ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ
Κάθε άνθρωπος είναι έκφραση της αγάπης του Θεού. Μπορεί να πη κανείς ότι κάθε προσωπική ιστορία είναι σε σμικρογραφία η παγκόσμια ιστορία. Από τη γέννησή μας μέχρι το θάνατο περνάμε, κατά ανάλογο βαθμό, όλε στις φάσεις της ζωής της ανθρωπότητος, γνωρίζουμε αδαμιαίες πτώσεις, ελεύσεις προφητικές, ενανθρωπήσεις του Λόγου μέσα στην καρδιά, σταυρώσιμες καταστάσεις και αναστάσιμες εμπειρίες, διωγμούς και μαρτυρικές καταθέσεις και γενικά ζούμε σε έναν μικρό βαθμό όλο το δράμα και την αναγέννηση της ανθρωπότητος, ήτοι την πτώση, την ενανθρώπηση, τον Σταυρό και την Ανάσταση του Χριστού.
Ως ποιμένες συναντούμε κατά την διάρκεια της ποιμαντικής μας διακονίας ανθρώπους που έχουν όλα τα γνωρίσματα που προαναφέραμε. Μέσα σε κάθε άνθρωπο συντελούνται φοβερά γεγονότα, πόλεμοι και ακαταστασίες, πόνος και οδύνη, χαρά και ανάσταση. Είναι μεγάλο γεγονός να συναντάς έναν άνθρωπο στο βάθος της υπάρξεώς του. Άλλωστε ο κάθε άνθρωπος είναι δημιουργημένος κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση Θεού.
Η συνάντησή μου με τον Αρχιμανδρίτη Ευσέβιο Κόκκορη, ήταν μια έκπληξη για μένα. Τον γνώρισα για πρώτη φορά στην Ιερά Μητρόπολη Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, όταν εργαζόμασταν μαζί Ιεροκήρυκες κάτω από την πνευματική καθοδήγηση του αειμνήστου Ιεράρχου Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας, κυρού Καλλινίκου. Εκείνος υπηρετούσε στην Αριδαία της Αλμωπίας και εγώ στην Έδεσσα. Με την συζήτηση που είχα μαζί του διέκρινα, όσο μπόρεσα βέβαια να διακρίνω, την ζωή και τα χαρίσματά του. Ο π. Ευσέβιος υπήρξε στην ζωή του ένας τίμιος βιοπαλαιστής, από μικρός στην αγορά, πέρασε μαρτυρική ζωή, έχυσε πολλές σταγόνες αίματος. Δεν προερχόταν από μεγάλα τζάκια δεν έγινε Κληρικός από ιδεολογία, αλλά ζυμώθηκε πολύ με τα προβλήματα και τον πόνο του λαού, ζώντας την λεγόμενη από τον Φώτη Κόντογλου πονεμένη Ρωμηοσύνη. Έχυσε τις σταγόνες αίματος και μπόρεσε να ορθοποδήση, ακριβώς γιατί είχε κόκκους σινάπεως, δηλαδή πίστη ακλόνητη στον Θεό.
Τα χαρίσματα που τον διακρίνουν είναι εκείνα που τον έκαναν να μην γονατίση σε όλες τις δοκιμασίες των νεανικών του χρόνων και της μετέπειτα ζωής του. Μελετηρός αναγνώστης , κυρίως στα θεολογικά βιβλία, παρακολουθεί όλα όσα γράφονται και όλα τα θεολογικά ρεύματα που κυκλοφορούν στην πατρίδα μας. Είναι ταυτόχρονα και πολύ ευαίσθητος, καρδιακός και αυθόρμητος άνθρωπος. Και ξέρουμε πολύ καλά ότι όλοι οι πονεμένοι άνθρωποι είναι ευαίσθητοι, αλλά και οι ευαίσθητοι έχουν την δυνατότητα να συλλαμβάνουν τα υπόγεια ρεύματα. Και όσο είναι πονεμένοι και ευαίσθητοι, ταυτόχρονα είναι και ζωντανοί, κατά τον λόγο του Ντοστογιέβσκυ «πονά, άρα υπάρχω». Επίσης ο π. Ευσέβιος έχει και σταθερές αρχές, χωρίς να είναι ιδεολογικές, ακριβώς γιατί πόνεσε πολύ στην ζωή του.
Η καρδιά του είναι γεμάτη από ευγνωμοσύνη και το σημαντικότερο είναι πρόθυμος και έτοιμος να υποστή και διώξεις προκειμένου να εκφράση την ευγνωμοσύνη του. Είναι με άλλα λόγια ένα ρωμαΐικο μόρφωμα.
Πριν λίγο καιρό με παρεκάλεσε να προλογήσω το βιβλίο του, που είναι συλλογή κηρυγμάτων με τίτλο: «σταγόνες αίματος και κόκκοι σινάπεως» και το οποίο συνδυάζει όλα τα χαρίσματα που ανέφερα προηγουμένως και εκδηλώνει όλη την προσωπικότητά του. Το κάνω λοιπόν, με χαρά, ως έκφραση της αγάπης και της τιμής σε έναν ακούραστο και ειλικρινή, αλλά και περιφρονημένο κατά τα ανθρώπινα, εργάτη του αμπελώνος του Κυρίου. Εκείνο που διακρίνει κανείς στον π. Ευσέβιο και το βλέπει και στα κείμενά του είναι ότι γράφει για ό,τι πιστεύει με καρδιά μικρού παιδιού.
Με τον πρόλογο αυτόν βρίσκω την ευκαιρία να υπογραμμίσω ότι το ορθόδοξο εκκλησιαστικό κήρυγμα δεν πρέπει να είναι ατομικές σκέψεις, αλλά εμπειρία της Εκκλησίας. Τα κηρύγματα είναι κατηχήσεις, μια και ο λαός εν πολλοίς είναι ακατήχητος από ορθόδοξη διδαχή, η οποία είναι οικοδομή και παράκληση, είναι ποιμαντικά κείμενα που αναφέρονται στην θεραπεία του λαού, είναι ομολογία πίστεως, αλλά και ενημερωτικά για τις σύγχρονες πραγματικότητες. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του Μητροπολίτου ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ, ΙΕΡΟΘΕΟΥ που περιέχεται στο βιβλίο)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ
ΑΦΙΕΡΩΣΗ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ, ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ, ΙΕΡΟΘΕΟΣ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΟΥ ΒΛΑΣΙΟΥ κ.κ. ΙΕΡΟΘΕΟΥ
ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑ
ΑΦΙΕΡΩΣΗ ΣΤΟ ΜΑΚΑΡΙΣΤΟ ΝΙΚΟΛΑΟ ΧΑΛΚΙΔΟΣ, ΕΠΙΚΗΔΕΙΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΟΥ π. ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΚΟΚΚΟΡΗ
ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΑ 25 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΡΟΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ
ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
1.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ
ΠΟΙΗΜΑ: Ο ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ – ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΠΡΟΔΡΟΜΟΣ
2.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ
3.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΒ’ ΛΟΥΚΑ (ΤΩΝ ΔΕΚΑ ΛΕΠΡΩΝ)
ΠΟΙΗΜΑ: ΟΙ ΔΕΚΑ ΛΕΠΡΟΙ
4.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΕ’ ΛΟΥΚΑ (ΤΟΥ ΖΑΚΧΑΙΟΥ)
ΠΟΙΗΜΑ: ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ
5.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΖ’ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (Η ΧΑΝΑΝΑΙΑ)
ΠΟΙΗΜΑ: ΜΕΓΑΛΗ ΤΟΥ Η ΠΙΣΤΗ
6.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
ΠΟΙΗΜΑ: ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
7.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ
ΠΟΙΗΜΑ: ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ
8.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΠΟΚΡΕΩ
ΠΟΙΗΜΑ: Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ
9.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΤΥΡΙΝΗΣ
ΠΟΙΗΜΑ: ΤΡΕΙΣ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ
10.- ΚΥΡΙΑΚΗ Α’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)
ΠΟΙΗΜΑ: «ΕΡΧΟΥ ΚΑΙ ΙΔΕ»
11.- ΚΥΡΙΑΚΗ Β’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ)
ΠΟΙΗΜΑ: Η ΣΚΑΛΩΣΙΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
12.- ΚΥΡΙΑΚΗ Γ’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ)
ΠΟΙΗΜΑ: ΤΟ ΠΑΝΕΛΕΥΘΕΡΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΎ
13.- ΚΥΡΙΑΚΗ Δ’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
ΠΟΙΗΜΑ: ΠΙΣΤΗ, ΜΕ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ ΝΝΗΣΤΕΙΑ
14.- ΚΥΡΙΑΚΗ Ε’ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
ΠΟΙΗΜΑ: ΤΑ ΠΡΩΤΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ
15.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ
ΠΟΙΗΜΑ: ΩΣΑΝΝΑ ΤΩ ΥΙΩ ΔΑΫΙΔ
16.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
ΠΟΙΗΜΑ: ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
17.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ
ΠΟΙΗΜΑ: «Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΟΥ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΟΥ»
18.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ
ΠΟΙΗΜΑ: ΝΑ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ
19.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ
ΠΟΙΗΜΑ: «ΑΝΘΡΩΠΟΝ ΟΥΚ ΕΧΩ»
20.- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ
ΠΟΙΗΜΑ: «ΥΔΩΡ ΖΩΝ» […]
ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΤΩΝ ΚΥΡΙΑΚΩΝ