Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Γενικά περί νηστείας (από το Α’ Κεφάλαιο):
Παρ’ ότι η Νηστεία είναι εντολή της Εκκλησίας μας, διότι την διδάσκει το Ευαγγέλιον και εν γένει η Αγία Γραφή, και θεσμός παμπάλαιος, έχουσα τας ρίζας της μέσα εις αυτόν τούτον τον Παράδεισον, εν τούτοις υπάρχουν πολλοί, τόσον λαϊκοί όσον και Κληρικοί, πού ούτε καν προσέχουν αυτήν.
Ωστόσο δεν απευθυνόμεθα εις αυτούς, πού δεν τους συνδέει τίποτε άλλο με την Μητέρα Εκκλησίαν ειμή το ιερόν Βάπτισμα πού έλαβον εις την νηπιακήν των ηλικίαν, αλλά γενικώς εις όλους αυτούς πού θέλουν να λέγωνται χριστιανοί, αλλά δεν νηστεύουν. Είμεθα υποχρεωμένοι όμως να τονίσωμεν, ότι υπάρχουν πολλοί χριστιανοί, πού παρά την περιφρόνησιν πού δεικνύουν, πλείστοι εκ των λαϊκών αλλά και εξ αυτών των Κληρικών, εις τον Ιερόν τούτον θεσμόν της Νηστείας, εξακολουθούν να φυλάττουν την νηστείαν, όχι μόνον της Τετάρτης και Παρασκευής, αλλά και των Τεσσαρακοστών.
Οι τοιούτοι μάς είναι λίαν συμπαθείς, διότι αγωνίζονται να υπακούσουν εις την εντολήν της Εκκλησίας και να κόψουν το ιδικόν των θέλημα, ώστε να κυριαρχήσουν επί τού εαυτού των, ίνα μη παραδοθώσιν δέσμιοι εις την κοιλίαν των, γνωρίζοντες το της Aγ. Γραφής: «Η δύναμις (του Σατανά) επ’ ομφαλού γαστρός» (Iώβ μ’. 11). Άξιος ο μισθός αυτών. […]
(Απόσπασμα από το περιεχόμενο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΕΝΤΟΛΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Πρόλογος
Α. Γενικά περί νηστείας
– Έννοια και σκοπιμότης της νηστείας
– Νηστείαι εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία
– Πώς δικαιολογούνται αυταί
α. Της Τετάρτης και Παρασκευής
β. Της Μεγάλης Τεσσαρακοστής
γ. Των Αγίων Αποστόλων
δ. Της 15ης Αυγούστου
ε. Της 29ης Αυγούστου (αποτομής της τιμίας κεφαλής του Προδρόμου)
ζ. Του 40/ημέρου (προ των Χριστουγέννων)
η. Της παραμονής των Φώτων
– Τρόπος νηστείας
– Ερμηνεία
– Η εβδομάς της Τυροφάγου
Β. Νηστεία εκ της Παλαιάς Διαθήκης
– Νηστεία εκ της Καινής Διαθήκης
– Νηστεία εκ των Ιερών Κανόνων
– Γνώμαι Αγίων Πατέρων περί της νηστείας
Γ. Απάντησις εις Προτεστάντας, σπουδαστάς των Γραφών και λοιπούς εχθρούς της νηστείας 25
– Περί του τρόπου του νηστεύειν
Δ. Ενστάσεις και απορίαι
– Τι είναι προτιμότερον, να νηστεύω ή να μη πράττω το κακόν;
– Τα εξερχόμενα και τα ειχερχόμενα
– Δεν είναι προτιμότερον λίγο κρέας παρά δυο πιάτα φασόλια και μισή οκά;
– Διατί οψάριον και όχι κρέας
– Διατί ταραμάς και όχι οψάριον;
– Διατί ελιές και όχι λάδι;
– Μα ο παπάς μου είπε δεν πειράζει…
– Μα οι παπάδες τρώνε, ημείς θα νηστεύσωμεν;
Ε. Διάφορα
– Η νηστεία βρωμάτων δέον να έχει και νηστείαν σαρκός
– Η νηστεία έχει και τον σκοπόν της ελεημοσύνης
– Νηστεία μετά διακρίσεως
Επίλογος