Σε τούτο εδώ το έργο του ο φωτισμένος επίσκοπος της Νύσσης εξετάζει ειδικ’οτερα τον πρόωρο θάνατο των νηπίων, που, όπως είναι φυσικό, γεννάει ένα πλήθος ερωτηματικών σε κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο, που οδοιπορεί σε τούτη τη κοιλάδα του κλαυθμώνος.
Μερικά από αυτά είναι: Ποιος ο σκοπός της σύλληψης του ανθρώπου, που δεν πρόκειται να ζήσει; Ή κι αν ζήσει, να μην αποκτήσει συνείδηση του καλού και του κακού; Και τι είδους ανταπόδοση θα γίνει κατά την ώρα της Κρίσεως σ’ έναν άνθρωπο, που δεν εκοπίασε για να παρουσιάσει κάτι στη ζωή του; Και γιατί ο ένας αφαρπάζεται πρόωρα, χωρίς να προλάβει να πράξει ούτε το καλό ούτε το κακό, κι ο άλλος αφήνεται να διαπράττει μύρια όσα εγκλήματα; Και μήπως είναι περισσότερο ευτυχής όποιος φεύγει πρόωρα από τούρτη τη ζωή, σε σχέση με κείνον που ζει πολλά χρόνια και μοχθεί για την κατάκτηση του αγαθού, αν πρόκειται να λάβουν όλοι την ίδια αμοιβή;
Είναι ευνόητο πως αυτά τα ερωτηματικά γεννιώνται στον άνθρωπο που δεν έχει ακόμη αναγεννηθεί τελείως, και, μολονότι «συνήδεται τω νόμω του Θεού κατά τον έσω άνθρωπον», βλέπει «έτερον νόμον εν τοις μέλεσί» του, ο οποίος τον πολεμάει και τον σέρνει αιχμάλωτο στο νόμο της αμαρτίας (Ρωμ. 7,22-23) και της λογικής.
Ο άγιος Γρηγόριος χαρακτηρίζει το πρόβλημα, που ανακύπτει από τον πρόωρο θάνατο των νηπίων ως «δυσθεώρητον». Αλλ’ αυτό δεν θα σταθεί ικανό, να ματαιώσει την προσπάθειά του για μια κάποια προσέγγισή του.
Ο αναγνώστης αυτού του βιβλίου θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει αυτό το εγχείρημα του αγίου Γρηγορίου.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
1.- Ο πρόωρος θάνατος των νηπίων
2.- Το ευρύτερο θεολογικό πλαίσιο του έργου
3.- Ανάλυση του έργου
ΚΕΙΜΕΝΟ – ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
1.- Ο αποστολέας κι ο αποδέκτης
2.- Εγκωμίων συνέχεια
3.- «Τι χρη περί των νηπίων νοείν»;
4.- Δόση ή αντιδόση;
5.- Θεϊκή η καταγωγή του ανθρώπου
6.- Υμνητής του Θεού ο διφυής άνθρωπος
7.- Ζωή είναι η γνώση του Θεού
8.- Η επάνοδος στην «κατά φύσιν ζωή»
9.- Διαφορά στην απόλαυση της τρυφής
10.- Διαφορά και στη διαμονή
11.- Κι όμως «μακαριστότερος»
12.- Πρόληψη του κακού
13.- Θεϊκή παραχώρηση «επί σκοπώ τώ βελτίονι»
14.- Η μακαριότητα της αρετής
Σχόλια