Ο πρόλογος και τα περιεχόμενα, αν και εμφανίζονται στην αρχή ενός βιβλίου, στην πραγματικότητα γράφονται τελευταία. Ο λόγος είναι, ότι θεωρητικά, πριν ξεκινήσει να γράφεται ένα βιβλίο, πρέπει να απαντηθούν τρία δύσκολα ερωτήματα: σε ποιους θα απευθύνεται, ποια θέματα θα συμπεριληφθούν και ποια θα είναι η τελική του μορφή. Οι απαντήσεις δεν είναι πάντα προφανείς. Δεν τις έχεις πάντα από την αρχή. Ξέρεις ότι θέλεις να μιλήσεις για κάτι, αρχίζεις να γράφεις και στην πορεία ανακαλύπτεις τι ακριβώς θέλεις να πεις, αποφασίζεις πως θα το παρουσιάσεις και σε ποιους. Αποκτά σιγά σιγά μορφή, ύφος, περιεχόμενο, και τελικά φτάνει να καθρεφτίζει την διάθεσή σου, τις εμπειρίες σου, την ανάγκη σου να μεταφέρεις στο κείμενο εικόνες και ήχους από την ζωή σου.
Οι απαντήσεις λοιπόν δίνονται σταδιακά, όσο περνάει ο καιρός και τα κείμενα συνδέονται μεταξύ τους, συμπληρώνοντας κενά και ολοκληρώνοντας ενότητες και κεφάλαια.
Το πρώτο συμπέρασμα, που έβγαλα ολοκληρώνοντας το βιβλίο, ήταν ότι τελικά απευθύνομαι σε πολλούς αναγνώστες, με διαφορετικά επαγγέλματα και ενδιαφέροντα, που όλους τους διακρίνει μια κοινή ιδιότητα, που όλοι έχουν ένα κοινό στοιχείο: ενδιαφέρονται για την ανθρώπινη φωνή. Νομίζω ότι μπορώ να τους κατατάξω σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:
Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει όλους τους επαγγελματίες, που αντιμετωπίζουν ασθενείς με φωνητικά προβλήματα, όπως ιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων, λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, ψυχολόγους, εκπαιδευτές φωνής, γυμναστές.
Η δεύτερη περιλαμβάνει τους ίδιους τους ασθενείς με φωνητικά προβλήματα, επαγγελματίες και ερασιτέχνες χρήστες φωνής, καλλιτέχνες, εκπαιδευτικούς, ψάλτες, ιερείς, πολιτικούς, δικηγόρους, πωλητές, δημοσιογράφους, ξεναγούς, στελέχη επιχειρήσεων, και στην τρίτη κατηγορία περιλαμβάνονται όλοι, όσοι θέλουν να μάθουν κάτι παραπάνω για την φωνή τους, για την ανατομία, την φυσιολογία και για τα πιθανά προβλήματα από την λανθασμένη χρήση της.
Η θεματολογία περιλαμβάνει κυρίως στοιχεία ανατομίας, εφαρμοσμένης φυσιολογίας και παθοφυσιολογίας. Τα ανατομικά σχήματα, που περιλαμβάνονται στα επιμέρους κεφάλαια, τα σχεδίασα στον υπολογιστή μου. Ο στόχος μου ήταν να αποδώσω τις ανατομικές και λειτουργικές σχέσεις των δομών, που συμμετέχουν έμμεσα ή άμεσα στην φώνηση, και να μπορούν έτσι εύκολα αυτές να αναγνωρίζονται.
Έδωσα μεγαλύτερη προσοχή στην καθαρότητα και καταληπτότητα των σχημάτων και όχι τόσο στην «απόλυτη» και ακριβή απεικόνιση των ανατομικών λεπτομερειών. Υπάρχουν άλλωστε στην διάθεση όλων μας πολλά εξαιρετικά βιβλία ανατομίας, στα οποία μπορούν να καταφύγουν όσοι επιθυμούν, για να αποκτήσουν μια πιο λεπτομερειακή και αναλυτική εικόνα των λαρυγγικών δομών. Και τα υπόλοιπα σχήματα φτιάχτηκαν με τον ίδιο τρόπο και με την ίδια φιλοσοφία, για να μπορούν να προσφέρουν στον αναγνώστη μια άμεση ιδέα και μια οπτική επεξήγηση σημαντικών σημείων του κειμένου.
Η τελική μορφή του βιβλίου είναι απλή: δεν είναι εγκυκλοπαίδεια, δεν είναι φωτογραφίες δανεισμένες από άλλα συγγράμματα ή το διαδίκτυο, δεν είναι αναφορά σε θέματα, με τα οποία δεν έχω ασχοληθεί, είναι η καταγραφή αποκλειστικά προσωπικών απόψεων και εμπειριών. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
1.-ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ
ΛΑΡΥΓΓΑΣ – ΥΟΕΙΔΕΣ ΟΣΤΟΥΝ
- ΓΕΝΙΚΑ
- ΘΕΣΗ – ΜΕΓΕΘΟΣ
- ΚΟΙΛΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΛΑΡΥΓΓΑ
- ΧΟΝΔΡΟΙ ΤΟΥ ΛΑΡΥΓΓΑ
- ΥΟΕΙΔΕΣ ΟΣΤΟΥΝ
- ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ – ΜΕΜΒΡΑΝΕΣ
- ΑΡΘΡΩΣΕΙΣ
- ΜΥΪΚΟΣ ΙΣΤΟΣ
- ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ (ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ) ΜΥΕΣ ΛΑΡΥΓΓΑ
- ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ (ΕΤΕΡΟΧΘΟΝΕΣ) ΜΥΕΣ ΛΑΡΥΓΓΑ
- ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΜΒΡΥΟΛΟΓΙΑΣ
- ΑΓΓΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΥΡΑ
- ΒΛΕΝΝΟΓΟΝΟΣ
- ΦΩΝΗΤΙΚΟ ΤΡΑΥΜΑ
ΚΑΤΩ ΓΝΑΘΟΣ – ΚΡΟΤΑΦΟΓΝΑΘΙΚΗ ΑΡΘΡΩΣΗ
- ΚΑΤΩ ΓΝΑΘΟΣ
- ΚΡΟΤΑΦΟΓΝΑΘΙΚΗ ΑΡΘΡΩΣΗ
- ΜΥΕΣ ΤΗΣ ΜΑΣΗΣΗΣ
ΜΥΕΣ ΤΡΑΧΗΛΟΥ
ΜΥΪΚΕΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΕΣ
2.-ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΦΩΝΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΑΝΑΠΝΟΗ
- ΓΕΝΙΚΑ
- ΕΙΣΠΝΟΗ
- ΕΚΠΝΟΗ
- ΥΠΟΓΛΩΤΤΙΔΙΚΗ ΠΙΕΣΗ
ΦΩΝΗΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ
- ΛΑΡΥΓΓΑΣ
- ΕΚΤΑΣΗ ΦΩΝΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
- ΕΝΑΡΞΗ ΦΩΝΗΣΗΣ
- VIBRATO
- ΕΙΔΗ ΦΩΝΗΣ
ΑΝΤΗΧΗΣΗ
- ΓΕΝΙΚΑ
- ΦΑΡΥΓΓΑΣ
- ΜΑΛΘΑΚΗ ΥΠΕΡΩΑ
- ΓΛΩΣΣΑ
ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ
- ΦΩΝΗΕΝΤΑ
- ΣΥΜΦΩΝΑ
ΣΤΑΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ – ΣΤΗΡΙΞΗ
- ΜΥΕΣ ΚΟΡΜΟΥ
- ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ
Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
- ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ – ΦΥΣΙΛΟΓΙΑΣ
- ΠΑΙΔΙΚΗ ΔΥΣΦΩΝΙΑ
Η ΦΩΝΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ
Η ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΦΩΝΗ
- ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΓΥΝΑΙΚΕΙΩΝ ΟΡΜΟΝΩΝ
- ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΟΡΜΟΝΩΝ ΣΤΟΝ ΛΑΡΥΓΓΑ ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥΣ ΜΕ ΤΗΝ ΦΩΝΗ
Η ΦΩΝΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
- ΕΙΣΑΓΩΓΗ
- ΦΩΝΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΗΡΑΝΣΗΣ
- ΑΝΤΗΧΕΙΑ
- ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΤΗΣ – ΚΑΤΩΤΕΡΟ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ
- ΛΑΡΥΓΓΑΣ
- ΣΤΡΟΒΟΣΚΟΠΙΚΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ
- ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
- ΔΥΣΦΩΝΙΑ ή ΠΡΕΣΒΥΟΦΩΝΙΑ
- ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
4.-ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΦΩΝΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΟΠΕΡΑ
- ΦΩΝΙΑΤΡΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
- ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΦΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ
- ΛΥΡΙΚΗ ΣΟΠΡΑΝΟ
- ΚΟΛΟΡΑΤΟΥΡΑ ΣΟΠΡΑΝΟ
- ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΟΠΡΑΝΟ
- ΜΕΤΖΟ ΣΟΠΡΑΝΟ
- ΚΟΝΤΡΑΛΤΟ (ΑΛΤΟ)
- ΑΝΔΡΙΚΕΣ ΦΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ
- ΤΕΝΟΡΟΣ
- ΒΑΡΥΤΟΝΟΣ
- ΜΠΑΣΟΣ
- ΚΟΝΤΡΑ ΤΕΝΟΡΟΣ – ΜΠΑΡΟΚ
- ΛΥΡΙΚΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ LIED
- ΜΑΕΣΤΡΟΣ ΚΑΙ ΟΠΕΡΑ
- ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΛΑΣΣΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
ΧΟΡΩΔΙΑ
Η ΦΩΝΗ ΣΤΟΝ 20ο ΚΑΙ 21ο ΑΙΩΝΑ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ – ΨΑΛΤΙΚΗ
ΘΕΑΤΡΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ
Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
5.-ΕΞΕΤΑΣΗ ΕΝΟΣ ΔΥΣΦΩΝΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ
ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ
- ΓΕΝΙΚΑ
- ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ
- ΚΑΛΛΙΥΤΕΧΝΕΣ
- ΣΥΝΗΙΘΗ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΔΥΣΦΩΝΙΑΣ
- ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΔΥΣΦΩΝΙΑΣ ΣΕ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ – ΒΙΝΤΕΟΣΤΡΟΒΟΣΚΟΠΗΣΗ
- ΠΛΗΡΗΣ ΩΤΟΡΙΝΟΛΑΡΙΓΓΟΛΟΓΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
- ΕΝΔΟΣΚΟΠΗΣΗ – ΣΤΡΟΒΟΣΚΟΠΗΣΗ ΛΑΡΥΓΓΑ
- ΕΥΚΑΜΠΤΑ ΕΝΔΟΣΚΟΠΙΑ
- ΑΚΑΜΠΤΑ ΕΝΔΟΣΚΟΠΙΑ
- ΨΗΛΑΦΗΣΗ
ΦΩΝΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
- INTEGRATED VOICE THERAPY
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΩΝΗΣ: Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ
ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
- Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ
- ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
- ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΩΝΗΣ – ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ
ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΦΩΝΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
6.-ΑΡΧΗ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΦΩΝΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΕΝΔΟΣΚΟΠΗΣΗ
- ΑΝΑΤΟΜΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΕΝΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
- ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΝΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
«ΨΗΛΑΦΩΝΤΑΣ ΜΙΑ ΦΩΝΗ»
ΔΥΣΦΩΝΙΑ
- ΓΕΝΙΚΑ
- ΥΠΕΡΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
- ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
7.-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΠΡΟΛΗΨΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΤΡΑΓΟΥΔΙ
ΗΘΟΠΟΙΟΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
ΨΑΛΤΕΣ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΦΩΝΗΣ
8.-ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
- ΑΛΚΟΟΛ
- ΑΜΥΓΔΑΛΕΚΤΟΜΗ
- ΑΝΤΙΒΙΟΤΙΚΑ
- ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΠΤΙΚΑ
- ΑΝΑΛΓΗΤΙΚΑ – ΑΝΤΙΦΛΕΓΜΟΝΟΔΗ
- ΑΠΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
- ΑΣΘΕΝΕΙΑ
- ΑΦΕΨΗΜΑΤΑ – ΤΡΟΦΕΣ
- ΑΦΩΝΙΑ
- ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ
- ΔΙΑΤΡΟΦΗ – ΣΩΜΑΤΙΚΟ ΒΑΡΟΣ
- ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΝΟΗ
- ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ
- ΖΕΣΤΑΜΑ – ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ
- ΚΑΠΝΙΣΜΑ
- ΚΑΡΑΜΕΛΕΣ
- ΚΑΦΕΪΝΗ
- ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΣ
- ΚΟΡΤΙΖΟΝΗ
- ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ
- ΞΕΡΟΚΑΘΑΡΙΣΜΑ ΛΑΙΜΟΥ
- ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
- ΤΗΛΕΦΩΝΟ
- ΧΡΗΣΗ ΟΥΣΙΩΝ
- ΨΙΘΥΡΟΣ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ