ΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ
Εις αυτήν την ομιλίαν θ’ ασχοληθώ με τας οδούς και τους τρόπους που κατά την παραδοσιακήν Ορθόδοξον Χριστιανικήν διδασκαλίαν οδηγούν προς την αγιότητα. Θα προλογίσω αυτά τα οποία έχω να ειπώ επί του θέματος αυτού με μερικάς παρατηρήσεις διά την καταγωγήν του Ορθοδόξου ιδεώδους του αγίου, και μίαν εξήγησιν της Ορθοδόξου αντιλήψεως περί των αγίων.
Το ιδεώδες του αγίου έχει την αρχήν του είς την Αγίαν Γραφήν. Ευρίσκεται και εις την Παλαιάν και εις την Καινήν Διαθήκην. Εις το Λεϋιτικόν, ο Θεός λέγει: «Και αγιασθήσεσθε και άγιοι έσεσθε, ότι άγιός ειμι εγώ Κύριος ο Θεός υμών» (ια’ 44). Η ρήσις αυτή απευθύνεται προς τον προφήτην Μωϋσήν και τον αδελφόν του Ααρών∙ και τους ζητείται να την μεταδώσουν εις τον λαόν των. Ο Θεός επαναλαμβάνει αυτήν την δήλωσιν δύο φοράς εις το Λεϋιτικόν, λέγων εις τον Μωϋσήν: «Λάλησον τη συναγωγή των υιών Ισραήλ, και ερείς προς αυτούς: Άγιοι, έσεσθε, ότι άγιος εγώ Κύριος ο Θεός υμών» (ιθ’ 2, κ’ 7).
Αναφορικώς με την Παλαιάν Διαθήκην, ο εκλιπών Βασίλειος Βέλλας, καθηγητής της Παλαιάς Διαθήκης εις το Πνεπιστήμιον των Αθηνών, κάμνει την εξής παρατήρησιν: «Η συνειδητή του ανθρώπου προσπάθεια να πλησιάση δι’ όλων αυτού των δυνάμεων την αγιότητα του Θεού αποτελεί κατά την Παλαιάν Διαθήκην την ουσίαν της θρησκείας».
Το ιδεώδες του αγίου παρουσιάζεται με μεγαλυτέραν έμφασιν εις την Καινήν Διαθήκην. Το ευρισκόμενον εις τα Ευαγγέλια και τας επιστολάς των Αποστόλων. Εις το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον, ο Κύριος λέγει: «Έσεσθε ουν ημείς τέλειοι, ώσπερ ο Πατήρ υμών ο εν τοις ουρανοίς τλελειος εστίν» (ε’ 48). […]
(Απόσπασμα από την εισαγωγή του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΑΦΙΕΡΩΣΗ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ
1.- ΕΙΣΑΓΩΓΗ
2.- ΟΔΟΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ
3.- ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΟΤΗΤΑ
Α’ Σωματικαί εργασίαι
Β’ Πνευματικαί εργασίαι
4.- ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Α’ ΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ
Β’ ΛΟΓΟΣ ΔΙΑ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΖΟΥΝ ΕΙΣ ΤΟΝ «ΚΟΣΜΟΝ»
ΠΙΝΑΞ ΚΥΡΙΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ
ΠΙΝΑΞ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ