Τα κείμενα, που περιλαμβάνονται σ’ αυτό το τομίδιο, χαρακτηρίζονται -και είναι- αγωνιστικά. Με την Χάρη του Θεού απαντούν σε συγκεκριμένες προκλήσεις της εσχατολογικής εποχής μας, όπου απειλείται η Πίστη μας, ως κανόνας ζωής, και νοθεύεται το ορθοδοξοπατερικό ήθος. Σήμερα κατ’ εξοχήν γίνεται κατανοητός ο λόγος του Αποστόλου Παύλου, όταν έγραφε στους Κορινθίους: «ουαί μοι έστιν, εάν μη ευαγγελίζωμαι» (Α’ Κορ. 9, 16). Η προσφορά του Ευαγγελίου σε ένα κόσμο, που παραπαίει, όσο ποτέ άλλοτε, και βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπος με τον θάνατο, και τον σωματικό αλλά κυρίως τον πνευματικό, που γίνεται αιώνιος, είναι αδήριτη ανάγκη.
Για να προσφέρει όμως κάποιος το «ευαγγέλιον» του Χριστού, ως μήνυμα ζωής αιωνίου και σωτηρίας, πρέπει να δέχεται ο ίδιος το «ευαγγέλιον» και να το πιστεύει. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Προλογικό σημείωμα
Παράδοση και ανανέωση στην Ορθοδοξία
α) Η παράδοση
- Ουσία της παραδόσεως
- Παράδοση και καθολικότητα
- Οι φορείς της παραδόσεως
- Παράδοση και μορφές
β) Η ανανέωση
- Αίτημα των καιρών
- Το ανανεούμενο ορθόδοξα νοούμενο
γ) Συμπληρωματικότητα παραδόσεως και ανανεώσεως
- Συμπερασματικά
Ελληνορθόδοξη παράδοση και ανάκτηση της εθνικής ταυτότητας
Από την πατερικότητα στην μεταπατερικότητα – Η αυτοαναίρεση της Ορθόδοξης Ηγεσίας
α) Η συνέχεια της πατερικής παραδόσεως κατά την Τουρκοκρατία
β) Η μεταπατερική διάσπαση της συνέχειας
Ο Ελληνορθόδοξος πολιτισμός – το «κινδυνευόμενον και προκείμενον»
α) Η Ελληνική Εκκλησία
β) Εκκλησία και εθνικός ελληνικός βίος
γ) Η ζωή και το πνεύμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας
δ) Στη χαλάρωση της συζεύξεως
Από τον πλούτο της παιδείας στην χρεοκοπία της κρατικής εκπαίδευσης
Το Μυστήριο του Γάμου ως εκκλησιαστικό γεγονός
Οι διαφυλικές σχέσεις στην Ορθοδοξία και η ορθόδοξη «γενετήσια αγωγή»
Ποιμαντικός λόγος και κοινωνικά δρώμενα
Ελληνορθοδοξία, το μόνιμο πρόβλημα των Δυτικών
Οι ορθόδοξοι «Αντιδυτικοί» είναι ευεργέτες της Ευρώπης και του «Χριστιανισμού» της
Φορείς και «Αχθοφόροι»
Ο διάλογος για το Παπικό πρωτείο και η Παπική διγλωσσία