Εκείνο διά το οποίον δικαιούται ασφαλώς να καυχάται η Ορθόδοξος Εκκλησία μας είναι η θεία Λατρεία της. Καμμία άλλη η Εκκλησία δεν έχει τον λατρευτικόν πλούτον της Ορθοδοξίας, όστις αποτελεί ταυτοχρόνως και την δόξαν αυτής. Είναι θησαυρός αμυθήτου αξίας, πραγματικόν διδασκαλείον θεϊκής μυσταγωγίας ενσάρκωσις του Μυστηρίου του Ιησού Χριστού, τόπος μυστηρίου και «βαλανείον πνευματικόν» κατά την χαρακτηριστικήν έκφρασιν του ιερού Χρυσοστόμου. Η πλουσία και παλμώδης Λατρεία μας είναι η αναπνοή της Εκκλησίας μας. Το μολογούν και το αναγνωρίζουν και ετερόδοξοι ακόμη, οι οποίοι τον ανεκτίμητον τούτον θησαυρόν θεωρούν ως μοναδικήν ευκαιρίαν, καθ’ ην το προσωρινόν αδελφώνεται προς το αιώνιον, η γη προς τον ουρανόν, ο άνθρωπος προς τον Θεόν. Πράγματι, η όλη ατμόσφαιρα της ορθοδόξου Λατρείας καθίσταται «όχημα της πνευματικής θρησκευτικής εμπειρίας» καθιστώσα τον άνθρωπον «θείας κοινωνόν φύσεως». Ο ορθόδοξος ναός, κατά τον μέγαν Χρυσόστομον, «ανίστησι το φρόνημα και ουκ αφίησι μεμνήσθαι των παρόντων· μεθίστησιν από γης εις ουρανόν». Αποβαίνει εργαστήριον ψυχικής καλλιεργείας και τόπος γαληνεύσεως χαρακτήρων, μεταποιουμένης της ψυχής εις Ναόν του Κυρίου άγιον. Είναι η μεγάλη, η αναντικατάστατος προσφορά της μητρός μας Εκκλησίας εις την πνευματικήν μας πορείαν. […]
(Απόσπασμα από το περιεχόμενο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Κανών ΟΕ’ της εν Τρούλλω Οικ. Συνόδου
Ο ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΕΝ ΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ
Α’. Η ΕΜΦΑΝΙΣΙΣ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΙΣ ΤΟΥ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΤΑΣΙΔΙΟΥ
1.- Η εμφάνισις
α) Η αμφίεσις
β) Η εν γένει παράστασις
2.- Η στάσις
α) Η έγκαιρος κατάληψις του στασιδίου
β) Όχι περιτταί μετακινήσεις
γ) Αποφυγή περιττών συζητήσεων
δ) Μετρημέναι κινήσεις
ε) Οι μορφασμοί
στ) Λεπτός τρόπος διορθώσεως των υφισταμένων
ζ) «Έπαρσις των χειρών»
η) Αποφυγή περισπασμού της διανοίας
Β’. Ο ΤΡΟΠΟΣ ΤΗΣ ΨΑΛΜΩΔΙΑΣ
α) Ο προορισμός της βυζαντινής μουσικής
β) Το ύφος της βυζαντινής μουσικής
γ) Η χρονική αγωγή
δ) Δύο βασικά της Β.Μ. γνωρίσματα
ε) Το πρόβλημα της συμψαλμωδίας
στ) Η απόδοσις του νοήματος. Προϋποθέσεις
ζ) Ειδικά τινα αξιοπρόσεκτα σημεία