ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΙΝΑ
ΕΝΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΘΕΟΣ
Ο Θεός είναι ένας, άρα άπειρος, αφού αν δεν ήταν άπειρος, θα ήταν πεπερασμένος και συνεπώς θα έπαυε να είναι ένας. Είναι η ιερή Μονάδα, Αρχή όλων των Αρχών, η οποία περιλαμβάνει τα πάντα καθώς τα πάντα γεννιούνται και υπάρχουν μέσα σε αυτήν και τίποτα δεν νοείται να υπάρχει πέρα από αυτήν. Ο Θεός, λοιπόν, είναι ιερή Μονάδα, το Έν με τις άπειρες εκδηλώσεις, το άπειρο Έν μέσα στο οποίο ζει και κινείται το Παν.
Αφού το άπειρο του Θεού δεν νοείται να έχει όρια χώρου, δεν νοείται να έχει ούτε όρια χρόνου, δηλαδή αρχή και τέλος. Άρα ο άναρχος, αυτάρκης και αυτάρχης Θεός είναι και αιώνιος.
Οι έννοιες της απειρωσύνης και της αιωνιότητας είναι παντελώς ασύμβατες προς κάθε έννοια σχετικότητας και γι’ αυτό χαρακτηρίζονται από το απόλυτο. Ο Θεός, επομένως είναι απόλυτος.
Το απόλυτο, όντας ασύμβατο προς το σχετικό, αποκλείει το ατελές, αφού το ατελές είναι σχετικό. Ο Θεός, λοιπόν, είναι τέλειος.
Το άπειρο, το αιώνιο και το τέλειο ορίζουν το αγνό, δηλαδή το αμιγές από κάθε ξένο προς αυτό στοιχείο. Αφού, λοιπόν, τίποτα δεν μπορεί να υφίσταται εκτός Αυτού, ο Θεός είναι αγνός ή -αν το εκφράσουμε διαφορετικά- άγιος.
Ένας, λοιπόν, ο Θεός και ως εκ τούτου άπειρος, αιώνιος, απόλυτος, τέλειος, άγιος.
Ο Θεός δημιουργεί προβάλλοντας απείρως και αιωνίως τον «εαυτό» Του. Ιδέα Θεός, Ιδέες προβάλλει. Τούτο σημαίνει πως ο Θεός, προβαλλόμενος, εμφανίζει άπειρες και αιώνιες μοναδικές Ιδέες, οι οποίες αποτελούν εκδιπλώσεις της Μιας Ιδέας. Είναι, λοιπόν, ο Θεός ή Μία Ιδέα σε άπειρες εκφράσεις. Κι αυτές πάλι οι άπειρες Ιδέες συνθέτουν τη μία, αδιαίρετη, άπειρη Αρχή του Παντός, από την οποία εκπηγάζουν.
Ο Θεός είναι η πηγή των πρώτων Ιδεών∙ είναι η γενεσιουργός αιτία του Παντός, ορατού και αοράτου, το οποίο συνέχει διά του Πνεύματός Του.
Το Πνεύμα είναι Αρχή αδιαίρετη και αναλλοίωτη, η οποία διαποτίζει ολόκληρη τη Δημιουργία και είναι συνυφασμένη με αυτήν. Είναι εκείνο που καθιστά την Ύλη γόνιμη και της παρέχει τη δυνατότητα να αναπαράγεται αφ’ εαυτής. Έτσι, εκείνο που προΐσταται των πάντων, τα δονεί και τα ζωογονεί είναι το Πνεύμα, μη άμεσα αντιληπτό, ενώ όλα όσα προσλαμβάνει ο άνθρωπος με τις αισθήσεις του είναι ύλη. […]
(Απόσπασμα από το περιεχόμενο του βιβλίου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΙΝΑ
Η γένεση των μορφών
Οι διακρίσεις των υλικών μορφών και τα χαρακτηριστικά της
Η διερεύνηση των μορφών
Ο άνθρωπος και οι λοιπές φυσικές μορφές
Περί της μοναδικότητας των μορφών
Περί της ισοτιμίας των φυσικών μορφών
Περί δυσμορφίας και τερατομορφίας
Ο άνθρωπος ως δημιουργός υλικών μορφών
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ