Χωρίσαμε τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε σε επτά ενότητες. Στην πρώτη που έχει εισαγωγικό χαρακτήρα, παραθέτουμε μερικές βασικές και θεμελιώδεις έννοιες σχετικά με το θεσμό των Συνόδων και τιε προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται, για να είναι μία Σύνοδος όντως Ορθόδοξος και Οικουμενική. Η δεύτερη περιλαμβάνει την προπαρασκευή της Συνόδου της Κρήτης. Η Τρίτη την συγκρότησή της. Η τέταρτη τις αποφάσεις της και την κριτική που άσκησαν τοπικές Εκκλησίες, κληρικοί και λαϊκοί. Η Πέμπτη τα συμπεράσματα και τις εκτιμήσεις του συγγραφέως σχετικά με την συγκρότηση και τις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης. Η έκτη την στάση των ετερόδοξων απέναντι στη Σύνοδο της Κρήτης και τη σχέση της με την Β’ Βατικανή Σύνοδο και η έβδομη περιλαμβάνει τις κυριότερες μετασυνοδικές εξελίξεις και θλιβερά επακόλουθα της Συνόδου της Κρήτης μέχρι σήμερα, (2019). Τέλος, κλείνουμε με γενικά συμπεράσματα και εκτιμήσεις για το τι δέον γενέσθαι, κατά την ταπεινή μας γνώμη. […] (Από την εισαγωγή του συγγραφέα που περιέχεται στην έκδοση).
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Εισαγωγή
Ενότητα Α’
α. Ο Συνοδικός θεσμός στη ζωή της Εκκλησίας.
β. Όροι και προϋποθέσεις της Οικουμενικής Συνόδου.
Ενότητα Β’
Προετοιμασία της Συνόδου της Κρήτης
- Ιστορική αναδρομή.
- Πανορθόδοξα Συνέδρια και Διασκέψεις.
- Προσυνοδικές Διασκέψεις.
- Στην τελική ευθεία προς την Σύνοδο της Κρήτης.
- Γενική αξιολόγηση της προσυνοδικής περιόδου μέχρι της συγκλήσεως της Συνόδου της Κρήτης.
α. Ο οικουμενιστικός χαρακτήρας των «Συνεδρίων» και «Διασκέψεων».
Ι. Κριτικές παρατηρήσεις στις αποφάσεις της Γ’ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως.
ΙΙ. Κριτικές παρατηρήσεις στο κείμενο της Ε’ Προσυνοδικής Πανορθοδόξου Διασκέψεως με τίτλο: «Σχέσις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον».
β. Η καθιέρωση των «Συνεδρίων» και των «Διασκέψεων» ως θεσμών στη ζωή της Εκκλησίας.
γ. Οι συμμετέχοντες στα «Συνέδρια» και τις «Διασκέψεις».
δ. Η ιστορική εξέλιξη της θεματολογίας της Συνόδου της Κρήτης.
- Οσιακές μορφές της εποχής μας για την μέλλουσα να συγκληθεί Σύνοδο της Κρήτης.
Ενότητα Γ’
Συγκρότηση της Συνόδου της Κρήτης
Α. Κανονισμός Οργανώσεως και Λειτουργίας της «Αγίας και Μεγάλης Συνόδου» της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Β. Η μη συμμετοχή στη Σύνοδο της Κρήτης των Εκκλησιών της Αντιόχειας, της Ρωσίας, της Βουλγαρίας και της Γεωργίας.
Γ. Παρέμβαση του Αγίου Όρους για την μέλλουσα να συγκληθεί Σύνοδο της Κρήτης.
Δ. Επιστολές των Ιερών Μονών Καρακάλλου και Γρηγορίου Αγίου Όρους για την μέλλουσα να συγκληθεί Σύνοδο της Κρήτης.
Ε. Κριτικοί σχολιασμοί επί του « Κανονισμού».
ΣΤ. Η παρουσία και ο ρόλος της αμερικανικής κυβερνήσεως στη συγκρότηση της Συνόδου της Κρήτης.
Ενότητα Δ’
Αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης και κριτική απέναντι αυτών από τοπικές Εκκλησίες, συλλογικούς φορείς, κληρικούς και λαϊκούς.
1.Τα οκτώ συνοδικά κείμενα που παρήγαγε η Σύνοδος της Κρήτης.
Α. «Μήνυμα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον Ορθόδοξο λαό και κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως».
Β. «Εγκύκλιος της Αγίας αι Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Ι. Η Εκκλησία: Σώμα Χριστού, εικών της Αγίας Τριάδος.
ΙΙ. Η αποστολή της Εκκλησίας εν τω κόσμω.
ΙΙΙ. Η Οικογένεια – εικών της αγάπης του Χριστού προς την Εκκλησίαν.
ΙV. Η κατά Χριστόν παιδεία.
V. Η Εκκλησία ενώπιον των συγχρόνων προκλήσεων.
VI. Η Εκκλησία ενώπιον της παγκοσμιοποιήσεως, ακραίων φαινομένων βίας, και της μεταναστεύσεως.
VII. Η Εκκλησία: μαρτυρία εν διαλόγω.
Γ. «Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας εις τον σύγχρονον κόσμον».
1. Η αξία του ανθρωπίνου προσώπου.
2. Περί ελευθερίας και ευθύνης.
3. Περί ειρήνης και δικαιοσύνης.
4. Η ειρήνη και η αποτροπή του πολέμου.
5. Η Ορθόδοξος Εκκλησία έναντι των διακρίσεων.
6. Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας ως μαρτυρία αγάπης εν διακονία.
Δ. Τα Αυτόνομον και ο τρόπος ανακηρύξεως αυτού.
Ε. Η Ορθόδοξος Διασπορά.
Κανονισμός Λειτουργίας των Επισκοπικών Συνελεύσεων εν τη Ορθοδόξω Διασπορά.
ΣΤ. Το μυστήριον του γάμου και τα κωλύματα αυτού.
Ι. Ο Ορθόδοξος Γάμος.
ΙΙ. Κωλύματα Γάμου και εφαρμογή της Οικονομίας.
Ζ. Η σπουδαιότης της νηστείας και η τήρησις αυτής σήμερον.
Η. Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον.
- Κριτικές παρατηρήσεις σχετικά με τη συγκρότηση και τις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης από τοπικές Εκκλησίες, ιεράρχες, συλλογικούς φορείς, λοιπούς κληρικούς, αγιορείτες πατέρες και λαϊκούς θεολόγους.
α. Η στάση των τεσσάρων Ορθοδόξων Εκκλησιών που δεν έλαβαν μέρος στη Σύνοδο της Κρήτης απέναντι στις αποφάσεις της.
β. Η στάση του Αγίου Όρους απέναντι στις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης.
Ι. Το επίσημο ανακοινωθέν του Αγίου Όρους για τη Σύνοδο της Κρήτης.
ΙΙ. Σύντομη κριτική επί του ως άνω αγιορείτικου « Μηνύματος».
γ. Σχολιασμοί Αρχιερέων.
δ. Σχολιασμοί συλλογικών φορέων και οργανώσεων.
I. Η «Σύναξη Κληρικών και Μοναχών».
II. Στρογγυλή Τράπεζα στη Μολδαβία.
III. Η Αδελφότητα του «Σωτήρος».
IV. Το Γραφείο Αιρέσεων και Παραθρησκειών της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς.
V. Ανοικτή επιστολή τεσσάρων κληρικών από την Εκκλησία της Κρήτης.
ε. Κριτικές παρατηρήσεις λοιπών κληρικών
στ. Κριτικές παρατηρήσεις από τον χώρο του Μοναχισμού.
Ι. Ανοικτή επιστολή αγιορειτών πατέρων προς την Ιερά Κοινότητα.
ΙΙ. «Έμπονος κραυγή» κελλιωτών αγιορειτών Πατέρων.
ΙΙΙ. Ο αρχ. Αναστάσιος Αναστασίου, πρώην Ηγούμενος της Ιεράς Μονής του Μεγάλου Μετεώρου.
IV. Η Γερόντισσα Ιουστίνα από τη Ρουμανία.
ζ. Κριτικές παρατηρήσεις λαϊκών.
- Συμπληρωματικά σχόλια επί των συνοδικών κειμένων.
Α. Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
Β. Καθηγητού κ. Δημητρίου Τσεγγελίδη.
Γ. Της «Συνάξεως Κληρικών και Μοναχών».
Δ. Αγιορειτών Πατέρων.
Ενότητα Ε’
Συμπεράσματα και εκτιμήσεις σχετικά με τη συγκρότηση και τις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης.
Α. Η Σύνοδος της Κρήτης σε σχέση με τις παλαιότερες Οικουμενικές Συνόδους της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Γενικές διαπιστώσεις.
Β. Σύντομος σχολιασμός του έκτου συνοδικού κειμένου με τίτλο: «Σχέσις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον».
- Παρουσιάζει κενά και παραλείψεις.
- Παρουσιάζει κακόδοξες διατυπώσεις, αντιφάσεις και ασάφειες.
- Μας δίδει μια ψευδή και παραπλανητική εικόνα των μέχρι σήμερα διεξαχθέντων θεολογικών διαλόγων.
Γ. Το Διαθρησκειακό άνοιγμα της Συνόδου της Κρήτης στο συνοδικό κείμενο με τίτλο: « Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας εν τω συγχρόνω κόσμω».
1. Σύντομη ιστορική αναδρομή.
2. Βασικές δογματικές παραδοχές.
3. Η Διαθρησκειακή οικουμενιστική «θεολογία» υπό το φως της Ορθοδόξου Πατερικής Θεολογίας.
α. Ο θεός των Εβραίων και του Ισλάμ.
β. Το επιχείρημα της ειρήνης.
γ. Το επιχείρημα της αγάπης.
δ. Το επιχείρημα των Διαλόγων των αγίων αποστόλων και των αγίων Πατέρων με τους αλλόθρησκούς.
Δ, Γενικότερες παρατηρήσεις στα συνοδικά κείμενα: «Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας εις τον σύγχρονον κόσμον», «Μήνυμα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον Ορθόδοξο λαό και κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως» και «Εγκύκλιος της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας».
Ε. Η καινοφανής και κακόδοξη θεωρία περί Εκκλησίας, ως «Εικόνος της Αγίας Τριάδος» στην «Εγκύκλιο» της Συνόδου της Κρήτης.
ΣΤ. Στο παρασκήνιο της Συνόδου της Κρήτης.
Ενότητα ΣΤ’
Οι ετερόδοξοι απέναντι στη Σύνοδο της Κρήτης. Η σχέση της με την Β’ Βατικανή Σύνοδο.
1.Οι Γενικές παρατηρήσεις
α. Η στάση του Βατικανού.
β. Η στάση των προτεσταντών και μονοφυσιτών.
- Η Σύνοδος της Κρήτης στα χνάρια της Β’ Βατικανής Συνόδου. Εσωτερική σχέση μεταξύ των δύο Συνόδων.
α. Πατριάρχης Βαρθολομαίος: «Έχουμε τους ίδιους στόχους με τον Πάπα Ιωάννη 23ο».
β. Όχι «δογματισμούς».
γ. Ενίσχυση της Οικουμενικής κινήσεως.
δ. Ο κυρίαρχος ρόλος των ακαδημαϊκών θεολόγων.
ε. Εκκλησιολογική Σύγκλιση: Ακολουθώντας την Β’ Βατικανή Σύνοδο, όχι τους Άγιους Πατέρες!
Ενότητα Ζ’
Κυριώτερες μετασυνοδικές εξελίξεις.
1. Η Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος της 23ης Νοεμβρίου 2016.
2. Η Εγκύκλιος της Δ. Ι. Σ.: «Προς τον Λαό. Για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Κρήτης».
α. Σύντομες θεολογικές παρατηρήσεις πάνω στην ως άνω «Εγκύκλιο» της Δ. Ι.Σ.
3. Άλλες περαιτέρω θλιβερές συνέπειες και επακόλουθα από τη Σύνοδο της Κρήτης.
4. Τι δέον γενέσθαι; Το χρέος μας.
Φωτογραφικό παράρτημα.