ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Με βάση κείμενα Νηπτικών Πατέρων
Η συγγραφέας, καθηγήτρια του Κλασσικού Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, πραγματοποιεί μια αναδρομή στην πορεία του μαθήματος των Θρησκευτικών, από την εποχή της εισαγωγής του ως κρατικού μαθήματος κατά την διάρκεια της Βαυαρικής αντιβασιλείας, ιδωμένη μέσα από την εξέλιξη του σχολείου από αυταρχικό σε φιλελεύθερο και με βάση τις παιδαγωγικές επιστημονικές θεωρίες. Κεντρικό θέμα του βιβλίου είναι η λειτουργία της αυθεντίας του παιδαγωγού σε σχέση με την ελευθερία του μαθητή, σ’ ένα μάθημα, το οποίο από την φύση του απευθύνεται και αφορά στην ελεύθερη επιλογή του ανθρώπου. Το όλο έργο μελετάται κάτω από το φως των κειμένων της νηπτικής ασκητικής γραμματείας, τα οποία αναφέρονται στην λειτουργία της πνευματικής πατρότητας και θα μπορούσαν να αποτελέσουν το μοντέλο για την ανάπτυξη της σχέσης δασκάλου-μαθητή, σε κάθε σχέση μαθητείας.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Με βάση κείμενα Νηπτικών Πατέρων
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
I.- Ο σκοπός της έρευνας και επιλογή θέματος
II.- Το ιστορικό πλαίσιο των Πηγών
III.- Η μεθοδολογία της έρευνας και τα ερευνητικά ερωτήματα
IV.- Η Δομή της εργασίας
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΚΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΔΙΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
1.- Η σημασία του όρου αυθεντία
2.- Η αυθεντία στην πρακτική των κοινωνικών ομάδων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΚΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΩΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
1.- Αυθεντία και εκπαίδευση
2.- Η ελευθερία ως αίτημα παιδαγωγικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΚΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
1.- Το μάθημα των Θρησκευτικών στο νεοελληνικό σχολείο
2.- Ο Θεολόγος εκπαιδευτικός και η «διακινδύνευση» της ελευθερίας μέσα στη σχολική τάξη
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΩΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΦΑΝΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
1.- Ιησούς Χριστός, ο αυθεντικός δάσκαλος
2.- Η ελευθερία ως θεμέλιο αγωγής στην πρώτη Εκκλησία
3.- Η θεολογική θεώρηση της ελευθερίας του προσώπου ως θεμέλιο και προϋπόθεση της ορθόδοξης Χριστιανικής Αγωγής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΣΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΥΘΕΝΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
1.- Εισαγωγικά
2.- Τα όρια της αυθεντίας του πνευματικού πατέρα-παιδαγωγού
3.- Η αυθεντία της ελευθερίας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
Η ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΑΥΘΕΝΤΙΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΗΠΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
1.- Η κατανόηση της πνευματικής πατρότητας από τους σύγχρονους Νηπτικούς Πατέρες
2.- Η αυθεντία και η ελευθερία στους σύγχρονους Νηπτικούς Πατέρες
3.- Η αγάπη, υπέρβαση και κένωση της αυθεντίας στους νεότερους Νηπτικούς Πατέρες
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ