ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΜΟΣΧΑ
Οι σχέσεις των εκκλησιών Κωνσταντινουπόλεως και Μόσχας, σχέσεις μητρός προς θυγατέρα, βρέθηκαν πάλι στην επικαιρότητα με αφορμή τον εορτασμό των χιλίων ετών από τη βάπτιση του αγίου Βλαδίμηρου και του ρωσσικού λαού. Ο εορτασμός αυτός, που έλαβε όχι μόνο πανορθόδοξες αλλά παγχριστιανικές διαστάσεις, συνέπεσε σε χρονική περίοδο κατά την οποία η Ρωσσική Εκκλησία, μετά από τις γνωστές δυσχέρειες, επωφελείται τώρα και αυτή του νέου ευνοϊκού πνεύματος και των μεταρρυθμίσεων της σοβιετικής πολιτείας. Οι Χριστιανοί όλου του κόσμου, ιδιαίτερα όμως οι Ορθόδοξοι, έχομε εστραμμένα τα βλέμματά μας με πολλές προσδοκίες προς τους ομοδόξους αδελφούς μας του Βορρά και με πολλή χαρά ζούμε την άνοιξη αυτή των ελπίδων για την έξοδο «εκ γης Αιγύπτου».
Είναι γεγονός ότι ο πόνος και οι θλιψεις ωριμάζουν τους ανθρώπους και δημιουργούν ευνοϊκώτερο κλίμα για την ορθή αντιμετώπιση των πραγμάτων του κόσμου και των κάθε είδους κοσμικών διεκδικήσεων. Αποτελούν θεία παιδαγωγία γιά τα άτομα και τους λαούς, απόδειξη της θεϊκής φροντίδος και επισκέψεως. Η απουσία δυσχερειών και θλίψεων ερμηνεύεται από τους Πατέρες της Εκκλησίας ως δείγμα θεϊκής εγκαταλείψεως. […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΜΕΝΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ ΜΟΣΧΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΜΕΛΕΤΕΣ
Α’ Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον και η Εκκλησία της Ρωσσίας
- Η Εκκλησία της Ρωσσίας ως μία των μητροπόλεων της Εκκλησίας Κωνσταντινοπόλεως
- Η αντικανονική χειραφέτησις της Εκκλησίας της Ρωσσίας (1448)
- Η ύψωσις της μητροπόλεως Μόσχας εις Πατριαρχείον (1589)
Επίλογος
Β’ Η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως ως παράγων ενότητος των Ρώσσων
- Ο εκχριστιανισμός των Ρώσσων
- Η φροντίδα της Κωνσταντινουπόλεως διά την ενότητα των Ρώσσων
- Επίλογος
Γ’ Η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως φύλαξ και εγγυητής της Ορθοδοξίας (Απάντησις εις τον π. Ιουστίνον Πόποβιτς)
- Σύντομος γνωριμία με τον π. Ιουστίνον
- Ο ορθόδοξος πολιτισμός και η Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως: α) Η ακμή, β) Η αιχμαλωσία, γ) Η ενότης και η έξοδος
- Αβάσιμοι αι κατηγορίαι του π. Ιουστίνου: α) Αι πιθαναί αιτίαι της αδίκου κριτικής, β) Σπουδή και Νεοπαπισμός, γ) Νέον Θεματολόγιον της Συνόδου, δ) Κίνδυνος νέας Φλωρεντίας
- Επιλεγόμενα
ΚΕΙΜΕΝΑ