ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΑ
Το οδοιπορικό της χριστιανικής ζωής είναι η ανάβαση της ψυχής προς την άνω Ιερουσαλήμ. Ψυχή της πορείας αυτής είναι η θερμή πίστη και η ζώσα αγάπη, αρετές βαθειά ριζωμένες στο μυστήριο του Χριστού. Αυτές στεφανώνει η ζωντανή ελπίδα, η δροσερή αναπνοή της ψυχής στην πορεία της προς τη θεία ανύψωση. Είναι η προληπτική βίωση των υπεσχημένων αγαθών «α οφθαλμός ουκ είδε», τα απόρρητα και ανέκφραστα. Στη γη αυτή ζούμε στα κρυφά. Δια του μυστηριακού θανάτου στο βάπτισμα η ζωή μας είναι κρυμμένη μαζί με τον Χριστό στον Θεό. Όταν όμως ο Χριστός φανερωθεί, η αληθινή μας ζωή, τότε και εμείς θα φανερωθούμε μαζί του «εν δόξη». Αυτό το ηδύ όνειρο, αυτό το μυστικό βίωμα των θείων υποσχέσεων που δροσίζει και πυρπολεί συγχρόνως τις καρδιές μας, εκτρέφει μέσα μας η ελπίδα, η οποία «ου καταισχύνει».
Για το περιεχόμενο αυτό της χριστιανικής ελπίδας καθώς και για άλλες σημαντικές αλήθειες του μέλλοντος στον άληκτο αιώνα του Θεού, πραγματεύεται το τελευταίο κεφάλαιο της ορθόδοξης Δογματικής, η Εσχατολογία.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΚΑ
Πρόλογος
Εισαγωγή
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
Η έννοια του θανάτου και η αθανασία της ψυχής
1.- Ποια η έννοια του θανάτου;
2.- Τι σημαίνει η αθανασία της ψυχής;
3.- Πως ο θάνατος τίθεται ως όριο της ηθικής εξέλιξης του ανθρώπου;
4.- Πως τα ηθικά έργα των ανθρώπων αποτυπώνονται ανεξίτηλα στις ψυχές τους;
5.- Ποια είναι η παρουσία και ποιο το έργο των πνευμάτων στις ώρες του θανάτου των ανθρώπων;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
Μέση κατάσταση των ψυχών
6.- Πως γίνεται η κατακράτηση των ψυχών;
7.- Πως γίνεται η μερική κρίση των ψυχών μετά θάνατον;
8.- Τι σημαίνει μερική κρίση ψυχών;
9.- Ποια είναι η έννοια της μερικής κρίσης;
10.- Πως γίνεται ο διαχωρισμός των ψυχών στη μέση κατάσταση;
11.- Πως πραγματοποιείται η εξισορρόπηση της κατάστασης των ψυχών στη μέση κατάσταση;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
Σχέση στρατευομένης και θριαμβεύουσας Εκκλησίας
12.- Η ενότητα της Εκκλησίας είναι απρόσβλητη από τον θάνατο;
13.- Πως γίνεται η πνευματική επικοινωνία προσευχής στρατευομένης και θριαμβεύουσας Εκκλησίας;
14.- Τι σημαίνει η τιμητική προσκύνηση των Αγίων;
15.- Πως αποδίδεται η τιμή στα ιερά και θαυματουργά λείψανα των Αγίων;
16.- Πως αποδίδεται τιμή προς τις ιερές εικόνες των Αγίων;
17.- Πως εύχεται η Εκκλησία υπέρ των κεκοιμημένων;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
Το καθαρτήριο πυρ
18.- Τι είναι το καθαρτήριο πυρ (Purgatorium);
19.- Σε ποια αγιογραφικά και πατερικά χωρία στηρίζεται η διδασκαλία των Ρωμαιοκαθολικών περί καθαρτηρίου πυρός;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’
Το τέλος του κόσμου
20.- Ποια είναι η έννοια της συντελείας του κόσμου;
21.- Πως θεμελιώνεται το δόγμα της συντελείας του κόσμου στην Αγία Γραφή;
22.- Ποιο είναι το δόγμα της Δευτέρας Παρουσίας στην Παράδοση της Εκκλησίας;
23.- Ποιος είναι ο χρόνος της Δευτέρας Παρουσίας;
24.- Υπάρχουν προγνωστικά σημεία της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου;
25.- Πως ερμηνεύεται η χιλιετής Βασιλεία του Χριστού επί της γης;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’
Η ανάσταση των νεκρών
26.- Τι σημαίνει ανάσταση των νεκρών;
27.- Πως τεκμηριώνεται αγιογραφικά το δόγμα της ανάστασης των νεκρών;
28.- Πως τεκμηριώνεται το δόγμα της ανάστασης των νεκρών στην εκκλησιαστική παράδοση;
29.- Είναι η παντοδυναμία του Θεού η μόνη δυνατότητα της ανάστασης των νεκρών;
30.- Πως ορίζεται η ανακεφαλαίωση των ανθρώπων στο σωτήριο έργο της αναστάσεως του Χριστού;
31.- Αποτελεί η παντοδυναμία του Θεού βάση της ανάστασης των νεκρών;
32.- Είναι η δικαιοσύνη του Θεού ο θεμελιακός λόγος της ανάστασης;
33.- Ποια θα είναι η ταυτότητα των εξ αναστάσεως σωμάτων;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’
Η καθολική κρίση των ψυχών
34.- Πως τεκμηριώνεται η καθολική κρίση των νεκρών στην Αγία Γραφή;
35.- Πως τεκμηριώνεται η καθολική κρίση στην παράδοση της Εκκλησίας;
36.- Ποιος είναι ο συμβολισμός στην περιγραφή της κρίσης και της κόλασης;
37.- Πως ορίζεται η καθολική κρίση με κριτήριο την αγάπη;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η’
Η φύση των ποινών μετά τον θάνατο
38.- Ποια είναι η φύση των ποινών της κόλασης;
39.- Πως ορίζεται η Βασιλεία των ουρανών;
40.- Πως ορίζεται το αιώνιο των ποινών της κολάσεως;
41.- Τι σημαίνει η ανακαίνιση του φυσικού κόσμου;
42.- Πως θεμελιώνεται η ανακαίνιση του κόσμου στη Γραφή και την Παράδοση της Εκκλησίας;
43.- Πως καθορίζεται η αιωνιότητα της βασιλικής ιδιότητας του Χριστού;
Αντί επιλόγου