Η έρευνα και η συγγραφή της παρούσης Μελέτης δεν ήσαν εις τας προθέσεις και τον προγραμματισμόν του συγγραφέως, κατά τον χρόνον τούτον, καθόσον, μετά την συγγραφήν της “Ιστορίας της Αρχεγόνου Αποστολικής Εκκλησίας, 33-70 μ.Χ.” το έτος 2012, εδόθη προτεραιότης εις την συγγραφήν διαφόρων Ερμηνευτικών Υπομνημάτων εις βιβλία της Καινής Διαθήκης. Ότε όμως τον Απρίλιον του έτους 2013 επεσκέφθην το Σεπτόν Οικουμενικόν Πατριαρχείον, ίνα προσφέρω ιδιοχείρως το ανωτέρω βιβλίον εις την Α. Θ. Παναγιότητα τον Οικουμενικόν Πατριάρχην Κύριον Κύριον ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΝ Α’, συζητήσεως γενομένης, η Α. Θ. Παναγιότης με ηρώτησεν αν έχωμεν αρκετάς πληροφορίας εκ της Καινής Διαθήκης, περί του έργου και εις ποίας περιοχάς, ως και περί του τέλους του βίου των Δώδεκα Αποστόλων, μετά την Αποστολικήν Σύνοδον των Ιεροσολύμων, περί το τέλος του 48 μ.Χ. Απήντησα εις τον Σεπτόν Προκαθήμενον της Ορθοδοξίας, ότι, δυστυχώς, εξαιρέσει των Αποστόλων Πέτρου και Ιωάννου, ουδεμίαν περί των λοιπών Δέκα Αποστόλων πληροφορίαν εκ της Καινής Διαθήκης, μετά την Αποστολικήν Σύνοδον, έχομεν. Αι ελάχιστοι δε περί τούτων πληροφορίαι εκ της αρχεγόνου Εκκλησιαστικής Παραδόσεως, περί του έργου και του τέλους αυτών, προέρχονται κυρίως εκ των Αποκρύφων βιβλίων, δεδομένου, ότι η μεταποστολική Εκκλησία ηγωνίζετο, κυριολεκτικώς, να επιβιώση, μετά την ολοσχερή καταστροφήν των Ιεροσολύμων, υπό των Ρωμαίων, το 70 μ.Χ. και τον διασκορπισμόν του ποιμνίου της Μητρός Εκκλησίας εις τας διαφόρους Χώρας της Μέσης Ανατολής, αφ’ ενός και την σφοδράν εναντίον αυτής επίθεσιν, εκ μέρους της προπαγάνδας του εν τω μεταξύ ενσκύψαντος Γνωστικισμού, ο οποίος ηπείλει και αυτήν ακόμη την ύπαρξίν της, αφ’ ετέρου. Ο κίνδυνος ούτος διήρκεσε μέχρι του τέλους του 4ου αιώνος, αλλά, κατά τον 2ον αιώνα, ο αγών της Εκκλησίας υπήρξε, κυριολεκτικώς, αγών επιβιώσεως. Τρίτος δε θανάσιμος κίνδυνος ενεφανίσθη ταυτοχρόνως ο εκ μέρους διαφόρων Ρωμαίων Αυτοκρατόρων απηνής διωγμός της Εκκλησίας, οι οποίοι απηγόρευον οιανδήποτε δημοσίαν εκδήλωσιν αυτής, ακόμη δε και αυτής της λατρείας.
Η Α. Θ. Παναγιότης, ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ήκουσε μετά προσοχής τα λεχθέντα και μόλις επεράτωσα τον λόγον, είπεν επί λέξει: «θέλω να ασχοληθής με το θέμα, διότι επιθυμώ να πληροφορηθώ τι απέγινεν έκαστος των Δώδεκα Αποστόλων, μετά την Αποστολικήν Σύνοδον των Ιεροσολύμων και πως επεράτωσεν τον βίον. Επί παραδείγματι, πρόσθεσε, επιθυμών να πληροφορηθώ τι απέγινεν ο Απόστολος Βαρθολομαίος, που εκήρυξε το Ευαγγέλιον του Χριστού και πως επεράτωσε τον βίον». Παρ’ όλον ότι ευρισκόμην ήδη περί το τέλος της συντάξεως του Ερμηνευτικού Υπομνήματός μου εις την προς Ρωμαίους Επιστολήν, υπείκων ευλαβώς εις την επιθυμίαν της Α. Θ. Παναγιότης, εδήλωσα ότι, ευθύς μετά το πέρας αυτού, θα αναλάβω την διαπραγμάτευσιν του θέματος τούτου. […]
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΒΡΑΧΥΓΡΑΦΙΑΙ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το Αποστολικόν Αξίωμα και η Αποστολική Εξουσία
Ο Αντιπροσωπευτικός χαρακτήρ των Αποστόλων
Η θέσις των Δώδεκα Αποστόλων εις την Εκκλησίαν
Η θέσις του Παύλου εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Οι Απόστολοι «Μάρτυρες» καιθ «Ερμηνευταί» του Προσώπου και του Απολυτρωτικού Έργου του Ιησού Χριστού
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Α’
ΠΕΤΡΟΣ
Καταγωγή και κλήσις του Πέτρου εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Το αποστολικόν έργον και η θέσις του Πέτρου εις την Ηγεσίαν της Αρχεγόνου Αποστολικής Εκκλησίας
Μαρτύριον
Ο Πέτρος εις την Αρχαίαν Εκκλησιαστικήν Παράδοσιν
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β’
ΑΝΔΡΕΑΣ
Όνομα, καταγωγή και κλήσις εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Αι περί του Αποστόλου Ανδρέου πληροφορίαι της Εκκλησιαστικής Παραδόσεως μέχρι το 500 μ. Χ.
Αι πληροφορίαι της Εκκλησιαστικής Παραδόσεως μετά το 500 μ. Χ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Γ’
ΙΑΚΩΒΟΣ ΥΙΟΣ ΖΕΒΕΔΑΙΟΥ
Τα ιστορικά δεδομένα
Ο Ιάκωβος εις την Εκκλησιαστικήν Παράδοσιν
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Δ’
ΙΩΑΝΝΗΣ ΥΙΟΣ ΖΕΒΕΔΑΙΟΥ Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ
Ο Ιωάννης προ της κλήσεώς του εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Από της κλήσεώς του μέχρι της αποχωρήσεώς του εξ Ιεροσολύμων
Από της αποχωρήσεώς του εξ Ιεροσολύμων μέχρι του θανάτου του.
α. Αι Επιστολαί του Ιωάννου
β. Το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον
γ. Η Αποκάλυψις
δ. Ο χρόνος συγγραφής της Αποκαλύψεως
Ο Ιωάννης εις την Μεταγενεστέραν και την Απόκρυφον Παράδοσιν
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ε’
ΦΙΛΙΠΠΟΣ
Ο Φίλιππος εις την Καινήν Διαθήκην
Η Αποστολική δράσις του Φιλίππου
Το Μαρτύριον του Φιλίππου
Το «Κατά Φίλιππον Ευαγγέλιον»
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΣΤ’
ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ
Όνομα, καταγωγή και κλήσις εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Η αποστολική δραστηριότης του Βαρθολομαίου
Τα εις τον Βαρθολομαίον αποδιδόμενα συγγράματα
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ζ’
ΜΑΤΘΑΙΟΣ
Όνομα, καταγωγή και κλήσις εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Η αποστολική δραστηριότης του Ματθαίου
Τα εις τον Ματθαίον αποδιδόμενα συγγράματα
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Η’
ΘΩΜΑΣ
Όνομα, καταγωγή και κλήσις εις το Αποστολικόν Αξίωμα
Τα εις τον Θωμάν αποδιδόμενα συγγράματα
Η αποστολική δραστηριότης του Θωμά
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Θ’
ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΤΟΥ ΑΛΦΑΙΟΥ
Ιάκωβος
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Ι’
ΣΙΜΩΝ Ο ΚΑΝΑΝΑΙΟΣ ΚΑΙ ΙΟΥΔΑΣ ΙΑΚΩΒΟΥ
Θαδδαίος
Ιούδας Ιακώβου
Σίμων ο Καναναίος
Το αποστολικόν έργον του Θαδδαίου εις την Έδεσσαν της Μεσοποταμίας και την Αρμενίαν
Το έργον Σίμωνος του Ζηλωτού και Ιούδα Ιακώβου
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΙΑ’
ΙΟΥΔΑΣ ΙΣΚΑΡΙΩΤΗΣ ΚΑΙ ΜΑΤΘΙΑΣ
Ιούδας Ισκαριώτης
Η εκλογή του Ματθία
Ο Ιούδας και ο Ματθίας εις την Μεταγενεστέραν Παράδοσιν
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΤ’ ΕΠΙΛΟΓΗΝ