Μέσα σε μια εποχή που προπαγανδίζεται η «νέα γνώση», παναιρετική παραγωγή της Νέας Εποχής, το παρόν βιβλίο διαχωρίζει το σκοτάδι από το φως, την Ορθοδοξία από την αίρεση, την ορθοπραξία από τη χαώδη εμπαθή ζωή. Το πρόσωπο του Αββά Ισαάκ του Σύρου, αποδεικνύεται, προς μεγάλη λύπη των εντεταγμένων στη Νέα Εποχή οικουμενιστών, ότι δεν έχει καμία σχέση με την αίρεση και τα σκοτεινά πλοκάμια της . […] (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Αρχιμ. Σαράντη Σαράντου.
Μια εκπληκτική αναλογία.
Γιατί γράψαμε αυτό το βιβλίο (Δυο ορατές αφορμές για πνευματική σύγχυση).
Πηγές.
Συντομογραφίες.
Γεωγραφικό – ιστορικό – εκκλησιολογικό πλαίσιο της παρούσης εργασίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
- Περί του προσώπου του Αγίου Ισαάκ.
1.1. Ποιος είναι ο Αββάς Ισαάκ και πως έγινε οικείος στους ορθοδόξους.
1.2. Η καθολική αναγνώριση της αγιότητος του Αββά Ισαάκ και η καθιέρωση της μνήμης του.
1.3. Ασεβείς φλυαρίες περί του προσώπου του Αγίου Ισαάκ.
1.4. Αναίρεση των ψευδών πληροφοριών περί του προσώπου του Αββά Ισαάκ.
1.4.1. Η προσωνυμία «Σύρος» και ο τόπος καταγωγής του Οσίου Ισαάκ.
1.4.2. Ο χρόνος που έζησε και ήκμασε ο Άγιος Ισαάκ.
1.4.3. Ο Αββάς Ισαάκ ως επίσκοπος.
1.4.3.1. Η κλήση και οι συνθήκες χειροτονίας του.
1.4.3.2. Η εκκλησιαστική του εξάρτηση.
1.4.3.3. …ξεφυλλίζοντας τα Δίπτυχα, τα ευαγγελιστάρια και το «Βιβλίο των κυβερνητών».
1.4.3.4. Η παραίτηση από τον θρόνο – Τα μέτρα των Αγίων.
1.4.4. Ερώτημα: Υπήρχαν ορθόδοξοι στα πλαίσια του Περσικού κράτους;
1.5. Σύγχυση του προσώπου του αββά Ισαάκ με άλλο πρόσωπο – Παλαιότερο παράδειγμα παρόμοιας συγχύσεως.
1.6. Περί της εικόνας του αββά Ισαάκ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
2. Τα κείμενα του Αββά Ισαάκ.
2.1. Το Συριακό κείμενο και οι εκδοχές του.
2.2. Οι μεταφράσεις των Λόγων του Αββά μας από το Συριακό κείμενο.
2.3. Κάποιες κρίσεις για την ελληνική γλωσσική απόδοση των «Λόγων» και μεταφραστικές αστοχίες των ξένων ερμηνευτών.
2.4. Περί της γνησιότητας των Λόγων που περιέχονται στην αρχαιοελληνική Μετάφραση.
2.4.1. Λόγοι που απουσιάζουν από την αρχαία ελληνική μετάφραση και Λόγοι που λείπουν από το ανατολικοσυριακό (νεστοριανής προελεύσεως) κείμενο.
2.4.2. Παραθέματα αιρετικών Θεοδώρου Μοψουεστίας, Διοδώρου Ταρσού και Ευαγρίου που υπάρχουν στο νεστοριανό κείμενο και απουσιάζουν από την αρχαιοελληνική μετάφραση.
- Απαραίτητη παρένθεση: Η περίπτωση Ευαγρίου.
2.4.3. Περί των πέντε Λόγων των οποίων αμφισβητείται η γνησιότητα.
2.4.3.1. Η Δ’ επιστολή του Αββά Ισαάκ.
2.4.3.1.1. Επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα σχετικά με τη γνησιότητα της Δ’ Επιστολής.
2.4.3.1.2. Περί της «υγείας της ψυχής» του Αββά Ισαάκ και των ασθενών και επισφαλών λογισμών των σοφών του αιώνος τούτού.
2.4.3.1.3. Μια σημαντική παράλειψη των ερευνητών.
2.4.3.2. Και άλλος «διεκδικητής» 4 Λόγων Αββά Ισαάκ: Ο Ιωάννης του Dalyatha.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
3. Τα νεοανακαλυφθέντα κείμενα φερόμενα ως έργα του Αγίου Ισαάκ. Συζήτηση για τη γνησιότητά τους.
3.1 Γραμματολογική προσέγγιση.
3.2. Ορθόδοξη δογματολογική προσέγγιση.
3.2.1. Τα κείμενα αυτά πολλά σημεία γέμουν νεστοριανών κακοδοξιών.
3.2.1.1. Η ορθόδοξη διδασκαλία περί του ενός προσώπου του Χριστού.
3.2.1.2. Η πλάνη του Νεστορίου και των διδασκάλων του Θεοδώρου Μοψουεστίας και Διοδώρου Ταρσού.
3.2.1.3. Αποσπάσματα των ψευδοϊσαακείων συγγραμμάτων με νεστοριανά δόγματα.
3.2.1.3.1. Παρατηρήσεις για τη χρήση αντιστοίχων όρων υπό των Ορθοδόξων.
3.2.1.3.2. Και άλλα νεστοριανικού περιεχομένου χωρία του Ψευδο-ισάακ.
3.2.1.3.3. Επιφυλάξεις για την ελληνική μετάφραση των ψευδοϊσαακείων.
3.2.1.4. Η Ορθόδοξη Χριστολογία του Αββά Ισαάκ του Σύρου.
3.2.1.5 Η νεστοριανή «Εκκλησία της Ανατολής», η «ανατολικό – συριακή παράδοση» και η «βυζαντινή Εκκλησία».
3.2.1.6. Αναθέματα κατά του Νεστοριανισμού.
3.2.1.6.1 Αναθέματα κατά της νεστοριανής πλάνης.
3.2.1.6.2. Αναθέματα κατά του Νεστορίου και των ομοφρόνων του.
3.2.1.6.3. Αναθέματα κατά του Θεοδώρου Μοψουεστίας, διδασκάλου του Νεστορίου.
3.2.2. Τα ψευδοϊσαάκεια κείμενα ενστερνίζονται την ωριγενική πλάνη της αποκαταστάσεως πάντων.
3.2.2.1. Η πλάνη του Ωριγένους και άλλα ολοκληρωτικά σχήματα.
3.2.2.2. Ωριγενισμός και Ψευδο – ισαάκ.
3.2.2.3. Νεοωριγενισμός.
3.2.2.4. Η όχι καλή παρέμβαση του επισκόπου Καλλίστου. Ολέθριες οι συνέπειες της ορθολογιστικής – αντιπατερικής ερμηνευτικής.
3.2.2.4.1. Άγονη… αγωνία και ψευτοδιλλήματα.
3.2.2.4.2. Πως εννοείται η «ζωοποίησις» όλων των ανθρώπων.
3.2.2.4.3. Τι σημαίνει το χωρίο «ίνα η (ο Θεός) τα πάντα εν πάσι» (Α’ Κορ. ε’ , 28) – Οι τρεις Γρηγόριοι.
3.2.2.4.4. Ο θαυμασμός του επισκόπου Καλλίστου για τον Ωριγένη.
3.2.2.4.5. Η χρησιμοποίηση του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης.
3.2.2.4.6. Ο Άγιος Ισαάκ δια της βίας …νεστοριανός, ωριγενιστής και θιασώτης της πλάνης περί καθαρτηρίου πυρός.
3.2.2.4.7. Μια προσεκτική έκδοση.
3.2.2.5. Ο Άγιος Ισαάκ για τον Παράδεισο, την Κόλαση και την αγάπη.
3.2.2.5.1. Μια ανεπίτρεπτη παράλειψη.
3.2.2.6. Ένας διαφαινόμενος κίνδυνος.
3.2.3. Τριαδολογική σύγχυση
3.2.4. Παράδοξα – κακόδοξα..
3.2.5. Ασυνάρτητα και αντιφατικά.
3.3. Φως θεογνωσίας, ήγουν αληθούς γνώσεως.
3.3.1. Η Γνωσιολογία του Αββά Ισαάκ.
3.3.2. Τα «Γνωστικά Κεφάλαια» του Ψευδο – ισαάκ, κεφάλαια ψευδωνύμου γνώσεως.
3.4. Ολόκληρη η αλήθεια περί της δυνατότητας ωφελείας εκ των ψευδο – ισαακείων έργων. Παρατηρήσεις και διαπιστώσεις.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ
4. Ο Αββάς Ισαάκ επόπτης της θείας μεγαλειότητος.
4.1. Η ορθόδοξη εμπειρία του ακτίστου φωτός.
4.2. Αμφισβήτηση της εμπειρίας του Αββά Ισαάκ.
4.3. Ο Αββάς Ισαάκ φανερώνει δια των Λόγων του την προσωπική εμπειρία.
4.4. Οι «μυστικοί», το …μυστικό των οικουμενιστών και το μυστικό της εμπειρίας των Αγίων.
4.5. Οι αγιοπνευματικές εμπειρίες και το χάρισμα του θεολογείν έχουν καθολικό – οικουμενικό χαρακτήρα.
4.6. Οι Άγιοι ερμηνεύονται αυθεντικά από τους Αγίους.
4.7. Η όραση του φυσικού φωτός της ψυχής (Ψευδο – ισαάκ – Βαρλαάμ – Αλφέγιεφ) και η όραση του ακτίστου φωτός της Χάριτος (Άγιος Διάδοχος – Άγιος Ισαάκ – Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς)
4.8. Γέρων Σωφρόνιος: Η θεωρία του φυσικού φωτός του νοός ως αυτοερωτική είναι σκότος.
4.9. «Θολή ματιά» ή «κοινωνία της δόξης λαμπρότητος της θεότητος»;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ
5. Το όραμα των οικουμενιστών: Αδογματισμός και κατάργηση κάθε φραγμού
5.1. Προσέγγιση και στο Νεστοριανισμό.
5.2. Η στρεβλή εικόνα του Αββά Ισαάκ εργαλείο προσεγγίσεως των νεστοριανών.
5.3. Ο Αββάς Ισαάκ και οι Λόγοι του άγκιστρο Ορθοδοξίας για κάθε άνθρωπο.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Α) Ειδικά συμπεράσματα (σχετικά με τον Άγιο Ισαάκ το Σύρο).
Β) Γενικά συμπεράσματα (σχετικά με την οικουμενιστική πρόκληση).
- Μια ίσως χρήσιμη επισήμανση
- Περί της γενομένης «αδικίας» στον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο
- Αντί Επιλόγου… μια άλλη εκπληκτική αναλογία
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Ι. Απάνθισμα κειμένων του Αββά Ισαάκ μεταφερμένων στα Νέα Ελληνικά.
ΙΙ. Επιστολή Οσιολογιωτάτου μοναχού π. Νικοδήμου Μπιλάλη.
ΙΙΙ. «Μέσα στο φως του Χριστού» – Σπουδή στον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο (Αρχιμ. Σαράντη Σαράντου)
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
SUMMARY
Βιβλιογραφία
ΠΙΝΑΚΕΣ
ΠΙΝΑΚΑΣ Ι (συγκριτικός κειμένων Αγίου Ισαάκ)
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ (παραθέματα συγγραφέων μέσα στα έργα του Αββά Ισαάκ και του Ψ – Ισαάκ)
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙΙ (πίνακας αληθείας)
ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΓΙΟΥ ΙΣΑΑΚ
Ι. ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΤΟΥ
ΙΙ. ΕΙΚΟΝΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟΥ 16ου αιώνος
ΙΙΙ Απεικόνιση οπτασίας Γέροντος Παϊσίου