ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ – ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
Όσο και να προσπαθεί ο άνθρωπος να βρει τρόπους να ευτυχήσει (χρήμα, δόξα, ηδονές κ.ο.κ.), δεν θα καταφέρει τίποτα, αφού στην ευτυχία οδηγεί το αγαθό και το αγαθό είναι ο ίδιος ο Θεός και ό,τι Αυτός ορίζει και εντέλλεται.
Ως εκ τούτου, η ανάγνωση του «Γνώθι Σαυτόν» αποτελεί πολύτιμο βοήθημα σε μια εποχή όπου η ιδιότητα του χριστιανού είναι για πολλούς ένα έθιμο χωρίς απαιτήσεις ή αποτελεί θέμα γούστου. Μια υπενθύμιση ότι «ουδέ των καθευδόντων και βλακευόντων εστίν η βασιλεία του Θεού, αλλά βιασταί αρπάζουσιν αυτήν» (Κλήμης Αλεξανδρείας). Ο άγιος Νεκτάριος δεν ενδιαφέρεται να γράψει ένα έργο λογοτεχνικό, ξέρει ότι οι καλές διδασκαλίες δεν χρησιμεύουν σε τίποτε αν δεν σε βοηθήσουν να αλλάξεις τη ζωή σου ή έστω τον προσανατολισμό της.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ – ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΜΕΡΟΣ Α’
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
Α. ΠΕΡΙ ΠΙΣΤΕΩΣ
1.- Περί της θείας πίστης στον Χριστό
2.- Περί της πίστης στον Χριστό ως θείου δώρου
3.- Περί του συνδέσμου της πίστης και της γνώσης και περί του ότι η πίστη προηγείται της γνώσης
4.- Περί της ασφάλειας που προέρχεται από την πίστη και της πληροφορίας που αντλούν από αυτή οι πιστοί για όσα δεν γίνονται αντιληπτά μέσω των αισθήσεων
5.- Περί της αναγκαιότητας των έργων δηλαδή περί της ζωντανής πίστης
6.- Για τα γνωρίσματα της αληθινής πίστης
7.- Περί της γνώσης του Θεού μέσω της πίστης
8.- Περί της δύναμης και ενέργειας της πίστης στον Χριστό
9.- Η εικόνα αυτού που πιστεύει στον Χριστό
10.- Η εικόνα του άπιστου
11.- Η εικόνα της απιστίας
12.- Η εικόνα αυτού που γνωρίζει τον Θεό και πράττει το θέλημά του
13.- Η εικόνα εκείνου που δεν γνωρίζει τον Θεό και δεν πράττει το θέλημά του
14.- Η εικόνα αυτού που πλουτίζει εν Θεώ
15.- Η εικόνα αυτού που δεν πλουτίζει εν Θεώ, δηλαδή η εικόνα του υλιστή
16.- Ο άπιστος μέσα στην κοινωνία
17.- Η εικόνα του πνευματικού ανθρώπου
18.- Περί επιορκίας
19.- Μελέτη περί βλασφημίας
20.- Περί ευσέβειας και η εικόνα του ευσεβούς
21.- Περί ασέβειας και ασεβούς
22.- Περί φόβου Θεού
Β. ΠΕΡΙ ΕΛΠΙΔΟΣ
1.- Η εικόνα της ελπίδας
2.- Η εικόνα εκείνου που ελπίζει στον Θεό
3.- Η εικόνα της απελπισίας
4.- Η εικόνα της απόγνωσης
5.- Περί προσευχής
6.- Περί υπομονής
7.- Περί του πλούτου του θεοσεβούς
8.- Περί των καλών που προέρχονται από τις θλίψεις
Γ. ΠΕΡΙ ΑΓΑΠΗΣ
1.- Περί θείου έρωτα
2.- Περί θείας αγάπης
3.- Περί αγάπης Θεού, ότι είναι θείο ιδίωμα και ότι απ’ αυτήν πηγάζουν όλα τα αγαθά
4.- Εξομολόγηση πιστού
5.- Περί δεισιδαιμονίας και δεισιδαίμονα
6.- Περί ελλάμψεως
ΜΕΡΟΣ Β’
ΗΘΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
Δ. ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΗΘΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ
1.- Ότι ο ηθικός νόμος είναι έμφυτος, ότι οδηγεί στην τελειότητα και ότι είναι το μέγιστο αγαθό
2.- Περί του ηθικού βίου του ανθρώπου και περί του ότι ο άνθρωπος είναι από τη φύση του ηθικό ον
3.- Περί του ανθρώπου, που σαν φύσει ηθικό ον είναι και φύσει θρησκευτικό ον
4.- Περί του κατά Χριστόν ηθικού βίου
5.- Περί του ανθρώπου, ο οποίος πλάσθηκε δυνάμει ηθικά ελεύθερο ον και ότι οφείλει να αποβείκαι ενεργώς ηθικά ελεύθερος
6.- Περί του καταλογισμού των πράξεων του ανθρώπου ως ηθικά ελεύθερης ύπαρξης
7.- Περί του αυτεξουσίου και της ηθικής ελευθερίας
8.- Περί της αληθινής ηθικής ελευθερίας και περί της επιφανειακής η ψευδούς ελευθερίας
9.- Ο χαρακτήρες του ηθικά ελεύθερου και του ηθικά δούλου
10.- Περί της ηθικής διαπλαστικής δύναμης της ηθικής ελευθερίας
11.- Περί της ηθικής ελευθερίας που αναπτύσσεται με την ταύτιση του προσωπικού θελήματος
με το θείο θέλημα
12.- Σχετικά με το απαραβίαστο του αυτεξουσίου
13.- Περί του τρόπου με τον οποίο μπορούμε να παραμείνουμε ηθικά ελεύθεροι
14.- Πώς ακολουθούμε τον Σωτήρα Χριστό
15.- Χαρακτήρας και επαγγελία του χριστιανισμού
16.- Περί αμαρτίας
17.- Ποιός ο λόγος για τον οποίο αμαρτάνουμε
18.- Για το ότι ο άνθρωπος, αφού πλάσθηκε κατ’ εικόνα Θεού, πλάσθηκε αγαθός και από τη φύση του ποθεί το αγαθό
19.- Για το ότι η πλάνη οφείλεται σε αμέλεια
20.- Περί μετανοίας
21.- Περί υποταγής στους νόμους
22.- Περί πειθαρχίας
23.- Περί παρακοής
24.- Περί συνείδησης
25.- Περί της συνείδησης της ψυχής
26.- Περί της συνείδησης του ανθρώπου που αθετεί τον ηθικό νόμο
27.- Περί πονηρής συνείδησης
28.- Περί πωρώσεως της καρδιάς
ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΕΙΚΟΝΕΣ
ΠΕΡΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
ΠΕΡΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ
1.- Περί δικαιοσύνης
2.- Η εικόνα του δίκαιου ανθρώπου
3.- Η εικόνα της αδικίας
4.- Η εικόνα του αδίκου
5.- Χαρακτήρας του αδίκου (κατά τη Σοφία Σολομώντος, κεφ. β )
6.- Περί πλεονεξίας και εικόνας του πλεονέκτη
7.- Περί κλοπής και αρπαγής και περί κλέφτη και άρπαγα
ΠΕΡΙ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
1.- Περί αληθείας
2.- Η εικόνα του αληθινού ανθρώπου
3.- Περί ψεύδους
4.- Η εικόνα του ψεύτη ανθρώπου
5.- Περί διαβολής
6.- Περί δολίου ανθρώπου
7.- Περί κατάκρισης
8.- Περί λοιδορίας
9.- Περί καταλαλιάς και καταλάλου
10.- Περί συκοφαντίας και συκοφάντη
Ε. ΗΘΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΓΝΩΣΤΙΚΟΥ
1.- Περί σοφίας
2.- Η εικόνα της φρόνησης
3.- Η εικόνα του φρόνιμου
4.- Η εικόνα του άφρονα
5.- Περί μετριοφροσύνης
6.- Περί ταπεινοφροσύνης
7.- α. Περί νηφαλιότητας, β. Περί μεγαλοπρέπειας και εικόνας μεγαλοπρεπούς
8.- Περί οίησης και οιηματία
9.- Περί τύφου και τετυφωμένου
10.- Περί υπερηφάνειας και υπερήφανου
11.- Περί υψηλοφροσύνης και υψηλόφρονα
12.- Περί αλαζονείας
13.- Περί κενοδοξίας
14.- Περί ισχυρογνωμοσύνης
15.- Περί μεγαλορρημοσύνης και μεγαλορρήμονα
16.- Περί αισχρολογίας και αισχρολόγου
17.- Για την περιαυτολογία
18.- Περί πονηρίας
19.- Περί χριστιανικής απλότητας
ΣΤ. ΗΘΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΘΥΜΙΚΟΥ, ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΗΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΥ
ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΛΗΤΙΚΟΥ
1.- Περί της χριστιανικής ευγένειας, δηλαδή της ευαγγελικής ηθικής τελειότητας
2.- Η εικόνα του ευγενούς
3.- Περί ανδρείας
4.- Η εικόνα της ηθικής ανδρείας
5.- Περί ηθικής ανανδρίας
6.- Περί θάρρους και θράσους
7.- Περί δειλίας
8.- Περί ευτολμίας, τολμηρίας και ατολμίας
9.- Περί ακακίας
10.- Η εικόνα του άκακου
11.- Η εικόνα του αγαθού ανθρώπου
12.- Η εικόνα του κακού ανθρώπου
13.- Περί θυμού
14.- Η εικόνα του θυμώδους, ευέξαπτου και οργίλου ανθρώπου
15.- Περί αυταπάρνησης
16.- Περί ακεραιότητας
17.- Περί αγαθής δόξας
18.- Περί φιλοδοξίας και φιλόδοξου
19.- Περί κενοδοξίας και κενόδοξου
20.- Περί πάθους και εμπαθούς
21.- Περί καρτερίας
22.- Περί ανυπομονησίας
23.- Περί έχθρας και εχθρού
24.- Περί φθόνου
25.- Η εικόνα του φθονερού
26.- Περί μίσους
27.- α.Ο χαρακτήρας αυτού που μισεί, β. Περί αμνησικακίας και αμνησίκακου
28.- Περί μνησικακίας
29.- Η εικόνα του μνησίκακου
30.- Περί εκδίκησης
31.- Περί ύβρεως και υβριστή
32.- Περί έριδας και εριστή
33.- Περί ζήλου αγαθού
34.- Περί του κατ’ επίγνωση ζηλωτή
35.- Χαρακτήρας του μη κατ’ επίγνωση ζηλωτή
36.- Περί κακού ζήλου και του χαρακτήρα αυτού που έχει κακό ζήλο
ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΥ
1.- Περί της εν Κυρίω χαράς
2.- Περί της χαράς ως καρπού του Παναγίου Πνεύματος
3.- Περί αρετής
4.- Η εικόνα της αρετής του χριστιανού
5.- Η εικόνα του χριστιανού που τελειώθηκε στην αρετή
6.- Η εικόνα του ενάρετου
7.- Περί φιλίας
8.- Η εικόνα του φίλου
9.- Περί ανειλικρινούς φίλου
10.- Περί φίλου δόλιου, μοχθηρού και διεστραμμένου
11.- Περί κολακείας
12.- Περί έρωτα
13.- Περί ελέους
14.- Περί ελεημοσύνης
15.- Η εικόνα του ελεήμονα
16.- Η εικόνα του ανελεήμονα
17.- Περί βασκανίας και βασκάνου
18.- Περί ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας
19.- Περί αγνωμοσύνης και αχαριστίας
20.- Περί επιείκειας και επιεικούς
21.- Περί ευσπλαχνίας
22.- Περί ειρηνοποιού
23.- Περί ειρήνης του Θεού
24.- Περί μακροθυμίας
25.- Περί πραότητας
26.- Περί ανεξικακίας
27.- Περί φιλαργυρίας
28.- Η εικόνα του φιλάργυρου
29.- Περί αυτάρκειας
30.- Περί ακτημοσύνης και ακτήμονα
31.- Περί φιλαυτίας
32.- Περί μεμψιμοιρίας
33.- Περί χαιρεκακίας
34.- Περί σεμνοπρέπειας
35.- Περί της ψευδοσεμνοπρέπειας
36.- Περί υποκρισίας
37.- Περί ανθρωπαρέσκειας
Ζ. ΗΘΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ EΠΙΘΥΜΗΤΙΚΟΥ
1.- Περί εγκρατείας
2.- Περί σωφροσύνης
3.- Περί προσοχής
4.- Περί απροσεξίας
5.- Περί απράγμονος ησυχίας
6.- Περί πνευματικής άσκησης
7.- Περί αμέλειας
8.- Περί επιμέλειας
9.- Περί του κατά Θεόν πολιτεύεσθαι
10.- Περί μοναχικής πολιτείας
11.- Περί νηστείας
12.- Περί αγιοσύνης
13.- Περί μέθης πνευματικής
14.- Περί μέθης
15.- Περί συνήθειας αγαθής και συνήθειας κακής
16.- Περί εμπαθούς και παράλογης επιθυμίας
17.- Περί ακρασίας
18.- Περί ασωτίας
19.- Περί ακολασίας και ακόλαστου
20.- Περί σιωπής
21.- Περί αργολογίας
22.- Περί γλωσσαλγίας
23.- Περί αδολεσχίας και αδόλεσχου
24.- Περί ευτράπελου
25.- Περί γελώτων
26.- Περί τρυφής και τρυφηλού
27.- Περί τρυφής πνευματικής
ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ – ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΣΕ ΜΟΡΦΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΠΡΟΣ ΕΥΣΕΒΙΑΝ ΜΟΝΑΧΗΝ
ΕΠΙΜΕΤΡΟ, Γιώργος Μπάρλας
ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ
ΤΟ ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ – ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ