ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΧΑΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΝΟΠΛΙΑΣ
Όλα τα πρόσωπα βλέπουν. Ακόμα κι όταν κλείνουν τα μάτια τους βλέπουν. Όποιο σχήμα κι αν έχουν τα μάτια, αυτές οι ζυγές λίμνες, οι κλειστές θάλασσες, οι καθρέφτες του εσωτερικού βυθού, του χάους, του απείρου, η ποικίλη σε αποχρώσεις ίριδα, που άλλοτε πάει προς τα πάνω, κρύβεται σχεδόν κάτω από το βλέφαρο, σκιάζεται από τα χόρτα που ᾽ναι στην άκρη της όχθης, άλλοτε κατεβαίνει χαμηλά, διακρίνεται ολόκληρη κυκλική σαν πυρήνας κυττάρου ζωής, πυρήνας με τον πυρηνίσκο και τον πυρήνα του πυρηνίσκου, κολυμπάει φορές δεξιά, φορές αριστερά, πουλί, ένα από τα σημάδια της διακοσμητικής ουράς του παγωνιού, από τα πολλά παγώνια του παράδεισου, με χίλια μάτια στην ουρά, πίνουν από στέρνες αλαβάστρινες, πίνουν την έννοια της γενικής, απόρρητης θέας και δεν χορταίνουν, αχόρταγο πράγμα ο κόσμος και το μάτι που τον βλέπει κόσμημα.
Καθοριστική πηγή απ’ τα μάτια, για τον πόνο των ανθρώπων, ρέουν άφθονα τα δάκρυα, παραλλάσσουν την όραση. Βλέπει διαφορετικά, μέσα στο τίποτα, στο τρύπιο πιθάρι, αναμφισβήτητη, μίαν άλλη πραγματικότητα.
Δεν πρέπει να μας τρομάζει η μνημόνευση ενός άθεου, ευθύς μετά τη μνήμη ενός αποκλειστικά και μόνο εν Χριστώ τω Θεώ υπάρχοντος εν ζωή. Στο βάθος ο μηδενισμός του Μαλλαρμέ είναι μια ολοκάθαρη εξομολόγηση αδυναμίας. Η δε δύναμη του καθενός από τα εαυτά μυστήρια είναι τέτοια, που να μετατρέπει αυθωρεί την απαξία σ’ αξία, την άρνηση σε κατάφαση.
Εκεί που κατέληξαν οι επί του θέματος από μακρού χρόνου συλλογισμοί μου είναι ότι το Άγιον Όρος μπορεί να παρομοιαστεί, αν όχι να ταυτιστεί, με την δεύτερη πανοπλία του Αχιλλέως.
(Από την παρουσίαση του εκδότη)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΧΑΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΝΟΠΛΙΑΣ
Άνοιξη
Με το βαποράκι
Ιωνάς Νεόπουλος ή κάπως έτσι
Ένας άνθρωπος που βαριέται
Φάση κηφήνων και καφενείων
Αγρύπνια
Συνοδός σκιά
Σχήμα λόγου
Κοπέλα στον σταθμό
Υποσυνειδήτου κλίμαξ και σουρρεαλισμός
Ο κόσμος των Βυζαντινών
Προσπάθεια εντόπισης της βυζαντινής τέχνης στο σήμερα
Ο μοναχός στη βρύση
Άθως, η δεύτερη πανοπλία
Μυστικιστικές απόψεις πάνω στην τοιχοποιία των εκκλησιών της Άρτας
Η Συνέχεια
Επίμετρο