ΟΤΑΝ Η ΕΥΛΑΒΕΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙ…
Η περιήγηση στον κόσμο της ευλαβικής μελωδίας μοιάζει σαν ένα προσκύνημα.
Νιώθεις πως συντροφεύεις τους δημιουργούς στην πολύμοχθη δουλειά τους να μεταμορφώσουν την εσωτερική τους αγωνία σε παλλόμενους ήχους.
Είναι ανεξάντλητη αναζήτηση των καλλιτεχνικών θησαυρών της θρησκευτικής μουσικής.
Όσο φυλλομετράει κανείς ανακαλύπτει.
Κι όσο αναδιφάει βρίσκει πετράδια πολύτιμα, καμμιά φορά μικροσκοπικά αλλά με τόση εσωτερική λάμψη μιας ιδιαίτερης στιγμής – κάποιας κρυφής συνομιλίας του πλάσματος με τον Πλάστη. Κι η μουσική αυτή βγαίνει απ’ το καταφύγιο της -απ’ τις καλά προστατευμένες σελίδες μιας βιβλιοθήκης- γίνεται κτήμα των πολλών, γιατρεύει, γαληνεύει, λυτρώνει.
Η Αθηνά Σπανούδη λέει πως η θρησκευτική μουσική «είναι για την ανθρωπότητα το βάλσαμο των πόνων της, το θυμιατήρι της λατρείας της και η υπέρτατη παρηγοριά της.
Στην προσφορά της υπέρτατης παρηγοριάς έχουν μερίδιο όλοι οι μεγάλοι δημιουργοί, που με τα έργα τους έδωσαν μια άλλη διάσταση στην υπέροχη αυτή έκφραση του ανθρώπινου πνεύματος.
(Από τον Επίλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΟΤΑΝ Η ΕΥΛΑΒΕΙΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙ…
Αντί για πρόλογο
Εισαγωγή
1.- Μορφή της λειτουργίας στη Δυτική Εκκλησία από τον Δ’-ΣΤ’ αι. Αμβροσιανό μέλος. Η θρησκευτική μουσική από το ΣΤ’-Ι’ αι. Γρηγοριανό μέλος. Νευματική σημειογραφία. Λειτουργικό δράμα
2.- Γέννηση και εξέλιξη της πολυφωνίας (Ι’-ΙΔ’ αι.) Σχολή της Notre – Dame. Όργανο – discantus – μοτέτο. Mουσικές κλίμακες – διέσεις υφέσεις. Εμφάνιση μουσικών οργάνων. Τροβαδούροι. Αγγλική πολυφωνία – κανόνας
3.- ΙΔ’ αιώνας Ars Nova (Νέα Τέχνη). Η Νέα Τέχνη στη Γαλλία και η Ιταλία
4.- ΙΕ’ αιώνας – Η πολυφωνία του Βορρά. Γαλλοφλαμανδική Σχολή
5.- ΙΣΤ’ αιώνας – Παλεστρίνα – Ορλάντο Λάσσο – Μουσική a cappella. Σχολή της Βενετίας – Αντρέα και Τζιοβάννι Γκαμπριέλι. Μουσική αναγέννηση στην Ισπανία – Thomas de Victoria. Αγγλία – William Byrd
6.- Ο ΙΣΤ’ αιώνας στη Γερμανία – Ίδρυση της γερμανικής σχολής. Θρησκευτική μεταρρύθμιση – Λούθηρος – Προτεσταντικό χορικό
7.- Μπαρόκ – ΙΖ’ αιώνας – Γέννηση της όπερας και του ορατόριου – Claudio Monteverdi – Άνοδος του κλαβεσέν – Γέννηση σονάτας, σουίτας, κοντσέρτου – Εμφάνιση του βιολιού.
Αγγλία – Henry Purcell
Γερμανία – Heinrich Schutz
Πρώτη δημόσια συναυλία
8.- ΙΗ’ αιώνας – Μπαχ – Χαΐντελ – Γκλουκ – Χάυντν – Μότσαρτ Κλασικισμός. Εμφάνιση του πιάνο – φόρτε
9.- ΙΘ’ αιώνας – Μπετόβεν. Ρομαντικοί. Τελειοποίηση του πιάνου
10.- Κ’ αιώνας
Ρωσία – Αγγλία – Αυστρία – Γαλλία – Πολωνία – Ουγγαρία – Τσεχοσλοβακία – Ιταλία – Γερμανία – Ελβετία – Κάτω Χώρες – Ισπανία – Ελλάδα – Αμερική.
Επίλογος
Βιβλιογραφία