Οι περισσότεροι άνθρωποι τα τελευταία χρόνια, ακόμη και Χριστιανοί Ορθόδοξοι, δεν πολυνηστεύουν. έχουν τελείαν αδιαφορία και άγνοια στο ζήτημα της νηστείας. Δεν γνωρίζουν πότε είναι νηστεία, πότε αρχίζει και πότε τελειώνει, ούτε τι νηστεύουν, πως να νηστεύουν και γιατί νηστεύουν.
Μερικοί, μάλιστα, όχι απλώς αδιαφορούν, αλλά την έχουν τελείως καταργήσει. Νομίζουν τη νηστεία περιττή και ανώφελη και τις ψάλλουν τον αναβαλλόμενον. Άλλοι πάλι νηστεύουν, όπως θέλουν. Την έχουν περιορίσει σε ελάχιστες ημέρες. Μερικοί μάλιστα με δυσκολία κρατούν την Μεγάλη Εβδομάδα ή την Μεγάλη Παρασκευή. Γιατί όμως δεν νηστεύουν; Γιατί τόση περιφρόνηση υπάρχει και από τους Ορθοδόξους ακόμη προς την θεόσδοτη νηστεία; […] (Από τον πρόλογο της έκδοσης)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
Η νηστεία είναι εντολή του Θεού
Εις την Παλαιάν Διαθήκην
Εις την Καινήν Διαθήκην
Οι Απόστολοι
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
Η νηστεία οφελεί το σώμα
Ένστασις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
Ωφελεί την ψυχήν
α) Συγκρατεί το δυσήνιον σώμα
β) Την τρέμει ο διάβολος
γ) Δίδει αυτοκυριαρχίαν
δ) Η νηστεία είναι υπακοή στην Εκκλησία
ε) Μας κάμνει ευεργετικούς
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
Πως να νηστεύουμε
1.- Σύμφωνα με τις σωματικές μας δυνάμεις
2.- Κατά τις διατάξεις της Εκκλησίας
3.- Με νηστεία παθών και αμαρτημάτων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’
ΠΟΤΕ ΝΑ ΝΗΣΤΕΥΟΥΜΕ
Α. Οι τέσσαρες μεγάλες Τεσσαρακοστές
Β. Οι τέσσαρες μικρές
Πότε γίνεται κατάλυσις σε όλα
Κατάλυσις ιχθύος
Τι να νηστεύουμε
Ενστάσεις
Α’ Γιατί είναι υποχρεωτικές οι νηστείες
Β’ Γιατί όσπρια και όχι κρέας
Γ’ Δύσκολη η τήρησις της εντολής της νηστείας
Δ’ Τα εισερχόμενα δεν βλάπτουν, αλλά τα εξερχόμενα
Ε’ Προφάσεις εν αμαρτίαις
ΣΤ’ Και στα μπάνια
Ζ’ Και τους φιλοξενουμένους;
Η’ Να νηστέψω και τα παιδια;
Θ’ Και παπάδες δεν νηστεύουν
Επίλογος