Πολλοί και πολλές φορές κάνουν λόγο σε συζητήσεις ή γράφουν σε μελέτες και επιφυλλίδες για (τη) δίκη του Ιησού Χριστού. Άλλοι επίσης μιλούν για δίκη βάσει του Ιουδαϊκού νόμου, του Μωσαϊκού νόμου, και άλλοι για δίκη βάσει του Ρωμαϊκού δικαίου. Και οι δύο πλευρές μάλλον ματαιοπονούν. Κατ’ αρχάς ο Ι. Χριστός ήταν αναμάρτητος, δεν ήταν παράνομος ούτε ως προς το ένα, ούτε ως προς το άλλο δίκαιο. Ούτε ως προς το θείο, ούτε ως προς το ανθρώπινο. Ήταν τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.
Πλην όμως γύρω στο 33 μ.Χ. έλαβαν χώρα μερικά γεγονότα που αναφέρονται σε μία δίκη και (κατα)δίκη του Ι. Χριστού στα Ιεροσόλυμα, πράγμα που ίσως θέλει να ανατρέψει το ανωτέρω «δόγμα» περί της αναμαρτησίας και αθωότητας του Ι. Χριστού. Και για το συμπέρασμα – «θέλημα» αυτό ίσως μπορεί να προσαχθεί και το γεγονός ότι δήθεν όλος ο Ιουδαϊκός λαός ανέλαβε την ευθύνη για την (κατα)δίκη αυτή, λέγοντας – επικαλούμενος το περίφημο (αυτο)ανάθεμα: «Το αίμα αυτού εφ’ ημάς και επί τα τέκνα ημών» (Ματθ. 27,25).
Εν πάση περιπτώσει. Ας ερευνήσουμε (πρβλ. Ιω. 5, 39) το θέμα.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ Β’
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΟΥ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ. Αλεξάνδρου Κατσιάρα
ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ (Θέση του ζητήματος)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΟΙ ΕΠΙΣΗΜΕΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΤΩΝ ΤΕΣΣΑΡΩΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΩΝ
1.- (Τα) κείμενα των τεσσάρων Ευαγγελίων
α) Εκ του κατά Ματθαίον
β) Εκ του κατά Μάρκον
γ) Εκ του κατά Λουκάν
δ) Εκ του κατά Ιωάννην
2.- Συνοπτική θεώρηση των μαρτυρίων (Τα Ευαγγέλια της Μεγάλης Εβδομάδος)
α) Αντιστοιχία προς τα τέσσερα Ευαγγέλια
β) Παράγοντες της δίκης του Ιησού (άμεσοι – έμμεσοι)
Ι. Πρόσωπα
ΙΙ. Στοιχεία
γ) Η πορεία της διαδικασίας
δ) Κρίσεις συγχρόνων – αυτοπτών προσώπων
3.- Αξιοπιστία των ευαγγελικών μαρτυριών
α) Η αντικειμενικότητα των Ευαγγελίων
β) Η διαχρονικότητα της Αγ. Γραφής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΕΣ ΗΜΙΕΠΙΣΗΜΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
1.- Ύμνοι – τροπάρια της Μεγάλης Εβδομάδος
α) Από τη Μεγάλη Δευτέρα
β) Από τη Μεγάλη Τρίτη
γ) Από τη Μεγάλη Τετάρτη
δ) Από τη Μεγάλη Πέμπτη
ε) Από τη Μεγάλη Παρασκευή
στ) Από την Κυριακή του Πάσχα
2.- Χαρακτηριστικές εκφράσεις των ανωτέρων ύμνων
α) Χαρακτηρισμοί
β) Κρίσεις
γ) Διακρίσεις
3.- Αντικειμενικότητα – αυθεντικότητα των εκκλησιαστικών ύμνων
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
ΕΛΕΓΧΟΣ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΤΗΣ ΔΙΚΗΣ (Ερείσματα για μια αναψηλάφηση)
1.- Η κατηγορία ότι ο Ιησούς Χριστός «εποίησε αυτόν υιόν Θεού»
α) Οι διατάξεις – υποδείξεις της Π. Διαθήκης
β) Η αποδυνάμωση – ανατροπή της κατηγορίας
γ) Η άποψη – ετυμηγορία της χριστιανικής κοινότητας
2.- Ο δόλος των (θρησκευτικών) πρωταγωνιστών
α) Η νομοθεσία της Π. Διαθήκης
β) Οι μαρτυρίες της Κ. Διαθήκης
γ) Υμνο-λογικός «τονισμός» και στιγματισμός του δόλου
3.- Η παραπλάνηση και πλάνη του απλού λαού
α) Ισχυρές αγιογραφικές ενδείξεις – μαρτυρίες
β) Η υιοθέτηση – επιβεβαίωση από τη χριστιανική κοινότητα
γ) Ανασκευή πιθανής ενστάσεως: Η ύπαρξη φθόνου εκ μέρους του λαού
ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ