Ο Κύριος πρέπει να αποτελεί πάντα το κέντρο της καρδιάς μας, το κέντρο των σκέψεών μας, το κέντρο της αγάπης μας. Είναι ο μεγάλος μαγνήτης που μας ελκύει. Είναι ο Ένας και Μοναδικός, το «Α» και το «Ω», ο Σωτήρας Λυτρωτής, ο Νυμφίος κάθε ανθρώπινης ψυχής.
Στη ζωή μας πρέπει να προσπαθούμε να ζούμε εσωτερικά την παρουσία του Κυρίου, να Τον νιώθουμε στην καρδιά μας και να ακούμε στα μύχια της ψυχής μας τη θεία πνοή Του.
Τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, ο ενανθρωπήσας Κύριός μας ανέβηκε επί του Σταυρού και προσέφερε τον εαυτό Του θυσία για τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους. Ανέλαβε επί των ώμων Του το βάρος της ανθρώπινης αμαρτίας. «Ούτος τας αμαρτίας ημών φέρει και περί ημών οδύναται» (Ης. νγ’, 4) μας φωνάζει ο προφήτης Ησαΐας. «Τω μώλωπι αυτού ημείς ιάθημεν» (Ης. νγ’, 5) προσθέτει.
Το Πάθος και ο Σταυρός του Κυρίου είναι η ύψιστη έκφραση της θείας αγάπης Του προς τον πεπτωκότα άνθρωπο. «Εξηγόρασας ημάς εκ της κατάρας του νόμου τω τιμίω Σου αίματι», ψάλλουμε.
Ως τέλειος άνθρωπος παρεκτός αμαρτίας, εβάστασε πόνο αφόρητο. Υβρίστηκε και χλευάστηκε. Πόνεσε και πληγώθηκε από τους αγροίκους σταυρωτές Του. Μας είναι ωφέλιμο να σκύβουμε στο Πάθος του Κυρίου. Οι ανάλγητες πολλές φορές καρδιές μας μαλακώνουν περισσότερο με την αναπόληση του θείου δράματος. Φιλοτιμούμεθα σε αποφυγή αμαρτίας και σε έργα αρετής ενθυμούμενοι τον Σταυρό του Χριστού για τις δικές μας αμαρτίες. Εμβαθύνοντες, όσο είναι δυνατό, την πεπερασμένη ύπαρξή μας στο δράμα του Γολγοθά, ανυψωνόμεθα σε σφαίρες ουρανίου πνευματικότητος και βοηθούμεθα στην αποκόλλησή μας από τα γήινα, τα πρόσκαιρα και τα φθαρτά.
Μία ευλαβική προσέγγιση στο Πάθος του Κυρίου θα επιχειρήσουμε στις γραμμές που ακολουθούν. Ένα ευλαβικό προσκύνημα στο μυστήριο του Σταυρού, μία ευλαβική προσέγγιση στις ώρες του μαρτυρίου, το οποίο υπέστη ο ενανθρωπήσας Κύριος για τη δική μας σωτηρία. (Από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Ιστορικές Αναμνήσεις Αντί Προλόγου
Εισαγωγή
Κεφάλαιο Α’
ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΤΟΥ ΜΥΣΤΙΚΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ
Προετοιμασία του Μυστικού Δείπνου
Ο Κύριος νίπτει τους πόδας των Μαθητών
Προλέγει την προδοσία
Σύσταση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας
Προλέγει το σκανδαλισμό των Μαθητών
Οι αντιρρήσεις του Πέτρου
Η εκτενής ομιλία
Κεφάλαιο Β’
Η ΕΝΑΓΩΝΙΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ
«Περίλυπος εστιν η ψυχή μου»
Γιατί λέγει ο Κύριος «περίλυπός εστιν η ψυχή μου»
Αρχίζει να προσεύχεται
Τους Μαθητές κυριεύει ο ύπνος
«Και γενόμενος εν αγωνία εκτενέστερον προσηύχετο»
Η προδοσία του Κυρίου
Το πρόβλημα του Ιούδα
Η σύλληψη του Κυρίου
Η επέμβαση του Πέτρου
Ο Κύριος θεραπεύει το αυτί του υπηρέτου
Κεφάλαιο Γ’
Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ ΑΝΝΑ – ΚΑΪΑΦΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
Η άρνηση του Πέτρου
Η πρώτη φάση της δίκης του Κυρίου ενώπιον του Άννα
Η δεύτερη φάση της δίκης του Κυρίου ενώπιον του Καϊάφα
Σκηνές φρίκης
Η τρίτη φάση της δίκης του Κυρίου ενώπιον του Συνεδρίου
Το οικτρό κατάντημα του Ιούδα
Οι Αρχιερείς αγοράζουν τον αγρό του Κεραμέως
Κεφάλαιο Δ’
Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΠΙΛΑΤΟΥ
Η πρώτη φάση της δίκης ενώπιον του Πιλάτου
Ο Ιησούς ενώπιον του Ηρώδου
Η δεύτερη φάση της δίκης ενώπιον του Πιλάτου
Η φραγγέλωση και oι εξευτελισμοί εκ μέρους των στρατιωτών
«Ίδε ο άνθρωπος»
Νέα προσπάθεια του Πιλάτου να αθωώσει τον Κύριο
Κεφάλαιο Ε’
Η ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ
Πορεία προς το Γολγοθά
Η εκτέλεση της Σταυρώσεως
«Πάτερ, άφες αυτοίς»
Οι αφόρητοι πόνοι του Εσταυρωμένου και οι φοβεροί εμπαιγμοί
Η μετάνοια του ληστού
Η φροντίδα του Κυρίου για τη μητέρα Του
Το σκοτείνιασμα του ουρανού
«Διψώ»
«Τετέλεσται»
«Κλίνας την κεφαλήν παρέδωκε το πνεύμα»
Συγκλονιστικά γεγονότα
Το λόγχισμα της πλευράς του Κυρίου
Κεφάλαιο ΣΤ’
Η ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ ΚΑΙ Η ΤΑΦΗ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Κεφάλαιο Ζ’
Η ΕΙΣ ΑΔΟΥ ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ