Η βίωση και η παρουσίαση του Χριστιανισμού, όπως τον κατανοεί η ορθόδοξη ασκητική και νηπτική παράδοση, τον εμφανίζουν ρωμαλέον και δυνατόν και ικανόν να δώση ζωή αληθινή και αλκή πνευματική στον νεκρωμένο από τη γλυκερή ζωή των ηδονών και του αισθησιασμού και του ποικιλόμορφου υλισμού – του πρακτικού προπάντων – σημερινό άνθρωπο. Και οι πιο αρμόδιοι γι’ αυτό είναι οι ασκητικοί μας Πατέρες.
Η μαθητεία μας κοντά τους με κάθε συνέπεια μπορεί να μας αποδείξη ικανούς να μεταφέρουμε με τη ζωή μας πια το μήνυμά τους στον σύγχρονο κόσμο. Ένα τέτοιο μήνυμα, τεκμηριωμένο με μια ζωή ασκήσεως και συνεπείας, δεν μπορεί με κανένα τρόπο να αμφισβητηθή ως προς τη γνησιότητά του. Και αυτό είναι προπάντων το ζητούμενο.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος του εκδότου
Εισαγωγικά
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Ο ΟΣΙΟΣ ΠΑΤΗΡ ΜΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
Αντωνίου του Μεγάλου: ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΚΑΛΩΣΥΝΗΣ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Ο ΟΣΙΟΣ ΗΣΑΪΑΣ Ο ΑΝΑΧΩΡΗΤΗΣ
Ησαΐα του Αναχωρητού: ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΛΑΞΗ ΤΟΥ ΝΟΥ
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
Ο ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΚΑΣΣΙΑΝΟΣ
Κασσιανού του Ρωμαίου: ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΚΤΩ ΛΟΓΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΚΙΑΣ
α) Η εγκράτεια της γαστρός
β) Το πνεύμα της πορνείας και η επιθυμία της σαρκός
γ) Η φιλαργυρία
δ) Η οργή
ε) Η λύπη
ς) Η ακηδία
ζ) Η κενοδοξία
η) Η υπερηφάνεια
ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ
Ο ΟΣΙΟΣ ΗΣΥΧΙΟΣ Ο ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ
Ησυχίου Πρεσβυτέρου: ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΩΦΕΛΕΙ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΩΖΕΙ, ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΟΔΟΥΛΟ
Η νήψη και η αρετή
ΜΕΡΟΣ ΠΕΜΠΤΟ
Ο ΟΣΙΟΣ ΝΕΙΛΟΣ Ο ΑΣΚΗΤΗΣ
Νείλου του Ασκητή: ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΤΑ ΕΚΑΤΟΝ ΠΕΝΗΝΤΑ ΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ
Τα Κεφάλαια περί προσευχής
Νείλου του Ασκητή: ΑΣΚΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΠΟΛΥ ΑΝΑΓΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΩΦΕΛΙΜΟΣ
- Αξιολόγηση των Ελλήνων και Ιουδαίων φιλόσοφων
- Ο Χριστός αληθινός διδάσκαλος της φιλοσοφίας και συνεπείς μαθηταί του οι απόστολοι
- Οι πρώτοι ασκητές συνεπείς μιμητές των αγίων αποστόλων
- Η κατάπτωση του φιλοσοφικού (μοναχικού) βίου
- Προτροπές και υποδείξεις σε όσους από πόθο μονάζουν
- Η ολέθρια προσπάθεια για τα υλικά – η θεϊκή φροντίδα γι’ αυτά. Αγιογραφικά παραδείγματα
- Τα θαυμαστά αποτελέσματα της εκούσιας φτώχειας
- Η επιστροφή στη ζωή και πολιτεία των παλιών. Η αναγκαιότητα προσωπικής εμπειρίας της πνευματικής ζωής για τη σωστή καθοδήγηση άλλων
- Το έργο χειραγωγήσεως άλλων. Θετική και αρνητική πλευρά του
- Πόσο σοβαρά είναι το έργο του πνευματικού οδηγού
- Η αρετή. Υποδείξεις για την απόκτησή της, που είναι πολύ δύσκολη
- Η αναχωρητική ησυχία και οι δυσκολίες της. Υποδείξεις για αποτελασματικόν εσωτερικόν αγώνα
- Εμμονή στην αρχική απόφασης αποταγής. Πάθη που εναντίον τους πολεμάει ο ασκητής
- Καιρός να πάρη ο μοναχός – ασκητής στα σοβαρά το έργο του
- Τελική προτροπή για βίωση της μοναχικής ζωής με κάθε συνέπεια άσκηση