Το βιβλίο αυτό είναι βασικά γραμμένο για γονείς παιδιών που δεν έχουν γίνει ακόμη έφηβοι. Ο σκοπός του είναι να προσφέρει στις μητέρες και στους πατέρες έναν κατανοητό και χρήσιμο τρόπο αντιμετωπίσεως του σπουδαίου όσο και φοβερού καθήκοντος της ανατροφής κάθε παιδιού.
Προσπάθησα να παρουσιάσω το μήνυμά μου στους γονείς όσο πιο καθαρά και εύκολα μπορούσα. Αυτό που στην πραγματικότητα πρέπει να μας ενδιαφέρει είναι οι ανάγκες του παιδιού και πως μπορούν να αντιμετωπισθούν όσο καλύτερα γίνεται.
Το όλο θέμα της ανατροφής του παιδιού είναι από μόνο του πολύπλοκο και μ’ αυτό οι περισσότεροι γονείς σήμερα έχουν μεγάλη δυσκολία. Δυστυχώς, ο χείμαρρος των βιβλίων, των άρθρων, των διαλέξεων και των σεμιναρίων σχετικά με τα παιδιά, έχουν προξενήσει στους γονείς μεγαλύτερη απογοήτευση και αμηχανία παρά βοήθεια. Αυτό είναι λυπηρό, γιατί οι περισσότερες από τις πηγές πληροφοριών υπήρξαν εξαιρετικές.
Πιστεύω πως το πρόβλημα είναι ότι πολλά βιβλία, άρθρα και διαλέξεις αναφέρονται απλώς σε μία ή μερικές μόνο πλευρές της ανατροφής του παιδιού, χωρίς να καλύπτουν το θέμα πλήρως, ή ακόμα και χωρίς να καθορίζουν τη συγκεκριμένη περιοχή που θέλουν να καλύψουν. Γι’ αυτό, πολλοί ευσυνείδητοι γονείς προσπαθούν με πολύ ενδιαφέρον να εφαρμόσουν αυτά που διαβάζουν ή ακούνε σαν τον πιο σωστό τρόπο συμπεριφοράς προς το παιδί, αλλά συχνά αποτυχαίνουν. Και αυτή η αποτυχία δεν οφείλεται, ούτε στην ποιότητα των πληροφοριών που διαβάζουν ή ακούνε, ούτε στον τρόπο με τον οποίο τις εφαρμόζουν.
Έχω πεισθεί πως η πηγή του προβλήματος είναι η απουσία από τη συμπεριφορά των γονέων μιας γενικής και ισορροπημένης προοπτικής για το πως πρέπει να συμπεριφέρονται στο παιδί. Οι περισσότεροι γονείς έχουν τις βασικές γνώσεις, αλλά υπάρχει σύγχυση για το πότε πρέπει να εφαρμόσουν μια αρχή και ποια αρχή πρέπει να εφαρμόσουν σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση. Αυτή η σύγχυση είναι εύκολο να κατανοηθεί από το γεγονός ότι πολλοί έχουν πει στους γονείς τι να κάνουν, αλλά δεν έχουν πει πότε να το κάνουν και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τους έχουν πει πως να το κάνουν.
Κλασικό παράδειγμα αυτής της συγχύσεως είναι η αντιμετώπιση του θέματος της πειθαρχίας. Εξαιρετικά βιβλία έχουν γραφεί και σεμινάρια έχουν γίνει για την παιδική ηλικία και το θέμα της πειθαρχίας. Δεν κατόρθωσαν όμως να διευκρινίσουν ότι η πειθαρχία είναι ένας από τους τρόπους επαφής με το παιδί και φυσικά όχι ο μόνος. Γι’ αυτό το λόγο, πολλοί γονείς πιστεύουν ότι η πειθαρχία είναι ο βασικός και κύριος τρόπος αγωγής του παιδιού. Είναι ένα εύκολο λάθος που μπορεί να το κάνει ο καθένας, όταν ακούει συνθήματα όπως το «εάν αγαπάς το παιδί σου θα το πειθαρχήσεις». Αυτό σαν γενική αρχή είναι σωστό. Το δράμα όμως είναι ότι πολλοί γονείς εφαρμόζουν σχεδόν πάντοτε τη μέθοδο της πειθαρχίας, χωρίς να δείχνουν την αγάπη που μπορεί να νιώσει πραγματικά το παιδί και να του δώσει ανακούφιση. Γ’ αυτό τα περισσότερα παιδιά αμφιβάλλουν ότι τα αγαπάμε πραγματικά και άνευ όρων. Συνεπώς, το πρόβλημα δεν είναι αν θα εφαρμόσει κανείς τη μέθοδο της πειθαρχίας· αλλά το πώς θα εκδηλώσουμε την αγάπη μας στο παιδί μέσω της πειθαρχίας και πότε θα την εκδηλώσουμε με άλλους πιο τρυφερούς τρόπους. […] (Από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος μεταφραστών
Πρόλογος
Πρόλογος αγγλικής εκδόσεως
Εισαγωγή
Το πρόβλημα
- Μια γνωστή ιστορία
- Ποιο είδος πειθαρχίας είναι το πιο κατάλληλο;
- Το αντίθετο αληθεύει
- Κληρονομική προδιάθεση
Το περιβάλλον
- Μια πατρική πρωτοβουλία
- Είναι η αγάπη τυφλή;
- Αγάπη άνευ όρων
Το θεμέλιο
- Το παιδί και τα συναισθήματά του
- Τα παιδιά αντανακλούν αγάπη
- Πώς να μεταδίδετε αγάπη
Οπτική επικοινωνία
- Είμαστε πρότυπα
- Το σύνδρομο αναστολής στην ανάπτυξη
- Οπτική επικοινωνία και μάθηση
- Σ’ ένα νέο μέρος
Σωματική επικοινωνία
- Δύο πολύτιμα δώρα
- Η αλλαγή προσωπικότητας της Σάρον
- Προετοιμασία για την εφηβεία
- Ο δικαστής του Δικαστηρίου Ανηλίκων
Συγκεντρωμένη προσοχή
- Η τυραννία του επείγοντος
- Καθορισμός προτεραιοτήτων
- Στιγμές που φεύγουν
- Ο σκοπός της συγκεντρωμένης προσοχής
- Πώς να δίνετε συγκεντρωμένη προσοχή
- Ο προσεκτικός προγραμματισμός φέρνει αποτελέσματα
- Μπροστά στους άλλους
Κατάλληλη και ακατάλληλη αγάπη
- Ακατάλληλη αγάπη
- Κατακτητικότητα
- Ελκυστικότητα
- Δυο παραδείγματα
- Υποκατάσταση
- Αντιστροφή ρόλων
Τι είναι πειθαρχία;
- Τι είναι πειθαρχία;
- Ελέγχετε το θυμό σας
- Πειθαρχία και τιμωρία
- Τα αποτελέσματα αυτής της μεθόδου
- «Βάλτε το άλογο μπροστά από το καρότσι»
- Η παγίδα της σωματικής τιμωρίας
Πειθαρχία αγάπης
- Μάθετε να συγχωρείτε
- Το σπασμένο παράθυρο
Πειθαρχία – αιτήματα – εντολές. Αμοιβές και τιμωρία
- Αιτήματα
- Άμεση καθοδήγηση
- Αντίδραση
- Κατάλληλη τιμωρία
- Να είστε προσεκτικοί
- Τροποποίηση συμπεριφοράς
Παιδιά με ειδικά προβλήματα
- Προβλήματα αντιλήψεως
- Άλλα ιατρικά προβλήματα
- Το παιδί που αντιδρά
Βοηθώντας το παιδί σας πνευματικά
- Η πρώτη προϋπόθεση
- Η δεύτερη προϋπόθεση
- Η μνήμη του παιδιού
- Μια συνηθισμένη παρεξήγηση
- Σε κάθε παιδί αρέσουν οι ιστορίες
- Μοιραστείτε μαζί του την πνευματική ζωή σας