Το περιεχόμενο του βιβλίου αναφέρεται στον βίο και την πολιτεία του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου, ο οποίος συνέγραψε τα περίφημα Αρεοπαγιτικά συγγράμματα, που τον αποδεικνύουν ως «αγγελόνουν» θεολόγο. Μελετώντας κανείς τα συγγράμματα αυτά, ήτοι Περί της Μυστικής θεολογίας, Περί θείων ονομάτων, Περί ουρανίου Ιεραρχίας και εκκλησιαστικής Ιεραρχίας και τις επιστολές οσφραίνεται μια θαυμαστή θεολογία πού εκφράζει θαυμαστώς την θεολογία της Εκκλησίας, όπως εκφράσθηκε από τους Προφήτας και τους Αποστόλους, ιδιαιτέρως από τον Απόστολο Παύλο.
Ο βίος του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου είναι θαυμαστός, ήτοι ήταν γνώστης της Ελληνικής φιλοσοφίας, μαθητής του Αποστόλου Παύλου και του Αγίου Ιεροθέου, υμνητής της Υπεραγίας Θεοτόκου, κατά την ένδοξη Κοίμησή της, συγγραφεύς υπέροχων θεολογικών συγγραμάτων, Επίσκοπος Αθηνών και Παρισίων, και τελικά μάρτυς υπέρ Χριστού. Όλα αυτά περιέχονται στο ιερό Συναξάριο της Εκκλησίας και την ιερά ακολουθία και τα τροπάρια που ψάλλονται κατά την ετήσια ιερά μνήμη του, την 3η Οκτωβρίου κάθε έτος. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου που περιέχεται στο βιβλίο)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου
Προλογικό σημείωμα π. Γεωργίου Μεταλληνού
Προλογικό σημείωμα Όλγας Γ. Αλεξάνδρου
Εισαγωγή
Περί της εγκυρότητας της Ορθόδοξης Παράδοσης
Η παρουσία του Διονυσίου στην Κοίμηση της Θεοτόκου
Ο τριχασμός μιας προσωπικότητας και η Δύση
«Ψευδο-Διονύσιος» ή απλώς Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης;
Οι Αρεοπαγιτικές λέξεις που τοποθετούν την σκέψη του στον 1ο μ. Χ. αι.
Το «λεπτότερον» ως έννοια, ο Διονύσιος και οι Νεοπλατωνικοί
Η πορεία του Διονυσίου προς τον Ιησού μέσω της Υπεραγίας Μαριάμ
Ο Διονύσιος, η Δάμαρις και η πιθανή τους σχέση με τον Φίλωνα
Η διδασκαλία του Αγίου Ιεροθέου προς τον Διονύσιο
Ο μοναχισμός και ο Αγ. Διονύσιος
Ο Άγιος Διονύσιος και η Θεία Λειτουργία
Η αναφορά του Διονυσίου στην Καινή Διαθήκη
Ο Διονύσιος ήταν η εξαίρεση ή ο κανόνας μεταξύ των Ελλήνων;
Η απουσία της λέξης «Πλάτων» και των παραγώγων της στον Διονύσιο
Ο Πλατωνικός και ο Αρεοπαγιτικός «Θείος Έρως»
Οι Γαλιλαίοι και οι Έλληνες: εκλεκτικές συγγένειες και συνδέσεις
Οι γνωστικοί, ο Σίμων ο Μάγος και ο αγώνας του Διονυσίου κατ’ αυτών
Τα Αρεοπαγιτικά, η πηγή Q, ο Παύλος και η ελληνιστική αισθητική
Η Χρονολόγηση των κειμένων
Γιατί επί 400 χρόνια υπάρχει σιωπή για τα κείμενά του;
Η χρήση του όρου «υπόστασις» στον Διονύσιο
Ο Διονύσιος ως πρώτος Επίσκοπος Παρισίων
Το τρομαχτικό «σημείον» της τελείωσης του Διονυσίου
Οι υποθήκες του Διονυσίου σε έναν κόσμο που δεν τον κατάλαβε
Σημείωση
Σημειώσεις του συγγραφέα που δεν πρόλαβαν να ενταχθούν στο αρχικό κείμενο
Βιβλιογραφία