Η ΟΔΟΣ
Το μετά χείρας πόνημα με τον τίτλο «Η Οδός», του αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου και Καθηγητού π. Γεωργίου Μεταλληνού, εκκρίτου και πανορθοδόξως γνωστού ακαδημαϊκού θεολόγου και εκκλησιαστικού ιστορικού, διακεκριμένου στο πλήρωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας για τους απολογητικούς αγώνες του υπέρ του Σώματος του Χριστού και ειδικώς υπέρ της προασπίσεως της καθαράς θεολογίας των Αγίων Πατέρων έναντι πάσης συγχρόνου οθνείας και αιρετικής προσμείξεως, παρουσιάζουμε μετά χαράς και στο ελληνικό, πλέον, αναγνωστικό κοινό. Ήδη η επί δύο μόλις χρόνια κυκλοφόρησή του στην αγγλική γλώσσα έχει σημειώσει πολλή επιτυχία, αποδεικνύοντας την αξία του και ότι ήλθε για να καλύψει ένα σημαντικό κενό στις θεολογικές και κατηχητικές ανάγκες και αναζητήσεις των ξένων Ορθοδόξων αδελφών μας.
Το βιβλίο αυτό, απόσταγμα σωρευμένης θεολογικής και ιστορικής γνώσεως, αλλά και ακαδημαϊκής και ποιμαντικής εμπειρίας του συγγραφέως, τρέφει τους φιλίστορες με τις προσεκτικώς αποθησαυρισμένες από αυτόν και περιεκτικώς παρεχόμενες βασικές, αλλά και ειδικές, γνώσεις και κλείδες, ιστορικές, λατρευτικές, δογματικές, ερμηνευτικές, ποιμαντικές και άλλες. Η διαπραγμάτευση των θεμάτων γίνεται σε μικρά κεφάλαια, καθιστάμενη έτσι περισσότερο εύληπτη, και άπτεται πολλές φορές σιωπηλώς, επικαίρων και φλεγόντων θεολογικών θεμάτων. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Η ΟΔΟΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ, Αρχιμανδρίτης Κύριλλος, Καθηγούμενος Ι. Ησυχαστηρίου Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΩΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΙΩΝΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ
α) Προέλευση και αποκάλυψη της Εκκλησίας
β) Υπάρχουν φάσεις στη ζωή της Εκκλησίας
γ) Το σχίσμα του άρραφτου χιτώνα του Χριστού
δ) Η διαίρεση της Χριστιανοσύνης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Ο ΛΥΤΡΩΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΤΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΑΚΤΙΣΤΟΥ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
α) Η Θεόσδοτη «κοινωνία»
β) Η αποστασία του ακτίστου
γ) Η λυτρωτική επέμβαση του Ακτίστου στην ιστροική πορεία του κτίσματος
δ) Η οδός προς την ένωση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ: ΤΟ ΦΩΣ ΚΑΙ Η ΕΛΠΙΔΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
α) «Αρχέτυπος» και «Τέλος»
β) «Προσδοκία Εθνών»
γ) «Αυτεπάγγελτος» Σωτήρας
δ) Ελευθερωτής και Ειρηνευτής
ε) Νικητής του θανάτου και Ζωοδότης
στ) Κύριος Ουρανού και Γης
ζ) «Εις αιώνας παρατεινόμενος»
η) «Σημείον Αντιλεγόμενον»
θ) Η Ορθή «Χριστολογία» εξασφαλίζει την Σωτηρία
ΚΕΦΑΛΑΙΑ 3
Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΩΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
«ΕΞ ΥΔΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ»
(Η Θεολογία του αγίου Βαπτίσματος)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
α) Η Χριστιανική Λατρεία
β) Λειτουργική τάξη και Ιστορική Εξέλιξη
γ) Η λατρεύουσα κοινωνία
δ) Εκκλησιοποίηση των Μέσων
ε) Λειτουργική Θεολογία
στ) Η Λειτουργία
ζ) Αγιασμός του σύμπαντος κόσμου
η) Λατρεία και πνευματική ζωή
θ) Λειτουργία μετά την Λειτουργία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6
Η ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΗΣΥΧΑΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΗΟΣΥΝΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7
«ΕΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΚΑΙ ΝΗΣΤΕΙΑ»
(Λατρεία και Άσκηση ως συνιστώσες του ορθόδοξου πνευματικού βίου)
α) Πνευματικός βίος και εκκλησιαστική θεολογία
β) Οι κύριες συνιστώσες του πνευματικού βίου
γ) Ο μοναχισμός ως λειτουργική άσκηση
δ) Μοναχισμός και θεολογία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
ΦΙΛΟΚΑΛΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΡΕΣΕΩΣ
α) Η Πίστη
β) Η «πρώτη» πίστη – η «απλή» πίστη – ή η «πίστις εξ ακοής»
γ) Τελεία πίστις – ενδιάθετος (εσωτερική) πίστις.
– Πατερικές αναφορές στη διπλή πίστη
Συμπερασματικές επισημάνσεις
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΚΑΙ ΚΟΛΑΣΗ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
α) Το κοινωνικό πρόβλημα ως πρόκληση για την Εκκλησία
β) Το κοινωνικό πρόβλημα – Ορθόδοξη θεώρηση
γ) Ορθόδοξη θεώρηση των αγαθών
δ) Όλα κοινά!
ε) Η λύση: Η Εκκλησία
στ) Η διακονία των «Επτά»
ζ) Προσφέρει κοινωνικό σύστημα η Εκκλησία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11
ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑ
α) Πρόβλημα ή ψευδοπρόβλημα;
β) Διπλή γνωσιολογία
γ) Οι δύο γνώσεις
δ) Διαλεκτική θεανθρώπινη
ε) «Μετακένωση» του δυτικού προβληματισμού στην Ορθόδοξη Ανατολή
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ