ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΕΛΕΙΩΣΕΩΣ
Η «μυσταγωγική» αυτή προσέγγιση του ιερού Μυστηρίου της θείας Λειτουργίας δεν αξιώνει να καλύψει όλες τις δυνατές όψεις. Αποτελεί μια μηδαμινή λειτουργική εμπειρία που αποβλέπει στην κατηχητική μύηση των πιστών στον ανεξάντλητο πλούτο του ιερού αυτού Μυστηρίου.
Δεν μας απασχολεί καθόλου η ιστορική εξέλιξη και η σταθεροποίηση του λειτουργικού κειμένου, ούτε οι διάφορες λειτουργικές πηγές που συχνά καθίστανται απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση του περιεχομένου. Αναφερόμαστε στο σήμερα γνωστό κείμενο της θείας Λειτουργίας του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου για το λόγο ότι συνεχίζει να τρέφει πνευματικά το πλήρωμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και να καθίσταται πηγή πνευματικής αναγεννήσεως και για χριστιανούς άλλων ομολογιών. Σχεδόν πάντοτε η κατανόηση αυτών που γράφουμε προϋποθέτει τη γνώση του περιεχομένου του λειτουργικού κειμένου.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία χρησιμοποιεί, όπως γνωρίζουμε, και το κείμενο της θείας Λειτουργίας του Μ. Βασιλείου, ή των Προηγιασμένων, όπως και τη Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου, αν και όχι υποχρεωτικά για την τελευταία. Μπορούμε όμως να βεβαιώσουμε ότι η εμπειρία της Εκκλησίας που αποκτά με την τέλεση της θείας Λειτουργίας παραμένει η ίδια έστω και με τη χρήση διαφορετικών κειμένων. Άλλωστε , η στενή σχέση μεταξύ των λειτουργικών αυτών κειμένων είναι προφανής, γεγονός που παρέχει επίσης τη βεβαιότητα ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία στο κατώφλι της τρίτης χριστιανικής χιλιετηρίδας συνεχίζει να βιώνει το γεγονός της λυτρώσεως και της σωτηρίας όπως το βίωσε η αποστολική Εκκλησία και το παρέδωσε ως ιερή παρακαταθήκη στην Εκκλησία του Χριστού για να συνεχίσει την αποστολή της μέσα στον κόσμο. […]
(Απόσπασμα από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΕΛΕΙΩΣΕΩΣ
Πρόλογος
Σχέση της θείας Λειτουργίας με τα υπόλοιπα ιερά Μυστήρια
Η θεία Λειτουργία ως εμπειρία της Εκκλησίας
Έννοια της θείας Λειτουργίας
α) Επαγγελία και αναμονή του Μεσσία
β) Η πραγμάτωση της σωτηριώδους οικονομίας με την ενανθρώπηση του Χριστού
γ) Εσχατολογία, τελείωση της Βασιλείας του Θεού
Χαρακτήρας της θείας Λειτουργίας
α) Σωτηριολογικός
β) Δογματικός
γ) Ηθοπλαστικός
- Οι άξιοι μετοχής στο Μυστήριο
- Προσφορά ειρήνης
- Συμμετοχή στο Μυστήριο
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εικόνα εξωφύλλου: Κωνσταντίνος Ξενόπουλος