ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΗΠΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Εις προηγουμένην μελέτην ημών ετονίσαμεν ήδη μίαν βασικήν δυσχέρειαν της θρησκειοψυχολογικής ερεύνης, δηλαδή την ανάμιξιν των υποκειμενικών κρίσεων του θρησκειοψυχολόγου ερευνητού εις τα πορίσματα αυτού. Αναπτύσσοντες δε εκεί εν πάση δυνατή συντομία την έκτασιν αλλά και την σημασίαν της δυσχερείας ταύτης, διά την επίτευξιν αντικειμενικού καθορισμού των θρησκειοψυχολογικών πορισμάτων, κατελήγομεν εις το συμπέρασμα ότι «μία υγιής και αντικειμενική ψυχολογία της θρησκείας, προς αποφυγήν των υποκειμενικών αξιολογικών κρίσεων, οφείλει να έχη γνώμονα και ρυθμιστήν της ερεύνης αυτής το υπό της Εκκλησίας κατεχόμενον αντικειμενικόν πνεύμα διά να απολήγη πάντοτε εις πορίσματα καθολικού και πανανθρωπίνου κύρους». Αλλά, προ της αναπτύξεως του θέματος της παρούσης μελέτης, καθίσταται απαραίτητος μία περαιτέρω ανάπτυξις του θέματος της μνημονευθείσης μελέτης και δη του τελικού συμπεράσματος αυτής, του αναφερομένου εις τον αναγκαίον γνώμονα και ρυθμιστήν της αντικειμενικής θρησκειοψυχολογικής ερεύνης.
Ως τοιούτος δε γνώμων αναδεικνύεται αναμφιβόλως η Παράδοσις της Εκκλησίας. Υπό την Παράδοσιν ταύτην εννοούμεν την Αγίαν Γραφήν, ως την κατ’ εξοχήν γραπτήν πηγήν της θείας Αποκαλύψεως, και την από των αποστολικών χρόνων μέχρι σήμερον εκτεινομένην ζώσαν παράδοσιν της Εκκλησίας, την σωζομένην εις τα ιερά συγγράμματα των Πατέρων και λοιπών εκκλησιαστικών συγγραφέων και εκφραζομένην εις την πράξιν αυτής.
Η αποδοχή της Παραδόσεως της Εκκλησίας ως γνώμονος και ρυθμιστού εν γένει της θρησκειοψυχολογικής ερεύνης φαίνεται, ότι εκ πρώτης όψεως αντιτίθεται προς τον «επιστημονικόν» και «αντικειμενικόν» χαρακτήρα, τον οποίον πρέπει να κεκτηται η έρευνα αύτη , ως ουσιώδη προϋπόθεσιν αυτής. […]
(Απόσπασμα από τα προλεγόμενα του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΝΗΠΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ
1.- Η παράδοσις ως γνώμων του καθορισμού και της αντικειμενικής ερμηνείας των θρησκειοψυχολογικών φαινομένων
2.- Η θρησκειοψυχολογική σπουδαιότης των συγγραμμάτων των Νηπτικών Πατέρων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟΝ
Η ΨΥΧΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
1.- Η ψυχή
2.- Ο Νους
3.- Ο Λογισμός
4.- Το ασυνείδητον
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΔΕΥΤΕΡΟΝ
ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
1.- Δαιμονική ψυχολογία
2.- Ψυχολογία του πάθους
3.- Ο κατά των παθών αγών
4.- Η Απάθεια
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΤΡΙΤΟΝ
ΜΥΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
1.- Η καθαρά Προσευχή
2.- Η Θεωρία
3.- Το «Φως»
4.- Ο Θείος Έρως