ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ – ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ
Ο άγιος Ιερώνυμος θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες θεολογικές προσωπικότητες της Ύστερης Αρχαιότητας. Πρόκειται για ένα σπουδαίο λόγιο, έναν ακούραστο εργάτη των γραμμάτων της ρωμαϊκής Ύστερης Αρχαιότητας, ο οποίος σημάδεψε με το τεράστιο θεολογικό και φιλολογικό του έργο τον 4ο και 5ο αιώνα. Για την εποχή του, ο Ιερώνυμος ήταν πρωτοπόρος. Έχει τη διάκριση ότι ήταν ο πρώτος Λατίνος χριστιανός συγγραφέας που στήριξε τις πνευματικές θέσεις, κυρίως κατά την άσκησή του ως μοναχός στην ανατολική έρημο. Ο Ιερώνυμος ήταν επίσης, ο πρώτος που έγινε γνωστός ως μεταφραστής, κριτικός κειμένων και ερμηνευτής της Βίβλου, έχοντας γνώση του κειμένου της στις πρωτότυπες γλώσσες. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ – ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
1.- Ιστορικό και θεολογικό πλαίσιο
2.- Ο βίος του αγίου Ιερωνύμου
3.- Η εργογραφία του αγίου Ιερωνύμου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
Η ΙΕΡΩΝΥΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΟΓΡΑΦΙΑ: ΕΝΑ ΜΕΣΟ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΕΩΝ ΤΟΥ
1.- Ο ρόλος της επιστολογραφίας τον 4ο και 5ο αιώνα
2.- Οι επιστολές του Ιερωνύμου και τα χαρακτηριστικά τους
3.- Χωροχρόνος συγγραφής των Επιστολών
4.- Ταξινόμηση των Επιστολών του
5.- Θεματικές ενότητες των Επιστολών
6.- Χειρόγραφη παράδοση και εκδόσεις των Επιστολών του
7.- Σκιαγράφηση της προσωπικότητας των παραληπτριών του
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΑΣΚΗΤΙΣΜΟΥ ΤΟΝ 4ο ΑΙΩΝΑ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟ
1.- Η γυναίκα της Ύστερης Αρχαιότητας μέσα στην κοινωνία και την Εκκλησία
2.- Τα χαρακτηριστικά του γυναικείου ασκητισμού τον 4ο και 5ο αιώνα. Η πρόσληψή τους από τον Ιερώνυμο
3.- Η διδασκαλία του Ιερωνύμου για τον γυναικείο ασκητισμό
α. Γυναικείος ασκητισμός στον οίκο
β. Γυναικείος ασκητισμός στην έρημο
4.- Η γυναίκα – παρθένος στην επιστολογραφία του Ιερωνύμου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
ΟΙ ΙΕΡΩΝΥΜΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΕΡΙ ΧΗΡΕΙΑΣ
1.- Το νομοθετικό πλαίσιο για την τάξη των χηρών γυναικών
2.- Η χριστιανική παράδοση για τις χήρες γυναίκες
3.- Μεθοδολογία αντίκρουσης επιχειρημάτων για την διατήρηση της χηρείας
4.- Ιερωνυμικές απόψεις για τον ρόλο των χηρών γυναικών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’
Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΣΤΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ
1.- Το νομοθετικό πλαίσιο για το γάμο τον 4ο και 5ο αιώνα
2.- Τα χαρακτηριστικά του γάμου στις Επιστολές του αγίου Ιερωνύμου
3.- Ο ορισμός της εγκράτειας στον γάμο
4.- Περί διαπαιδαγώγησης των μικρών παιδιών από τους γονείς
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’
ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΦΙΛΑΡΕΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ
1.- Ενδυματολογικές και καλλωπιστικές συνήθειες των γυναικών πριν την εποχή του Ιερωνύμου
2.- Η εμφάνιση και η ενδυμασία των γυναικών κατά τον άγιο Ιερώνυμο
3.- Ο γυναικείος καλλωπισμός και οι απόψεις του Ιερωνύμου
4.- Σωματική υγιεινή και αγώνας κατά των αισθήσεων
5.- Απάρνηση της γυναικείας φιλαρέσκειας
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
SUMMARY
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ