ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
[…] Μέσα σε ένα πολυφυλετικό, πολυεθνικό, πολύγλωσσο και πολύθρησκο κόσμο ζει και κινείται κι ο μικροσκοπικός Ελληνισμός των δεκαπέντε περίπου εκατομμυρίων ανθρώπων. Πολλοί από αυτούς διατηρούν μια ακμαία ιστορική συνείδηση και, δίκαια ή άδικα, πιστεύουν ότι κατέχουν μια μοναδική εθνική ταυτότητα και θρησκευτική ιδιαιτερότητα. Άλλοι πάλι, προ πάντων απόγονοι Ελλήνων της διασποράς, διατηρούν μόνο τη μνήμη ότι είναι ελληνικής καταγωγής, ενώ ταυτόχρονα ομολογούν ότι είναι ελληνορθόδοξοι χριστιανοί. Τούτο του αντιλαμβάνεται εκείνος προ πάντων που ζει σε μια πολυφυλετική και πολύθρησκη κοινωνία, όπως είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς και η Αυστραλία.Η εθνική ταυτότητα και θρησκευτική ιδιαιτερότητα του Ελληνισμού με απασχολεί τριανταπέντε και παραπάνω χρόνια, κατά τα οποία διακονώ το ιερό βήμα, τον άμβωνα και την καθηγητική έδρα. Οι δεκαπέντε μελέτες, δοκίμια και εισηγήσεις που δημοσιεύονται σ’ αυτό τον τόμο καλύπτουν ένα ιστορικό φάσμα τριών περίπου χιλιάδων χρόνων και ερευνούν διάφορες πτυχές της ιστορίας, της θρησκείας, του ήθους και της πολιτισμικής κληρονομιάς του Ελληνισμού. Όλες γράφτηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής με πρωταρχικό σκοπό να απαντήσουν σε κάποια πρόκληση ή πρόσκληση, πρόκληση από παρερμηνείες και πρόσκληση από κάποιον Οργανισμό ή ακαδημαϊκό Ίδρυμα για ομιλία ή επιστημονική εισήγηση. Όλα βέβαια τα κεφάλαια εκφράζουν και τα προσωπικά ενδιαφέροντα του συγγραφέως. Ζητώ εγώ ο ίδιος να διδαχθώ και να μάθω γιατί είμαι ό,τι είμαι, και κατά πόσο είναι βιώσιμη η κληρονομιά με την οποία με έχει επιφορτίσει η ιστορία του γένους μου. Το σύνθημα μου ήταν και είναι ο κανόνας του Σοφοκλή: «τα διδακτά μανθάνω, τα δ’ ευρετά ζητώ, τα δ’ ευκτά παρά θεών (Θεού) ητησάμην». […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΘΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
Πρόλογος
Εισαγωγή
Α. Μέρος Πρώτο. Προχθές
1.- Εθνική ταυτότητα και σταθμοί στην ιστορική πορεία του Ελληνισμού
2.- Προγονική σοφία με σύγχρονα μηνύματα
3.- Οι αρχές του «ευ ζην» του αρχαίου Ελληνισμού
4.- Από τον ανθρώπινο λόγο στον Ένσαρκο Λόγο
5.- Από το προσωπείο στο πρόσωπο στην ελληνοχριστιανική παράδοση
Β. Μέρος Δεύτερο. Χθες
1.- Ιωάννης Χρυσόστομος: πρότυπο ελληνοχριστιανικής παιδείας και πίστεως
2.- Το ελληνοχριστιανικό υπόβαθρο στις διενέξεις του ένατου αιώνα
3.- Ο εκχριστιανισμός των Ρώσων και το λάθος των Ελλήνων
4.- Νίκαια: πρότυπο ελληνοχριστιανικής πόλεως στη Μικρασία
5.- Βίοι Αγίων και αρχαία ελληνική κληρονομιά
Γ. Μέρος Τρίτο. Σήμερα
1.- Η ελληνική Ορθοδοξία κάτω από τον ισλαμικό ζυγό
2.- Εθνικές ιδιαιτερότητες και η καθολικότητα της Ορθοδοξίας
3.- Μαρτυρία και Ιεραποστολή σ’ έναν υλιστικό κόσμο
4.- Το Φιλανθρωπικό έργο της ελληνορθόδοξης Εκκλησίας στη σύγχρονη πραγματικότητα
5.- Οι Ιεροί Κανόνες ως πρόβλημα ποιμαντικής διακονίας σήμερα
Πίνακας κυρίων ονομάτων