Σε αντιδιαστολή προς τις κλασικές και τις μυθιστορηματικές βιογραφίες που είναι προσωπικές και εξατομικευτικές, η «εθνογραφική βιογραφία» στοχεύει στη διερεύνηση της συλλογικής δομής. Η δραστηριότητα του τεχνίτη δεν είναι παρά η αφετηρία για την ανασύσταση της δραστηριότητας της αντίστοιχης επαγγελματικής ομάδας, η οποία και αποτελεί το ζητούμενο. Μεσ’ από τις συνεντεύξεις και από τα τεκμήρια της αυτοψίας αποκαλύπτονται στοιχεία για την παραγωγή, την πελατεία, τα προϊόντα, την τεχνολογία και τη νοοτροπία, τις όψεις δηλαδή που προσδίδουν σε κάθε χειροτεχνική μορφή το χαρακτήρα ενός «συστήματος» (οικονομοτεχνικού), ενταγμένου στους κόλπους ενός άλλου γενικότερου (κοινωνικού). Το ίδιο ισχύει και για την τέχνη του μαρμάρου, η πορεία της οποίας τελεί, όπως είναι γνωστό, σε στενή συνάρτηση με το νησί της Τήνου. Ειδικότερα η εστίαση σε παλιούς μαστόρους (συγκεκριμένους πλην όχι μεμονωμένους αφού αποτελούν μέρος του τοπικού τεχνικού περιβάλλοντος) παρουσιάζει πάντα ενδιαφέρον, περισσότερο σήμερα που οι νέοι, ως τεχνίτες, απομακρύνονται όλο και περισσότερο από την παραδοσιακή τεχνογνωσία και πρακτική και, ως καλλιτέχνες, κινούνται σε ακαδημαϊκά πρότυπα, δηλαδή έξω από το ομαδικό ύφος.
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ
Ο ΜΠΑΡΜΠΑ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΤΗΣ
- Από τη μαθητεία στη μαστοριά
- Η εδραίωση του εργαστηρίου
- Το καμπαναριό της Μεγαλόχαρης: τεχνολογική μετάβαση και ιδεολογία
- Η «σύγχρονη χειροτεχνική» φάση
- Ο τεχνίτης δάσκαλος: όψεις της μαθητείας
- Ο τεχνίτης σχεδιαστής: λειτουργία του εμπειρικού σχεδίου
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
Α’ Γενεαλογικοί πίνακες
Β’ Κατάλογοι έργων
Γ’ Κατάλογοι μαθητών
Δ’ Δομή και ονοματολογία των κατασκευών
Ε’ Έγγραφα
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΑ
- Θεματικό ευρετήριο
- Ευρετήριο εργαλείων και τεχνικών όρων
- Ευρετήριο μαρμαρογλυπτών
- Κατάλογος εικόνων
Ευχαριστίες