ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΗΘΙΚΗ
Η ηθική, ως λέξις παράγεται εκ του ήθους, τούτο δε εκ του έθους· χαρακτηρίζει δε το αγαθόν ποιόν των πράξεων του ηθικού βίου του ανθρώπου.
Την προσηγορίαν ταύτην έλαβεν από του Αριστοτέλους, όστις εκάλεσεν ηθικήν την εξ έθους φύσεως θέσιν λαμβάνουσαν διάθεσιν. Μεταξύ ήθους και έθους υπάρχει κατ’ Αριστοτέλη στενοτάτη σχέσις· «η δε ηθική (αρετή), λέγει ο Αριστοτέλης, εξ έθους περιγίγνεται (τω ανθρώπω), όθεν και το όνομα έσχηκε μικρόν παρεκκλίνον από του έθους» (Ηθικ. Νικομ. 2, 1) και αύθις, «το γαρ ήθος από του έθους έχει την επωνυμίαν· ηθικά γαρ καλείται διά το εθίζεσθαι» (Μεγάλ. Ηθικά 1, 6).
Περί της παραγωγής της λέξεως ηθικής εκ του έθους και ο Πλούταρχος λέγει∙ «τας ηθικάς αρετάς εθικάς αν τις ονομάση ουκ αν αμάρτοι» (Πλου. Παιδ. αγωγ.)∙ ουδείς γαρ φύσει αγαθός ή κακός γεννάται, αλλ’ έχει μεν προς αμφοτέρα ταύτην την δύναμιν ή διάθεσιν, γίνεται δε τούτο ή εκείνο κατά την αγωγήν και παιδείαν και τας άλλας του βίου περιστάσεις, εν αις ανεπτύχθη και εμορφώθη.
Κατά ταύτα, η ηθική είναι συνώνυμος τη έξει, και δηλοί την εξ επαναλήψεως προσκτηθείσαν διάθεσιν και ροπήν άτρεπτον προς εκτέλεσιν αγαθών πράξεων.
Η ηθική ως επιστήμη έργον έχει να διδάξη τας αρετάς εκείνας, εις ας οφείλουσιν οι άνθρωποι να ασκώσιν εαυτούς, όπως κτήσωνται εξ έθους σταθεροτητα, και αποβώσιν ακλόνητοι εργάται των ηθικών αρετών. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΗΘΙΚΗ
ΠΡΟΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΝ ΗΘΙΚΗΝ
Έννοια και έργον της ηθικής
Λόγοι προς ανάπτυξιν του μαθήματος της ηθικής
Ιστορία της χριστιανικής ηθικής
Πηγαί της Χριστιανικής ηθικής
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΝ ΗΘΙΚΗΝ
Ορισμός
Αναγκαιότης και σχέσις της ηθικής προς την δογματικήν
Έργον της ηθικής
Σχέσις της χριστιανικής ηθικής προς την φιλοσοφικήν ηθικήν
Υπεροχή και ένδειξις της ισχύος της χριστιανικής ηθικής εκ της διαπλαστικής δυνάμεως
Ένδειξις της υπεροχής εκ της ικανοποιήσεως του πνεύματος και της καρδίας
Αναγκαιότης της αποκαλύψεως
Ζήτησις της αποκαλύψεως
Λογος της αδυναμίας της φιλοσοφικής ηθικής
Η ηθική άνευ θρησκείας δεν δύναται να φέρη ηθικούς καρπούς
Η ηθική δέον να στηρίζηται επί της θρησκείας
Ότι η ηθικότης φέρει θρησκευτικόν χαρακτήρα
Η ηθική δέον να στηρίζεται επί της θρησκείας της αποκαλύψεως
Σκοπός της χριστιανικής ηθικής
Ότι προσήκων βίος τοις ανθρώποις είναι ο ηθικός βίος
Ότι ο άνθρωπος ων ηθικός είναι ηθικώς ελεύθερος
Συμπέρασμα
ΓΕΝΙΚΗ ΗΘΙΚΗ
ΤΟ ΥΨΙΣΤΟΝ ΑΓΑΘΟΝ
ΕΙΔΙΚΟΝ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΗΘΙΚΗΣ
ΠΕΡΙ ΠΙΣΤΕΩΣ
ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΙΔΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣ ΘΕΟΝ ΑΓΑΠΗΣ
ΗΘΙΚΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΛΟΓΙΑ
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΑΠΟΡΡΕΟΝΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥ ΗΘΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ
ΠΕΡΙ ΚΑΘΗΚΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΠΡΟΣ ΕΑΥΤΟΝ
ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ
ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ ΒΙΟΝ