Η ΑΓΑΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΓΑΜΟΣ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ
Εγχείρημα ελάχιστα εύκολο και, αντιθέτως, εξαιρετικά δυσχερές είναι η συγγραφή μελέτης, ικανής να συμβάλει στην επίλυση του προβλήματος της αγαμίας του Κλήρου. Πρόβλημα μακροχρόνια υπαρκτό και, παρά την ωριμότητά του, άλυτο μέχρι στιγμής. Ειδικότερα δε δυσεπίλυτο πρόβλημα φαίνεται να είναι ο μετά την χειροτονία γάμος του κληρικού. Γενικεύοντας, θα λέγαμε ότι όλα αυτά εντάσσονται σε μια προφανή δυσκολία να κατανοήσει κανείς τα πραγματικά βιώματα και την ειλικρίνεια οποιουδήποτε, και μάλιστα του κληρικού, που διεκδικεί για τον εαυτό του πλήρη και διαρκή (διαβίου) εγκράτεια και αγαμία.
Εν προκειμένω, λοιπόν, η συγγραφή μιας μελέτης με βασικά ιστορικο-θεολογικό μεν, αλλά και με ένα περαιτέρω βαθύτατα επιστημονικό (κοινωνιολογικό, ιατρικό, ψυχολογικό, ψυχιατρικό κ.λπ.) χαρακτήρα, οφείλει να ερείδεται σε στοιχεία αναμφιρήστου κύρους. Σε κάθε περίπτωση μια τέτοια συγγραφή περνά μέσα από δυσπροσπέλαστες ατραπούς, και έχει, προφανώς όχι απλά τυπικές και ατομικές, αλλά βαθύτατα ουσιαστικές και ουσιωδώς κοινωνικές διαστάσεις. […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Η ΑΓΑΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΓΑΜΟΣ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ
Πρόλογος
Εισαγωγικές επισημάνσεις
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΓΑΜΟΣ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ
Ο γάμος ως θεσμός κοινωνικός και θρησκευτικός
Η αγαμία και ηθικο-θρησκευτικές συνέπειές της
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΡΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Η αγαμία στους Ασσυρίους
Η αγαμία στον Βραχμανισμό
Η αγαμία στον Βουδδισμό
Η αγαμία στους Πυθαγορείους
Ο Νόμος των Εβραίων υπέδειξς την αγαμία, σε αντίθεση με τη διδασκαλία της Π.Δ.
Η αγαμία στην αίρεση των Εσσενιτών
Η αγαμία στην αίρεση των Θεραπευτών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
Η αγαμία στη διδασκαλία περί της Αγίας Τριάδος και ειδικότερα στους λόγους του Χριστού
Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης για την αγαμία
Η αγαμία στους πρώτους Χριστιανούς
Η αγαμία σύμφωνα με τις θέσεις του απ. Παύλου
Ο λόγος για τον οποίο ο απ. Παύλος έμεινε άγαμος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ
Η αγαμία και η αίρεση των Μοντανιστών
Οι αιρέσεις των Γνωστικών Μανιχαίων, Ευσταθιανών και Ευχιτών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Πως προέκυψε η αγαμία του Κλήρου
Οι Απόστολοι αντιστρατεύοντο την αγαμία του Κλήρου
Οι συνοδοί, οι Πατέρες και διδάσκαλοι περί της αγαμίας του Κλήρου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Οι Συνοδοί της Δύσης επέβαλαν βιαίως στον Κλήρο τους την αγαμία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ’: Η ΑΓΑΜΙΑ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΟΨΗ
Η υποχρεωτική αγαμία του Κλήρου εμποδίζει την έλλογη ελευθερία
Η υποχρεωτική αγαμία δεσμεύει τη βούληση του κληρικού
Η ιατρική Επιστήμη περί της αγαμίας
Η επιστήμη της βιολογίας περί της αγαμίας
Η αγαμία καταργεί την ισοτιμία στον Κλήρο
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’: Ο ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΓΑΜΟΣ
Η απαγόρευση του μετά την χειροτονία γάμου προήλθε από ένα έθιμο
Για λόγους κοινωνικούς απαγορεύθηκε ο μετά τη χειροτονία γάμος
Ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός και ο γάμος μετά την χειροτονία
Γάμος κληρικού μετά τη χειροτονία ετελείτο μέχρι της εποχής του αυτοκράτορα Λέοντος του Σοφού
Κατά τον απ. Παύλο δεν απαγορεύεται ο μετά την χειροτονία γάμος
Σύμφωνα με τους Πατέρες της Εκκλησίας δεν απαγορεύεται ο μετά τη χειροτονία γάμος
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: Ο ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ Η ΕΚΤΗ ΕΝ ΤΡΟΥΛΛΩ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
Οι νόμοι της πολιτείας και οι Κανόνες της Εκκλησίας
Ο μετά τη χειροτονία γάμος στην Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδο
Ο εισέτι ισχύων ΣΤ’ Κανόνας της Πενθέκτης. Εν Τρούλλω Συνόδου απαγορεύει πράγματι τον μετά τη χειροτονία γάμο των κληρικών;
Οι Κανόνες ΣΤ’ και ΙΒ’ της Πενθέκτης είναι αντίθετοι προς την Αγία Γραφή
Ο μετά τη χειροτονία γάμος και η Ορθόδοξη Σλαυϊκή Εκκλησία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’: Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ ΓΑΜΟΥ ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΠΟΨΕΩΣ
Η απαγόρευση του μετά την χειροτονία γάμου είναι απόφαση που προκαλεί κατάθλιψη
Η απαγόρευση του μετά την χειροτονία γάμου δεν στηρίζεται στην αλήθεια
Ο μετά την χειροτονία γάμος και οι παραδόσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’: ΠΟΙΑ ΣΥΝΟΔΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΝΑ ΜΗ ΤΕΛΕΙΤΑΙ ΓΑΜΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ
Περί της εν Τρούλλω Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου
Σύγκληση Οικουμενικής Συνόδου
Τρόπος αποτελεσματικής συνεννόησης των Ορθόδοξων Εκκλησιών
Εφικτή η κατάργηση μέσω Τοπικής Συνόδου της απαγόρευσης να μη τελείται γάμος μετά τη χειροτονία
Δυνατή η σύγκληση Πανορθοδόξου Συνόδου και η μέσω αυτής κατάργηση της απαγόρευσης του γάμου μετά τη χειροτονία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’: ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΝΑ ΜΗ ΤΕΛΕΙΤΑΙ ΓΑΜΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ
Απόπειρες για κατάργηση της απαγόρευσης τέλεσης γάμου μετά τη χειροτονία
Οι μέθοδοι της Εκκλησίας δεν είναι στατικές
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’: ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Οι παραδόσεις και ο πολιτισμός
Οι διοικητικού περιεχομένου Νόμοι και Κανόνες εδημιούργησαν παραδόσεις στην Εκκλησία
Παραδόσεις στην Ορθόδοξη Εκκλησία: Αμφίεση – Δημόσια εμφάνιση του Κλήρου
Η πολιτεία και οι εκκλησιαστικές παραδόσεις
Γάμος – Αγαμία του Κλήρου
Μεταβλητά τα έθιμα στην Εκκλησίας. Η αντίδραση των πιστών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
Δεν διασπάται η ενότητα της Εκκλησίας με τις μεταβολές
Η Εκκλησία και η Επιστήμη
Οι τροποποιήσεις και μεταβολές εκτιμώνται ως θείο θέλημα και επιταγή
Είναι ανάγκη η Εκκλησία να λάβει μέτρα
Η Ορθοδοξία και η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η βάση της κοινωνικής και της ιδιωτικής ζωής του ποιμνίου
Επίλογος
Πηγές – βιβλιογραφία
Ευρετήριο προσώπων και όρων