο “bullying”, αποτελεί ένα ιδιαίτερα ανησυχητικό και διάχυτο φαινόμενο που εντοπίζεται στα σχολεία, στους χώρους εργασίας και σε άλλες κοινωνικές δομές. Ως συστηματική κατάχρηση εξουσίας που γίνεται επανειλημμένα και σκόπιμα, εκδηλώνεται είτε μεμονωμένα είτε σε ομάδες ως μία αρνητική αλληλεπίδραση μεταξύ ενός κυρίαρχου ατόμου εις βάρος του θύματος. Βασικό χαρακτηριστικό του εκφοβισμού είναι η ανισορροπία ισχύος μεταξύ του θύτη και του θύματος, η οποία προκύπτει από την αντιλαμβανόμενη μεγαλύτερη σωματική ή ψυχολογική δύναμη εκ μέρους του δράστη. Ο εκφοβισμός εκδηλώνεται με διάφορες μορφές, τόσο έμμεσα όσο και άμεσα, περιλαμβάνοντας σωματική ή λεκτική κακοποίηση, απομόνωση και κοινωνική χειραγώγηση, και εκτείνεται σε ένα συνεχές σοβαρότητας ανάλογα με τη βαρύτητα των περιστατικών.
Σύγχρονες εννοιολογικές προσεγγίσεις ερμηνεύουν τον εκφοβισμό ως μία στοχευμένη συμπεριφορά που χαρακτηρίζεται από ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών, καθώς και από σκόπιμη πρόκληση βλάβης. […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ. ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Βασικές έννοιες
Θεωρητικά παραδείγματα
Το συνεχές του εκφοβισμού
Ο σχολικός εκφοβισμός στο σχολικό περιβάλλον
Ο σχολικός εκφοβισμός εκτός σχολικού περιβάλλοντος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ
Ιστορικά στοιχεία
Βασικές έννοιες
Είδη και Διαστάσεις της εργασιακής παρενόχλησης
Επικράτηση φαινομένου
Θεωρητικά Υποδείγματα
Θεσμική και οργανωσιακή διαχείριση του φαινομένου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ
Παράγοντες
Επιπτώσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Παράγοντες κινδύνου
Επικράτηση φαινομένου
Μονοπάτια παρενόχλησης
Τύποι παρενόχλησης
Επιδρούμενες μεταβλητές
Επιδράσεις
Διαχείριση και αντιμετώπιση
Το φαινόμενο στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Σχεδιασμός έρευνας
Ερωτήματα μελέτης
Δείγμα και δειγματοληψία
Εργαλεία έρευνας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ
ΕΥΡΗΜΑΤΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ