ΓΙΑΤΙ (ΤΟ) «ΠΙΣΤΕΥΩ»
άνθη δογματικής
Πιστεύω: Μία σχέση εμπιστοσύνης με τον Θεό.
Η πρώτη λέξη του Συμβόλου της πίστεως, η οποία του έδωσε στον καθημερινό μας λόγο το όνομά του, «το Πιστεύω» είναι μία λέξη δυναμική και ανακουφιστική συνάμα. Όταν πιστεύω, εμπιστεύομαι. Όταν πιστεύω αφήνομαι. Όταν πιστεύω είμαι ανοικτός, δεκτικός και ειλικρινής, ακριβώς γιατί γνωρίζω ότι και ο άλλος, ο απέναντί μου, είναι το ίδιο μ’ εμένα. Χωρίς πίστη και εμπιστοσύνη δεν οικοδομείται καμία σχέση, πολύ δε περισσότερο η σχέση μας με τον Θεό.
Πολλές φορές στην κεκτημένη ταχύτητα της αποστήθισης του Συμβόλου, ξεχνάμε τον δυναμισμό αυτής της πρώτης λέξης και πρωταρχικής προϋπόθεσης στην σχέση μας μαζί Του. Εκφέρουμε την πρώτη λέξη στον ενικό αριθμό, παρότι διατυπώθηκε στον πληθυντικό. Γιατί; Γιατί η σχέση και η πίστη μας προς τον Θεό είναι προσωπική. Η επικοινωνία μας μαζί Του το ίδιο. Του μιλάμε στον ενικό, είμαστε ένας προς Έναν. Ακόμη και όταν Του θυμώνουμε, ακόμη και όταν αναρωτιόμαστε το γιατί, ακόμη και όταν Του ζητάμε εξηγήσεις…
(Από την παρουσίαση του εκδότη)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΓΙΑΤΙ (ΤΟ) «ΠΙΣΤΕΥΩ»
Αφιέρωση
Ευχαριστίες
Καλώς βρεθήκαμε – Αντί προλόγου
Γραφή και Παράδοση
Εισαγωγή στις έννοιες: δόγμα, κανόνας, Αλήθεια
Διαστάσεις στην έννοια της αιωνιότητας του κύρους των δογμάτων και των ιερών κανόνων
Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψις ή η σημασία και η αξία των λέξεων στην Θεολογία
Πιστεύω: Μία σχέση εμπιστοσύνης με τον Θεό
Πιστεύω: Ομολογία πίστης σε ποιόν;
Η γνωριμία με τον Θεό
Το Παράδειγμα της Αποστολικής Συνόδου: Ενότητα στην Διαφορετικότητα
1700 Χρόνια από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο
Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος
Η Β’ Οικουμενική Σύνοδος
Το Σύμβολον της Πίστεως
Σύμβολον Ιεροσολύμων
Σύμβολον Καισαρείας
Σύμβολον Αντιοχείας
Σύμβολον Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως
Των επτά Οικουμενικών Συνόδων «μνήμην ποιούμεθα»
Η Γ’ Οικουμενική Σύνοδος
Η Σύνοδος των μεγάλων συγκρούσεων, Σύνοδος της Χαλκηδόνας
Μικρή ανακεφαλαίωση στην Δ’ Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας
Μερικές επεξηγήσεις που προέρχονται από το δόγμα της Χαλκηδόνας
Επισκόπηση των γεγονότων
Αν δεν είχε γίνει η Σύνοδος της Χαλκηδόνας σε ποιόν Χριστό θα πιστεύαμε;
Η’ Οικουμενική Σύνοδος και οι Ησυχαστικές Σύνοδοι
Μία επανάληψη στις αιρέσεις
Τι συμβαίνει όταν η αυτοκρατορική εξουσία αναμειγνύεται στα δογματικά και όχι μόνο ζητήματα της Εκκλησίας;
Ο Νίκος Ματσούκας για τον Καισαροπαπισμό
Ένας Θεός, τρία πρόσωπα, μία ουσία
Ποιος είναι ο Πατέρας
Η μητέρα του Θεού
Η Χώρα του Αχωρήτου πύλη για την Χώρα των Ζώντων
Γεννάται Παιδίον νέον ο προ αιώνων Θεός
Και ο Λόγος Σαρξ εγένετο
Γέννηση και Ιστορία
Ποιος είναι ο Χριστός;
Γενεές δεκατέσσερεις ή τι γυρεύουν μερικές πόρνες και μοιχαλίδες στην γενεαλογία του Ιησού;
Δίψα για Χριστό
Η δίψα για θαύματα;
Τι είναι θαύμα;
Αποδέχεται η Ορθόδοξη πίστη το θαύμα;
Και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς
Η σημασία του Πνεύματος στην εν Χριστώ ζωή της Εκκλησίας
Άκου Ισραήλ – Ο Τριαδικός Θεός στην Παλαιά Διαθήκη
Δόγμα Τριάδας: Δόγμα Αγάπης
Γιατί πέθανε ο Θεός;
Το δώρο της ελευθερίας ή περί του προπατορικού αμαρτήματος
Τι είναι Εκκλησία;
Γιατί Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική;
Προσδοκώ Ανάσταση Νεκρών
Πάσχα και Ανάσταση
Θα Αναστηθούμε;
Συντομογραφίες και ακρωνύμια
Βιβλιογραφία