ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Οι εικόνες του Χριστού, της Θεοτόκου και των αγίων, που κοσμούν τις Ορθόδοξες εκκλησίες, αποτελούν χαρακτηριστικό στοιχείο της ταυτότητος της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, γνώρισμα της γνησιότητάς της, αφού την παρουσιάζουν αδιαίρετα ενωμένη και ομοφρονούσα με την αδιαίρετη Εκκλησία της πρώτης χιλιετηρίδος, χαρακτηριστικό γνώρισμα της οποίας ήταν επίσης ο σεβασμός προς τις άγιες εικόνες. Ο δυτικός χριστιανικός κόσμος στο σύνολό του, Ρωμαιοκαθολικοί και Προτεστάντες, απομακρύνθηκαν από την Παράδοση της αδιαίρετης Εκκλησίας, ιδιαίτερα οι Προτεστάντες, οι οποίοι, όπως οι Ιουδαίοι και το Ισλάμ, σήμερα δε και οι ιουδαΐζοντες «Μάρτυρες του Ιεχωβά», απορρίπτουν τελείως τις εικόνες, μολονότι οι Ρωμαιοκαθολικοί στην προσπάθειά τους να παρουσιασθούν ως όντως «καθολικοί», κληρονόμοι των θησαυρών όχι μόνον της Δυτικής Λατινικής, αλλά και της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, αρχίζουν να αναγνωρίζουν την σημασία των εικόνων και να υιοθετούν την χρήση τους, επιβεβαιώνοντας έτσι την μέχρι τώρα απομάκρυνσή τους από το έδαφος της αρχαίας αδιαίρετης Εκκλησίας. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Α’
ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Ζ’ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1.- Η αδιαίρετη Εκκλησία συνεχίζεται και διά των εικόνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία
2.- Παράδοση ή ανανέωση οι εικόνες;
3.- Η σωτηριολογία των εικόνων
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β’
Η ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΜΕΛΙΩΣΙΣ ΤΩΝ ΔΟΓΜΑΤΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΤΗΣ Ζ’ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1.- Η σπουδαιότητα της Ζ’ Οικουμενικής Συνόδου διά την ενότητα της Εκκλησίας
2.- Η καθολικότης της τιμής των εικόνων μαρτυρουμένη υπό των Πατέρων και των Συνόδων
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Γ’
ΟΙ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΧΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ Ζ’ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1.- Τι προκύπτει από τις πληροφορίες των πηγών
2.- Αξιοπρόσεκτα σημεία
ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Δ’
Η ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΝ ΒΙΘΥΝΙΑ, ΝΙΚΑΙΑΣ
1.- Η Νίκαια προ της Α’ Οικουμενικής Συνόδου
2.- Δόξα της Νίκαιας αι συνελθούσαι εν αυτή δύο Οικουμενικαί Σύνοδοι, Α’ (325), Ζ’ (787)
3.- Η Νίκαια ως πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας
4.- Οι συνδεόμενοι προς την Νίκαια θεολόγοι και συγγραφείς