ΚΑΚΗ ΥΠΑΚΟΗ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΑΝΥΠΑΚΟΗ
Η πνευματική και διοικητική κρίση στην Εκκλησία της Ελλάδος
Το έτος 2005 η Εκκλησία της Ελλάδος εγνώρισε και έζησε φοβερή κρίση. Οι αποκαλύψεις σκανδάλων εις βάρος υψηλόβαθμων κληρικών, που επεξέτειναν την δράση τους και έξω από τα όρια της τοπικής Εκκλησίας, με συνέπεια μάλιστα να επεκταθεί ο σάλος και εις το παλαίφατο και πρεσβυγενές Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, εκλόνισαν την εμπιστοσύνη των πιστών προς το Ιερατείο και εγέμισαν με φαρμακερά βέλη τις φαρέτρες των εκκλησιομάχων. Η διοίκηση της Εκκλησίας, καταστάσα μέρος του προβλήματος, δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει την κρίση, γιατί κατέστη αναξιόπιστη.
Οι επίσκοποι κατελήφθησαν από φόβο και δειλία, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, όπου όμως και πάλιν έλειπε η απόφαση για ενέργειες που θα εθεράπευαν την κρίση. Σοβαρός και συνετός επίσκοπος μας εξεμυστηρεύθη ότι δεν τολμά να πράξει ο,τιδήποτε, να συσκεφθεί και να συμπροβληματισθεί με άλλους επισκόπους, διότι αμέσως αυτό θα εγίνετο γνωστόν εις τους “δοκούντας άρχειν” και θα καθίστατο στόχος επιθέσεων και απειλών. Ο εφημεριακός κλήρος, από εγγάμους πρεσβυτέρους κυρίως αποτελούμενος, εστενοχωρείτο για τον εξευτελισμό της Ιερωσύνης από αναξίους κληρικούς, ήταν όμως αδύνατον να εκφράσει την γνώμη του, να προτείνει λύσεις, λόγω της παντοδυναμίας και της ανεξέλεγκτης δικαστικής δικαιοδοσίας των επισκόπων. Το ψευτοεπιχείρημα της υπακοής στους επισκόπους παρέλυε κάθε επιθυμία αντιστάσεως ή έδινε πνευματική δικαιολογία και διέξοδο στους ράθυμους, τους δειλούς και αδιάφορους. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΚΑΚΗ ΥΠΑΚΟΗ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΑΝΥΠΑΚΟΗ
Η πνευματική και διοικητική κρίση στην Εκκλησία της Ελλάδος
Πρόλογος
Α’ ΚΑΚΗ ΥΠΑΚΟΗ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΑΝΥΠΑΚΟΗ
;.- Δεν μας έφτανε ο Οικουμενισμός, ήλθε και ο Σοδομισμός
2.- Ευθύνη για την Εκκλησία έχουν αναλογικά όλοι, κλήρος και λαός
3.- Αγία ανυπακοή και κακή υπακοή. Αγιογραφικές και πατερικές θέσεις
Ι. Αγία Γραφή
ΙΙ. Πατερικές θέσεις: α) Μέγας Αθανάσιος, β) Μέγας Βασίλειος, γ) Γρηγόριος Θεολόγος, Ιωάννης Χρυσόστομος, δ) Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, ε) Άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, στ) Συμεών Νέος Θεολόγος, Μάρκος Ευγενικός, Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ
4.- Έχουμε άδεια να ομιλούμε;
Β’ ΚΛΥΔΩΝΙΖΕΤΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
1.- Η χειρότερη κρίση μετά την αυτοκεφαλία
2.- Σωτηριολογική θεμελίωση της αποφυγής των σκανδάλων
3.- Οι αιτίες της ηθικής κρίσεως
α) Η εκκοσμίκευση του Χριστιανισμού
β) Η κακοποίηση και παραμόρφωση της Ιερωσύνης
γ) Η περιφρόνηση και αθέτηση των ιερών κανόνων
δ) Η κακή λειτουργία του συνοδικού συστήματος
ε) Ο αντιευαγγελικός και αντικανονικός τρόπος εκλογής των επισκόπων
4.- Χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους
5.- Προτάσεις για την βελτίωση της καταστάσεως
Γ’ ΗΜΠΟΡΟΥΝ ΟΙ ΕΠΙΣΚΟΠΟΙ ΝΑ ΔΙΚΑΖΟΥΝ ΚΛΗΡΙΚΟΥΣ ΑΛΛΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ;
1.- Οι πρεσβύτεροι και διάκονοι κρίνονται υπό του οικείου και όχι υπό αλλοτρίου επισκόπου
2.- Οι αποφασίζοντες αντίθετα προς τους ιερούς κανόνας επίσκοποι καθαιρούνται. Δεν δικαιολογείται άγνοια των κανόνων
3.- Κανόνες ή κανόνια κατά των αντιφρονούντων;
4.- Οι αδίκως καθαιρούμενοι έχουν υψηλότερον μισθόν από τον μισθόν της Ιερωσύνης. Δεν επικυρώνει ο Θεός τον άδικον αφορισμόν και την άδικον καθαίρεσιν
5.- Η εσφαλμένη και αντικανονική απόφασις της Διαρκούς Ιεράς Συν΄δυο
6.- Τι προβλέπουν οι ιεροί κανόνες
α) Αι πρώται ρυθμίσεις
β) Βελτιώσεις κανονικαί προς αποφυγήν αδικιών και αυθαιρεσιών εκ μέρους του οικείου επισκόπου
Σύνοψις