Σκοπός της μελέτης είναι να αναδείξει τα πλαίσια, εντός των οποίων ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης κρίνει, αξιολογεί – με θετικό ή αρνητικό πρόσημο – και αξιοποιεί ή απορρίπτει τους εύχυμους καρπούς του φιλοσοφικού στοχασμού. Τα πλαίσια αυτά είναι η ερμηνεία των θεοφανείων, δηλαδή η ιστορική εμπειρία που ερμηνεύει το δόγμα ως περιεχόμενο ζωής, πίστεως και διατύπωσης θεολογικής, όπως προσλαμβάνονται και παρουσιάζονται στη σκέψη του αγίου Γρηγορίου. Σε αυτά τα πλαίσια, άλλωστε, η φιλοσοφία γίνεται αποδεκτή ως μια συνισταμένη της παιδεύσεως των πιστών για τον τέλειο βίο. (Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
ΣΥΝΤΜΗΣΕΙΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ
Εισαγωγικά
1.- Μεθοδολογία και πορίσματα της σύγχρονης έρευνας
2.- Η ερευνητική πρόταση
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
ΟΙ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΥΝΟΜΙΟΥ ΚΑΙ Η ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΓΝΩΣΙΟΛΟΓΙΑΣ
Εισαγωγικά
1.- Η «ονομάτων θέσις»: ο Ευνόμιος και η φιλοσοφία
2.- Επίνοια
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
ΑΠΟ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΑΡΧΕΣΘΑΙ
1.- Οι ενέργειες του Θεού και η θεολογική γνωσιολογία
2.- Οι ενέργειες του Θεού κατά τον Ευνόμιο
3.- Αναίρεση και συνέπειες της διδασκαλίας του Ευνομίου
4.- Η διάκριση κτιστού – ακτίστου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΘΕΟΓΝΩΣΙΑ
Εισαγωγικά
1.- Ορθή χρήση της φιλοσοφίας
2.- Η φιλοσοφία ως τρόπος ζωής
3.- Το πρότυπο του Μωυσέως
4.- Η σημασία του Μωυσέως για τη θεολογική μεθοδολογία του αγίου Γρηγορίου
SUMMARY
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ