ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ
Στην πρώτη μελέτη του στην έκδοση αυτή ο σεβ. συγγραφεύς τονίζει ότι στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει καθορισθεί ούτε τι είναι «Οικονομία», ούτε ποιο είναι το περιεχόμενο αυτής. Γι’ αυτό παρατηρείται ασυμφωνία, όχι μόνο μεταξύ των Πατέρων, αλλά και μεταξύ των νεωτέρων συγγραφέων. «Ακρίβεια» και «Οικονομία», γράφει, είναι δύο είδη κυβερνήσεως και διορθώσεως, δια των οποίων οι οικονόμοι του Πνεύματος κυβερνούν τη σωτηρία των ψυχών. Επαφίεται στη φρόνηση των ηγετών της Εκκλησίας και στην καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος να γίνει ή όχι ευρεία χρήσις της «Οικονομία».
Στη δεύτερη μελέτη περί των «Χριστολογικών Όρων» στην Εκκλησιαστική Παράδοση (Ελληνική, Λατινική και Ανατολική), εξετάζεται η ποικιλία των εννοιών που αποδίδονται στους όρους αυτούς από τους μεγάλους Πατέρες. Τη μελέτη αυτή του σεβ. Μεθοδίου, εκτιμά και εξαίρει σύγχρονος καθηγητής της Δογματικής και εξέχων ιεράρχης, ο Γέρων Εφέσου Χρυσόστομος, σε προσφάτως εκδοθέν έργο του.
Η Ορθόδοξος Εκκλησία, γράφει ο σεβ. Μεθόδιος, δεν πρέπει να μιμηθεί τον Δυτικό Χριστιανισμό, ο οποίος απεμακρύνθει από την κλασσική Χριστιανική Διδασκαλία κι έτσι έγινε πτωχότερος και ανίκανος ν’ αντιμετωπίσει τα διλλήματα προ των οποίων συνεχώς πειραματίζεται. Η Ορθόδοξος Εκκλησία πρέπει με τόλμη σταθερά να δηλώνει την εμμονή της στη διδασκαλία των πνευματοφόρων Πατέρων της και εκείνων ακόμη, οι οποίοι συνεχίζουν μέχρι σήμερα την αποστολική και πατερική σκέψη.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ
ΠΕΡΙ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ
Α’ Παρατηρήσεις επί των απόψεων των συντακτών Υπομνήματος περί την Εκκλησιαστικήν Οικονομίαν και ειδικώς περί της σχέσεως αυτής προς την Θείαν Οικονομίαν. Η έννοια του όρου
Β’ Πατερική χρήσις του όρου εν τη διατυπώσει δογματικών αληθειών και προϋποθέσεις εν τη χρήσει της Εκκλησιαστικής Οικονομίας υπό της Ορθοδόξου Εκκλησίας
Γ’ Η εφαρμογή της Εκκλησιαστικής Οικονομίας πάλαι τε και νυν. Νεώτεραι περί Εκκλησιαστικής Οικονομίας απόψεις υπό ημετέρων και αλλοδαπών
Δ’ Η εφαρμογή της Εκκλησιαστικής Οικονομίας εν τη υποδοχή των αιρετικών κ.λ.π. Απόψεις ορθοδόξων και μη συγγραφέων
Ε’ Γενικαί αρχαί εφ’ ων εστήριξεν ο γράφων την απάντησιν ταύτην. A Summary in English
Βιβλιογραφία
Επί του άρθρου του καθηγητού Π.Ν. Τρεμπέλα
Επί του δευτέρου άρθρου του καθηγητού Π.Ν. Τρεμπέλα
ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΕΝ ΤΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
Εισαγωγή
Κεφάλαιον Πρώτον
ΟΙ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟΝ ΜΕΧΡΙ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Εισαγωγικά
1.- Πρόσωπον
2.- Φύσις
3.- Ουσία
4.- Υπόστασις
5.- Κένωσις
6.- Αντίδοσις των ιδιωμάτων
7.- Οικονομία
Κεφάλαιον Δεύτερον
ΟΙ ΧΡΙΣΤΟΛΟΓΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟΝ ΑΠΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ 325 ΜΕΧΡΙ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ 381
Εισαγωγικά
Μέρος Πρώτον
1.- Η χριστολογική ορολογία του Αρείου (περίπου 280-336)
2.- Ο Καισαρείας Ευσέβιος (περίπου 265-340)
3.- Ο Αλεξανδρείας (; -328)
4.- Η πρώτη Οικουμενική εν Νικαία Σύνοδος (325)
5.- Ποία η σημασία του όρου ομοούσιος
6.- Ο Μέγας Αθανάσιος (295-373)
7.- Αι τοπικαί Σύνοδοι (325-381)
8.- Οι διάδοχοι του Μεγάλου Αθανασίου μέχρι 381
9.- Απολλινάριος, Μέγας Βασίλειος, Γρηγόριος Νύσσης και Γρηγόριος Ναζιανζηνός
Μέρος Δεύτερον
Ο Ταρσού Διόδωρος, ο Θεόδωρος Μοψουεστίας, ο Νεστόριος, ο Κύριλλος Αλεξανδρείας, ο Αντιοχείας Σεβήρος, Ιωάννης ο Γραμματικός και η Σύνοδος Χαλκηδόνος
Επίλογος
Ευρετήριο Ονομάτων και Θεμάτων