ΕΝΟΡΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Ο συγγραφέας με «απαλότητα συναισθήματος, νηφαλιότητας και διακρίσεως» και υπό το φως των κανόνων, της παραδόσεως και της τάξεως της Εκκλησίας, καταθέτει την προσωπική του εμπειρία, πως αυτή ευλογήθηκε από την τριακονταετή πνευματική διακονία του, σχετικά με την αλληλοπεριχώρηση Ενορίας και Μονής στην εκκλησιαστική ιστορία, με σκοπό να επισημάνει τη διατάραξη της τάξεως και της ισορροπίας μεταξύ τους, από την άκριτη και αντικανονική επέμβαση των μοναστηριακών ιερέων στα πράγματα του ενοριακού κλήρου.
Ο συγγραφέας πιστεύει ότι, ο ανεξέλεγκτος κατακλυσμός των ενοριών από άγαμους κληρικούς και η αδιάκριτη απονομή οφφικίων σ’ αυτούς είναι ένα από τα συμπτώματα της παθολογίας της ποιμαίνουσας Εκκλησίας σήμερα, και εν πνεύματι βαθειάς ταπεινώσεως και ποιμαντικής ανησυχίας προτείνει λύσεις διά της επιστροφής στην ευλογημένη, δοκιμασμένη και αλάθητη παράδοση της Εκκλησίας μέσα από την οικονομία, την πιστότητα και την τήρηση των ιερών κανόνων της.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η παρούσα μελέτη του Πρωτ. Ευαγγέλου Παχυγιαννάκη, τολμά να φωτίσει πράγματα της ευλογημένης παραδόσεώς μας, που πολλοί υπεύθυνοι δεν τολμούν να θίξουν ή σκοπίμως διαστρέφουν. Για τούτο και θεωρώ ιδιαίτερη τιμή να προλογίσω αυτή τη μελέτη, γενόμενος κοινωνός του πόνου και του πάθους, της αγάπης του για τα πράγματα της αγιωτάτης Εκκλησίας μας. Σ’ αυτή την πρόσκληση απαντώ χωρίς κανένα δισταγμό, γιατί μπορώ με τη σειρά μου να του εμπιστεύομαι όλη την οδύνη και όλη την αναμονή μου για τα πράγματα της αγιωτάτης Εκκλησίας μας. Ο π. Ευάγγελος με βοηθά στο να μην μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου –οι άλλοι ασφαλώς το φαντάζονται για μένα-, έξω από τα πράγματα, όταν προσδοκώ μια ιερωσύνη θεολογούσα και μια θεολογία ποιμαίνουσα , ακριβώς μια ιερωσύνη και μια θεολογία ευαισθησίας και τρυφερότητας, ομορφιάς και ποιήσεως, νήψεως και προφητείας. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του π. Μιχαήλ Καρδαμάκη ο οποίος περιέχεται στο βιβλίο)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ (του π. Μιχαήλ Καρδαμάκη)
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΕΝΟΡΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΗ
Γενικά
Η διάκριση των τάξεων στην Εκκλησία
- Κληρικοί
- Λαϊκοί
- Μοναχοί
Η άσκηση, βασικό στοιχείο στη ζωή των πιστών: Κληρικών και Λαϊκών
Διάκριση ενοριακών και μοναστικών πραγμάτων
Τα ενοριακά προηγούνται των μοναστικών και κανονικώς
ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΟΦΦΙΚΙΩΝ
Γενικά
Το οφφίκιον του Πρωτοπρεσβυτέρου
Το οφφίκιον του Αρχιμανδρίτου
ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ