ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ (ΣΕ ΑΠΛΟΥΣΤΕΡΗ ΓΛΩΣΣΑ)
Η θυσία του Χριστού ήταν θυσία λογική, επειδή ακριβώς με όλη τη θέλησή του δέχθηκε το ποτήριο του θανάτου και δεν αντιστάθηκε σ’ αυτό, όπως αντιστέκονται, όταν σφάζονται, τα ζώα, που δεν έχουν λογικό. Η θυσία του ήταν θυσία λογική και επειδή ακόμη ήξερε καλά τον σκοπό για τον οποίο θυσιαζόταν, αφού ο ίδιος είπε ότι ήλθε για να δώσει τη ζωή του «λύτρον αντί πολλών» (Μάρκ. ι’ 45).
Μια τέτοια λοιπόν λογική θυσία απαιτείται να προσφέρουμε κι εμείς, ενωμένοι βέβαια με τον Χριστό. Θυσία δηλαδή υπακοής μέχρι θανάτου. Θυσία που συντελείται με τη νέκρωση του παλαιού ανθρώπου αφενός, την ομοίωση σε όλα με τον Χριστό αφετέρου. Θυσία του εαυτού μας ολόκληρου, ο οποίος με την ενσωμάτωσή του στο Χριστό έγινε νέος άνθρωπος. Νήπιος στην αρχή, αλλά που διαρκώς αυξάνεται, έως ότου γίνει τέλειος και φθάσει «εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού» (Εφ. δ’ 13).
(Από την παρουσίαση του εκδότη)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ (ΣΕ ΑΠΛΟΥΣΤΕΡΗ ΓΛΩΣΣΑ)
Προλεγόμενα
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
Κεφ. Α΄. «ΕΥΦΡΑΝΘΗΣΟΜΑΙ ΚΑΙ ΑΓΑΛΛΙΑΣΟΜΑΙ ΕΝ ΣΟΙ, ΥΨΙΣΤΕ».
«Ἀκαταπαύστοις στόμασιν, ἀσιγήτοις δοξολογίαις»
«Κατατρύφησον τοῦ Κυρίου»
«Ἡ ἐξομολόγησις αὐτοῦ ἐπὶ γῆς καὶ οὐρανοῦ»
Παιδί μου, δῶσε μου τήν καρδιά σου
«Δός μοι, υἱέ, σὴν καρδίαν»
Ὄχι μόνο μέ τά χείλη
«…Καὶ παρὰ Σὲ τί ἠθέλησα ἐπὶ τῆς γῆς;»
Κεφ. Β΄. ΣΥΝΤΕΤΡΙΜΜΕΝΟΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΘΥΣΙΑΣΤΗΡΙΟ «ΑΝΩ ΣΧΩΜΕΝ ΤΑΣ ΚΑΡΔΙΑΣ»
«Θυσία τῷ Θεῷ πνεῦμα συντετριμένον»
«Ἐκέκραγεν ἕτερος πρὸς τὸν ἕτερον»
«Ὡς ἀγαπητὰ τὰ σκηνώματά σου…»
Θυσιαστήριο ὑπερουράνιο
«Ἐν ἑνὶ στόματι καὶ μιᾷ καρδίᾳ»
Ποῦ ἔγκειται τό ὑπέροχο τῆς λατρείας
«Πᾶσαν ἀποθώμεθα μέριμναν».
«Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους».
Κεφ. Γ΄. ΜΙΜΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΟΜΙΛΟΙ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ
«Οἱ μυστικῶς τὰ Χερουβεὶμ εἰκονίζοντες»
«Τὸν τρισάγιον ὕμνον προσᾴδοντες»
«Ἅγιος Κύριος Σαβαώθ…»
Τόν τρισάγιο καί ἐπινίκιο ὕμνο…
«Τὸν ἐπινίκιον ὕμνον ᾄδοντα…»
«Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις…»
«ᾌδοντα, βοῶντα, κεκραγότα καὶ λέγοντα»
Τά τέσσερα ζῶα καί οἱ πρεσβύτεροι
Τά ζῶα πρῶτα, οἱ πρεσβύτεροι ἔπειτα
Κεφ. Δ΄. ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΝΑΟ Η ΥΠΕΡΟΥΡΑΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Ἄγγελοι συλλειτουργοί
«Ἀρνίον ἑστηκὸς ὡς ἐσφαγμένον»
Τά ἑπτά κέρατα καί οἱ ἑπτά ὀφθαλμοί τοῦ Ἀρνίου
«Φιάλας χρυσᾶς γεμούσας θυμιαμάτων»
«Ἔπεσαν ἐνώπιον τοῦ Ἀρνίου»
«Αἵ εἰσιν αἱ προσευχαὶ τῶν ἁγίων»
Καί ἐμεῖς ὑπέρ ἐκείνων
Μεγάλη τιμή καί μέγιστη ὠφέλεια
Κεφ. Ε΄. ΤΑ ΤΕΛΟΥΜΕΝΑ ΣΤΟ ΕΠΙΓΕΙΟ ΘΥΣΙΑΣΤΗΡΙΟ ΠΡΟΓΕΥΣΗ ΤΗΣ ΥΠΕΡΟΥΡΑΝΙΑΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ
«Ἠγόρασας ἡμᾶς τῷ Θεῷ»
«Καὶ τῷ Ἀρνίῳ ἡ εὐλογία καὶ ἡ τιμὴ καὶ ἡ δόξα»
Ὅλος ὁ λαός τά ἐπισφράγιζε μέ τό Ἀμήν
«Ὅταν πίνω αὐτὸ μεθ᾿ ὑμῶν καινόν»
Εἶναι ποτήριο αἰώνιο
«Φεῖσαι ἡμῶν, Κριτὰ δικαιότατε»
Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Κεφ. ΣΤ΄. Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΕΩΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ
Προσφέρεις καί τόν ἑαυτό σου
Ἐπάνω στό Θυσιαστήριο καί μέσα στό Ποτήριο
Τό ἐκκλησίασμα μαζί μέ τούς λειτουργούς
Ἀναίμακτη καί λογική
Θά παραμείνει ἄψυχη καί νεκρή
Συμβολική ἀναπαράσταση τοῦ πάθους
Σύμβολο ἱερό καί καθαγιασμένο
Ἀναπαράσταση τῆς ταφῆς τοῦ Κυρίου
«Κηδεύσας ἀπέθετο»
Κεφ. Ζ΄. ΣΥΝΑΠΤΕΣ, ΕΙΡΗΝΙΚΑ, ΕΚΤΕΝΕΙΣ, ΑΝΤΙΦΩΝΑ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ
Μεγάλη τῆς εὐχῆς τῶν πολλῶν ἡ δύναμη
«Ὁμοθυμαδὸν καὶ ἐν ἑνὶ στόματι»
Ἀπό ποῦ προέρχεται ὁ ὅρος «Ερηνικά»
Εἰρήνη καί πάλι εἰρήνη
Συντόνως καὶ ἐκτενῶς
«Πάντοτε προσεύχεσθαι»
«Ὑπὲρ βασιλέων καὶ τῶν ἐν ὑπεροχῇ ὄντων»
Θεόπνευστοι καί πνευματοφόροι
Ἀπό κοινοῦ καί ἐξ ἑνός στόματος
Φωνή μία καί μελωδία μία
Μᾶς λείπει ἡ καλλιέργεια
Κεφ. Η΄. ΜΙΚΡΑ ΕΙΣΟΔΟΣ, ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ, ΚΗΡΥΓΜΑ, ΑΠΟΛΥΣΗ ΚΑΤΗΧΟΥΜΕΝΩΝ, ΕΚΤΕΝΗΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
Ἡ μικρά Εἴσοδος
Προφητευόμενος καί ἐξιστορούμενος
Μιλᾶ πρός ἐμᾶς καί σήμερα
«Διὰ λόγου τὴν νουθεσίαν… ποιεῖται»
«Ὅσοι οἱ κατηχούμενοι προέλθετε»
Ὄχι μόνο στό ὄνομα Χριστιανοί.
«Ἄγγελοι ἐπισκοποῦσι»
Ἔναρξη τῆς Προαναφορᾶς
Κεφ. Θ΄. ΑΠΟΝΙΨΗ ΧΕΡΙΩΝ, ΑΣΠΑΣΜΟΣ ΕΙΡΗΝΗΣ, ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ, ΠΡΟΟΙΜΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
«Νίψον ἀνομήματα»
«Ἀγαπήσωμεν ἀλλήλους»
«Ἐν φιλήματι ἁγίῳ»
Ἕνα κομμάτι τοῦ οὐρανοῦ
«Ἔλεον εἰρήνης»
«Ὁ Κύριος μεθ᾿ ἡμῶν»
«Ἄνω σχῶμεν τὰς καρδίας»
«Εὐχαριστήσωμεν τῷ Κυρίῳ»
«Ἄξιον καὶ δίκαιον»
Κεφ. Ι΄. ΤΟ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΝΙΚΙΟΣ
Ἡ κατεξοχήν εὐχαριστία
Εὐχαριστοῦμε, ὅπως καί ὁ Κύριος εὐχαρίστησε
«Ἀνέκφραστος καὶ ἀπερινόητος»
Μία οὐσία, μία δύναμη, μία προσκύνηση
«Ὑπὲρ τῶν φανερῶν καὶ ἀφανῶν εὐεργεσιῶν»
«Καίτοι σοι παρεστήκασι μυριάδες ἀγγέλων»
Μένουμε προσκολλημένοι στή γῆ
«Πλήρης ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ τῆς δόξης σου»
«Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος…»
Κεφ. ΙΑ΄. ΤΟ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ
Ὁ χαρακτήρας τῆς εὐχαριστίας μας
Εὐχαριστία καθολική ἀλλά καί εἰδική
«Μᾶλλον δὲ ἑαυτὸν παρεδίδου»
«Λαβὼν ἄρτον… ὁμοίως καὶ τὸ ποτήριον»
Κατεβαίνει, γιά νά ἀνακλιθεῖ στό σπήλαιο τῆς καρδιᾶς σου
«Ἐν ταῖς ἁγίαις καὶ ἀχράντοις καὶ ἀμωμήτοις χερσί»
«Εὐχαριστήσας, ἁγιάσας, κλάσας»
«Ἔδωκε τοῖς ἁγίοις αὐτοῦ μαθηταῖς»
Κεφ. ΙΒ΄. ΠΑΝΩ ΣΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΤΗΣ ΣΥΣΤΑΣΕΩΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ
«Λάβετε, φάγετε»
«Εἷς ἄρτος οἱ πολλοί ἐσμεν»
«Τοῦτό ἐστι τὸ σῶμά μου»
«Τὸ πνεῦμά ἐστι τὸ ζωοποιοῦν»
«Σῶμα δὲ κατηρτίσω μοι»
«Διὰ Πνεύματος Ἁγίου»
«Τὸ ὑπὲρ ὑμῶν κλώμενον»
«Εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν»
«Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες»
«Τὸ αἷμά μου, τὸ τῆς Καινῆς Διαθήκης»
«Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν»
«Τὸ ὑπὲρ ὑμῶν καὶ πολλῶν ἐκχυνόμενον»
Κεφ. ΙΓ΄. «ΘΥΣΙΑ ΕΙΣ ΑΝΑΜΝΗΣΙΝ»
«Εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν»
Γιά «ἀνάμνηση» μπροστά στά μάτια τοῦ Θεοῦ
Γιά ἀνάμνηση καί ἀνανἐωση τῆς σταυρικῆς θυσίας
Ἡ «Ἀνάμνηση»
«Καὶ τῆς δευτέρας Παρουσίας»
«Σοὶ προσφέρομεν»
«Σοὶ προσφέροντες… Σὲ ὑμνοῦμεν…»
«Τὰ σὰ ἐκ τῶν σῶν»
«Τὰ σὰ ἐκ τῶν σῶν Σοὶ προσφέρομεν…»
«Σοὶ προσφέρομεν κατὰ πάντα καὶ διὰ πάντα»
«Σοὶ προσφέροντες… Σὲ ὑμνοῦμεν…»
Κεφ. ΙΔ΄. ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΕΑΥΤΩΝ ΜΑΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΖΩΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΘΝΕΩΤΩΝ
«Καὶ δεόμεθά Σου…»
«Κατάπεμψον τὸ Πνεῦμά Σου τὸ Ἅγιον ἐφ᾿ ἡμᾶς»
«Ὥστε γενέσθαι τοῖς μεταλαμβάνουσι…»
«Ἡμᾶς δὲ πάντας ἑνώσαις ἀλλήλοις»
«Ὁ λαός Σου καὶ ἡ Ἐκκλησία Σου ἱκετεύουσί Σε»
Προσφέρουμε καί ὑπέρ τῆς θριαμβεύουσας Ἐκκλησίας
Προσφέρουμε ὑπέρ τῶν προκεκοιμημένων
Προσφέρουμε καί ὑπέρ αὐτῶν ἀκόμη τῶν ἁγίων
Ὑπέρ ὅλης τῆς θριαμβεύουσας Ἐκκλησίας
Κεφ. ΙΕ΄. ΟΛΟΙ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΩΦΕΛΟΥΝΤΑΙ
«Μεγίστην ὄνησιν πιστεύοντες ἔσεσθαι…»
«Μεγίστη» σέ ποιό βαθμό;
Πραγματικά πάρα πολύ μεγάλη ἡ ὠφέλεια
Ὠφέλεια γιά ἁμαρτίες μή θανάσιμες
Ὑπέρ ὅλων τῶν κεκοιμημένων
«Ἢ λήθην ἢ πλῆθος ὀνομάτων»
«Καὶ ὧν ἕκαστος κατὰ διάνοιαν ἔχει»
Κεφ. ΙΣΤ΄. ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΕΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΜΕΤΑΛΗΨΗ
Καί γενικότερες ἱκετευτικές δεήσεις
«Ἐν ἑνὶ στόματι καὶ μιᾷ καρδίᾳ»
«Τὰ ἐλέη τοῦ μεγάλου Θεοῦ καὶ Σωτῆρος»
«Εἰς τὸ ἅγιον καὶ ὑπερουράνιον θυσιαστήριον»
«Εἰς ὀσμὴν εὐωδίας πνευματικῆς»
«Χριστιανὰ τὰ τέλη τῆς ζωῆς ἡμῶν»
«Ἀνεπαίσχυντα…»
«Εἰρηνικά…»
«Καλὴν ἀπολογίαν»
«Τὴν ζωὴν ἡμῶν ἅπασαν καὶ τὴν ἐλπίδα»
Κεφ. ΙΖ΄. ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ, ΥΨΩΣΗ ΚΑΙ ΚΛΑΣΗ ΤΟΥ ΑΡΤΟΥ
Ἡ Κυριακή προσευχή
«Τολμᾶν ἐπικαλεῖσθαι…»
Μᾶς προετοιμάζει γιά νά κοινωνήσουμε ἐπάξια
«Ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν…»
Σέ ἀτμόσφαιρα βαθιᾶς εἰρήνης
«Τὰ ἅγια τοῖς ἁγίοις»
Ἡ κλάση τοῦ Ἄρτου
«Ὁ ἐσθιόμενος καὶ μηδέποτε δαπανώμενος»
Μερικές ἄλλες προετοιμασίες
Κεφ. ΙΗ΄. ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ
Ξεχωριστά καί πάνω στήν παλάμη
Προσέλευση εὐλαβική μέ ἐκδηλώσεις λατρείας
«Τὸν λαὸν σου καὶ τὴν κληρονομίαν σου»
Εὐγνώμων ὁμολογία καί βαρυσήμαντη εὐχή
«Ἀξίως εὐχαριστήσωμεν τῷ Κυρίῳ»
Εὐχαριστίες μαζί μέ αἰτήματα
Ἡ εὐχαριστήρια εὐχή
Εἶναι ἐπουράνια καί ἀθάνατα
Τά αἰτήματα πού ἀκολουθοῦν
Οἱ εὐχές καί ἱκεσίες τῶν Ἁγίων
Ἡ τελική εὐλογία
«Κλίνατε καὶ εὐλογεῖσθε»
Ἡ ὀπισθάμβωνος εὐχή
Ἄλλες ὀπισθάμβωνοι καί ἡ ἐπισφράγισή τους
Σύνοψη γενική καί συμπεράσματα
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΑΣ (ΣΕ ΑΠΛΟΥΣΤΕΡΗ ΓΛΩΣΣΑ)