Ένας Θεός που είναι κοινωνία αγάπης∙ μια ανθρωπότητα που εικονίζει αυτήν την κοινωνία∙ ένας κόσμος που προσφέρεται και αντιπροσφέρεται ως δώρο∙ ιδού ο τρόπος ζωής που η Εκκλησία ευααγγελίζεται στους ανθρώπους. Την αλληλοπεριχώρηση αγάπης και ελευθερίας, ετερότητας και κοινότητας∙ τη χαρίτωση της ύπαρξης και την αθανασία του προσώπου∙ ιδού τι καλείται να βιώσει ο πιστός.
Μέσα στην Εκκλησία σπουδάζεται η αυτογνωσία, η κοινωνικότητα, η φιλοκαλία, αναδεικνύεται η συνεχής μεταμόρφωση της ζωής. Ενσαρκώνοντας η ίδια μια ενότητα που υπερβαίνει κα΄θε βιολογική ή κοινωνική διάκριση, η Εκκλησία ελευθερώνει τον άνθρωπο και την ιστορία από κάθε μανιχαϊστική δυαλιστική θεώρηση της ζωής. Για την Εκκλησία καμμιά διάσταση δεν υπάρχει ανάμεσα στον Θεό και τον άνθρωπο, στο πνεύμα και την ύλη, στο έτερο και το καθολικό. Η μόνη διάκριση που ευσταθεί είναι η επιτυχία ή η αποτυχία του ανθρώπου να αγαπήσει, η αποδοχή ή η άρνησή του να σωθεί, να παραμείνει δηλαδή σώος, ακέραιος, μη υποκείμενος στη φθορά και το θάνατο – ψυχικό και σωματικό.
Ο άνθρωπος όμως που αρνείται την εσαεί δωρούμενη αγάπη του Θεού εμμένει στην αυτάρκεια αυτού του κόσμου, γι’ αυτό και επανέρχεται στην προχριστιανική διάκριση βέβηλου και ιερού. Μόνο που τώρα η διάκριση αυτή εμφανίζεται με πιο εκλεπτυσμένη μορφή, εστιάζεται γύρω από ιδεολογίες, ομάδες, συνασπισμούς. Οι «δικοί μας» έχουν απόλυτο δίκαιο, είναι «οι αγωνιστές του καλού». Απεναντίας οι «άλλοι» έχουν εξ ολοκλήρου άδικο, είναι «οι υπηρέτες του κακού». Η δυαλιστική θέαση της ζωής μετατρέπει τον κόσμο σε πεδίο συνεχούς αντιπαράθεσης μερών εξ ορισμού εχθρικών μεταξύ τους. Ο πεπτωκώς άνθρωπος αδυνατεί να βιώσει όραμα ζωής το οποίο να περικλείει και να ενώνει όλους τους ανθρώπους. Όπως επίσης αδυνατεί να κατανοήσει ότι παρά την καύχησή του για πνευματική απελευθέρωση, εξακολουθεί να θητεύει και να θυσιάζει στα ιδεολογικά είδωλα της σύγχρονης καταναλωτικής κοινωνίας. […]
(Απόσπασμα από το προλογικό σημείωμα που περιέχεται στο βιβλίο)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΣΤΑΥΡΟΣ Σ. ΦΩΤΙΟΥ, Μαρτυρία ζωής (Προλογικό σημείωμα)
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΤΡ. ΓΙΟΥΛΤΣΗΣ, Δόγμα και ήθος στη ζωή και την παράδοση της Εκκλησίας
ΚΑΛΛΙΣΤΟΣ ΓΟΥΕΑΡ, Τι είναι ένας μάρτυρας;
ΜΙΧΑΗΛ Σ. ΚΑΡΔΑΜΑΚΗΣ, Η αλλοτρίωση στη νεοελληνική κοινωνία
ΑΝΕΣΤΗΣ Γ. ΚΕΣΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, Η κοινωνικότητα ως μοναξιά και η Εκκλησία ως αληθινή κοινωνία
ΝΙΚΟΣ Α. ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, Ο θεραπευτικός χαρακτήρας της εν Χριστώ σωτηρίας
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΡΑΚΑΤΕΛΛΗΣ, Τέσσερις συναντήσεις της θεολογίας: κίνδυνοι και προοπτικές
ΣΤΑΥΡΟΣ Σ. ΦΩΤΙΟΥ, Η αγάπη ως ζωή κατά τον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο