ΕΠΙΣΗΜΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΙΟΗΘΙΚΗΣ
Μαζί με τα εντυπωσιακά επιτεύγματα και τις εκπληκτικές ανακαλύψεις και εφαρμογές στον τομέα των βιοϊατρικών επιστημών, φαίνεται πως οι σύγχρονες κοινωνίες μας κληρονομούν και καινοφανείς προκλήσεις, πρωτόγνωρα προβλήματα, άγνωστα ως τώρα ερωτήματα που επίμονα ζητούν κάποια απάντηση, ανάγκη για βαθύτερη κατανόηση δεδομένων ως τώρα αξιών, συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Τα νέα επιστημονικά και τεχνολογικά δεδομένα ακουμπούν στο μυστήριο του ανθρώπου, εγγίζουν την ιερότητα του προσώπου, επηρεάζουν σχέσεις, ψηλαφούν την καρδιά του μυστηρίου της ζωής. Αυτός είναι ό λόγος που όλο και περισσότεροι εκ των πιστών αισθάνονται την ανάγκη για κατεύθυνση και συμπαράσταση από την πλευρά της επίσημης Εκκλησίας. Παράλληλα, οι κοινωνικοί φορείς, τα νομοθετικά και κοινοβουλευτικά σώματα, οι ιατρονοσηλευτικές κοινότητες ζητούν επίμονα συγκεκριμένο και καλά αιτιολογημένο εκκλησιαστικό λόγο.
Η Εκκλησία της Ελλάδος, ύστερα από πολλή σκέψη, μακρόχρονη επεξεργασία, μεθοδική θεολογική μελέτη, κατανόηση των λεπτομερειών, ανταλλαγή απόψεων και επιμελημένη προσπάθεια της αρμόδιας επί θεμάτων βιοηθικής Επιτροπής της Ιεράς Συνόδου, κατέληξε σε τρία γνωμοδοτικά κείμενα. Το πρώτο αφορά στις Μεταμοσχεύσεις, περιλαμβάνει 55 βασικές θέσεις και ενεκρίθη από την Ι. Σύνοδο της Ιεραρχίας, τον Οκτώβριο του 1999. Το δεύτερο καταπιάνεται με το πρόβλημα της Ευθανασίας, αποτελείται από 54 βασικές θέσεις και ενεκρίθη τον Νοέμβριο του 2002. Τέλος, το τρίτο ασχολείται με την Ιατρικώς Υποβοηθούμενη Αναπαραγωγή, περιλαμβάνει 82 άρθρα και ενεκρίθη τον Οκτώβριο του 2005.
Τα κείμενα αυτά είναι αρκετά αναλυτικά και συστηματικά στην παρουσίασή τους, όχι γιατί θέλουν να φυλακίσουν τους πιστούς με ανελεύθερες συνταγές συμπεριφοράς, αλλά γιατί κάτι τέτοιο διευκολύνει την καλύτερη ενημέρωση και λεπτομερέστερη κατανόηση των υφιστάμενων συνιστωσών των προβλημάτων, πράγμα που συντελεί στην κατά το δυνατόν υπευθυνότερη και ωριμότερη λήψη αποφάσεων από τους ενδιαφερομένους.
Επίσης, παρά το γεγονός ότι τα κείμενα αυτά έχουν τύχει της εγκρίσεως της Ιεράς Συνόδου, προσφέρονται ως πρώτα κείμενα για συζήτηση και διάλογο και όχι ως κείμενα τελικού αδιαπραγμάτευτου εκκλησιαστικού λόγου. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν έχουν λάβει τη μορφή εγκυκλίου. Πιστεύουμε ότι συντηρούν την ακρίβεια της επιστημονικής και κλινικής πραγματικότητος, διασώζουν τις συναφείς με το θέμα βασικές αρχές Ορθόδοξης ανθρωπολογίας, διαθέτουν σαφήνεια, δίνουν κατευθύνσεις σε όποιον ζητεί κάτι τέτοιο, αγκαλιάζουν τον άνθρωπο ως εικόνα του Θεού και αποτελούν εύχρηστο εργαλείο στην προσφορά της Ορθόδοξης εκκλησιαστικής μαρτυρίας.
(Από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΠΙΣΗΜΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΒΙΟΗΘΙΚΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΩΝ
Α. Γενικές αρχές
Β. Ειδικές αρχές
Γ. Ο ρόλος της ιατρικής
Δ. Η δυνατότητα προσφοράς οργάνων
Ε. Περί εγκεφαλικού θανάτου
ΣΤ. Περί συνειδητής και εικαζόμενης συναινέσεως
Ζ. Περί συγγενικής συναινέσεως
Η. Οι επιφυλάξεις της Εκκλησίας
Θ. Κριτική του νέου νόμου περί μεταμοσχεύσεων
Ι. Ποιμαντικές δυνατότητες της Εκκλησίας
ΙΑ. Προτεινόμενη τακτική της Εκκλησίας
ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΥΘΑΝΑΣΙΑΣ
Α. Θέσεις του προβλήματος
Β. Ζωή και θάνατος στην Ορθόδοξη θεολογία και παράδοση
Γ. Η σημασία του πόνου
Δ. Ιατρική αντιμετώπιση του πόνου
Ε. Συνέπειες της σύγχρονης ιατρικής τεχνολογίας
ΣΤ. Η ιατρική αποστολή
Ζ. Κοινωνικά και ψυχολογικά αίτια της ευθανασίας
Η. Κοινωνικές συνέπειες της ευθανασίας
Θ. Νομικές παρατηρήσεις για τη ζωή
Ι. Η πρόταση της Εκκλησίας
ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΤΗΣ ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Α. Εισαγωγή
Β. Βασικές θεολογικές θέσεις
Γ. Η σημασία της ψυχοσωματικής συμφυΐας του ανθρώπου
Δ. Η ανάγκη της μητρότητος
Ε. Η ιερότητα της ανθρώπινης αρχής
ΣΤ. Status και φύση του εμβρύου
Ζ. Πνευματική κατάσταση του εμβρύου
Η. Ηθικά δικαιώματα του εμβρύου
Θ. Προβλήματα εξωσωματικής γονιμοποίησης
Ι. Ο ρόλος της τεχνολογίας
ΙΑ. Οικονομικά συμφέροντα, ψυχολογικές συνέπειες
ΙΒ. Νομικό πλαίσιο
ΙΓ. Πνευματική θεώρηση
ΙΔ. Η αντιπρόταση της Εκκλησίας
ΙΕ. Ποιμαντικές κατευθύνσεις