ΕΓΚΩΜΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ
Εισαγωγή, νεοελληνικη απόδοσις, σχόλια, υπό των πατέρων της ιεράς Μονής Παναγίας της Χρυσοποδαριτίσσης – Νεζερών
Εις την μεταποστολικήν εποχήν, η αγάπη κάποιων χριστιανών προς τους αγίους Αποστόλους τους ωδήγησεν εις την αποσπασματικήν γραπτήν διάσωσιν πολλών δευτερευουσών πληροφοριών περί του βίου των, αι οποίαι δεν είχον συμπεριληφθή εις τα θεόπνευστα κείμενα της Καινής Διαθήκης.
Ως μας πληροφορεί ο Βρεσκίας Φιλάστριος (†390), γνωστός αμύντωρ της ορθοδοξίας τιμώμενος ως άγιος, εκ του κύκλου των μαθητών του αποστόλου Ανδρέου συνετάχθη κάποιος Βίος του Πρωτοκλήτου, κατά πάσαν πιθανότητα σύντομος. Όμως οι αιρετικοί Γνωστικοί, ή κατ’ άλλους οι Μανιχαίοι, ηλλοίωσαν το κείμενον αυτό.
Εις την παράδοσιν της Εκκλησίας, ο απόστολος Ανδρέας κατενοήθη ως πνευματικόν ανάστημα εναρμονισμένον απολύτως προς την πνευματικήν διάστασιν του κατά Ιωάννην ιερού Ευαγγελίου. Οι αιρετικοί των πρώτων χριστιανικών αιώνων, εκμεταλλευόμενοι την συνείδησιν αυτήν της Εκκλησίας, οικειοποιήθησαν τον Βίον αυτόν του Πρωτοκλήτου, και προσεπάθησαν να αλλοιώσουν το αρχικόν κείμενον παρεμβάλλοντες, εις το κηρυκτικόν μέρος αυτού, την γνωστήν διδασκαλίαν του αιρετικού των συστήματος.
Υπό την μορφήν αυτήν ο Βίος εκυκλοφορήθη εις διαφόρους παραλλαγάς, οπού γενικώς ονομάζονται Περίοδοι, δηλαδή περιοδείαι. Πολλοί εκκλησιαστικοί συγγραφείς, όπως ο άγιος Επιφάνιος, ο Βρεσκίας Φιλάστριος, ο Μ. Φώτιος, ο πάπας Ιννοκέντιος Α’, και ιδιαιτέρως ο πάπας Γελάσιος, μεταξύ άλλων απέρριψεν τας Περιόδους του αποστόλου Ανδρέου, λόγω της αιρετικής διδασκαλίας όπου είχε παρεμβληθή εις τα κείμενα αυτά.
Εις την ποικιλίαν των Περιόδων αυτών περιελαμβάνοντο κυρίως δύο είδη: α’) κείμενα σαφούς αιρετικής προοπτικής, και β’) κείμενα εκλαϊκευένης μυθιστορηματικής εμπνεύσεως, αποβλέποντα εις την έξαρσιν της λαϊκής ευσεβείας και την εφήμερον στήριξιν των χριστιανών. […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΩΤΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΕΙΚΟΝΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ, Αρχιμανδρίτης Νικόδημος, ηγούμενος της ιεράς Μονής Παναγίας Χρυσοποδαριτίσσης – Νεζερών
- Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΥΣ
- ΟΙ ΕΓΚΩΜΙΑΣΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ
- Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΕΚΔΟΣΙΣ
ΝΙΚΗΤΑ ΡΗΤΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΦΛΑΓΟΝΟΣ: ΕΓΚΩΜΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΑΝΔΡΕΑΝ ΤΟΝ ΠΡΩΤΟΚΛΗΤΟΝ (Κείμενο – μετάφραση)
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- ΠΗΓΑΙ
- ΜΕΛΕΤΑΙ
ΒΡΑΧΥΓΡΑΦΙΑΙ
ΠΗΓΑΙ ΕΙΚΟΝΩΝ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΕΙΚΟΝΩΝ