Η ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΟΙΜΕΝΑ
Με τον «Ποιμαντικό Κανόνα», όπως ο ίδιος ο Γρηγόριος ο Διάλογος αναφέρει, «ζωγράφισε» την προσωπογραφία «ωραίου ανθρώπου».
Πρόκειται δηλαδή για τη σκιαγράφηση του καλού ποιμένα, ο οποίος ξεχωρίζει για την ταπεινοφροσύνη, την αγάπη και κυρίως τη διάκριση που έχει αποκτήσει ως άλλος αββάς.
Τα ευδιάκριτα ασκητικά χαρακτηριστικά της απεικονιζόμενης μορφής συνιστούν την πιο αντιπροσωπευτική ιδιαιτερότητα του «Ποιμαντικού Κανόνα», υπενθυμίζοντας την πολύ βαθιά επιρροή των ασκητικών έργων του Ιωάννη Κασσιανού στη σκέψη του Γρηγορίου.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος συνέγραψε στην αρχή της ποιμαντορίας του, στα τέλη του έκτου αιώνα, τον «Ποιμαντικό Κανόνα» (Regula Pastoralis). Το έργο αυτό συνιστά πρακτικό οδηγό για τους ποιμένες της Εκκλησίας, επισκόπους κυρίως αλλά και πρεσβυτέρους. Κωδικοποιεί τρόπον τινα τους ενδεδειγμένους τρόπους δράσης και συμπεριφοράς που περιέχει η τέχνη του ποιμαίνειν. Περιγράφει δηλαδή το πώς ο ποιμένας της Εκκλησίας οφείλει να ανταπεξέρχεται στις πολλαπλές και σύνθετες προκλήσεις και απαιτήσεις της εκ μέρους του καθοδήγησης του ποιμνίου στην ατραπό εκείνη που τελικά οδηγεί τόσο τους ποιμενομένους όσο και τον ίδιο τον ποιμένα στην νοσταλγημένη «ουράνια πατρίδα μας», στον παράδεισο ως εσχατολογική κοινωνία και σχέση των ανθρώπων με τον Θεό. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Η ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΟΙΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Α’. ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ «ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΑ»:
Ο ποιμένας στον Αυγουστίνο
Η ποιμαντική τέχνη στον Γρηγόριο τον Θεολόγο
Ο ιερέας στον Ιωάννη τον Χρυσόστομο
Ο αββάς στον Ιωάννη Κασσιανό
Β’. ΠΤΥΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ «ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΑ»:
Η εσωτερικότητα στη διδασκαλία του Γρηγορίου Διαλόγου
Η ουράνια πατρίδα
Το εσχατολογικό βίωμα στη σκέψη του Γρηγορίου Διαλόγου
Ο ποιμένας ως κήρυκας στη σκέψη του Γρηγορίου Διαλόγου
Η Αγία Γραφή και η ερμηνεία της κατά τον Γρηγόριο Διάλογο
Γ’. Η ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΟΙΜΕΝΑ ΣΤΟΝ «ΚΑΝΟΝΑ» ΚΑΙ Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΤΗΣ:
Η σκιαγράφηση του ποιμένα μέχρι το τέταρτο μέρος του «Κανόνα»
Το τέταρτο μέρος και το ερώτημα του τι είναι ο «Ποιμαντικός Κανόνας»
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
ΒΡΑΧΥΓΡΑΦΙΕΣ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ